Gå til innhold

Avvenning


Sybe

Anbefalte innlegg

Nå er gutten min snart 7 md, og jeg ammer ham ca. 06.30, 08.30, 11.30, 15.30, 18.00 og 19.00. (08.30 og 18.00 er det bare "småslurker"). Av fast føde får han grøt kl 11.00, middag 15.30 og grøt 19.00.

Spørsmål 1: Når MÅ jeg begynne med brødskive til frokost? (Er veldig trøtt på morgenen). Etter at han har fått melk 06.30 sover han som regel videre til kl 08.30. Når jeg skal gi ham brød til frokost, må jeg da gi ham det når han våkner 06.30 eller kan jeg vente til han våkner for godt?

Spørsmål 2: Hvor lang tid bør man bruke på å avvenne fra puppen? Det er tre måneder til jeg skal begynne å jobbe igjen, og innen den tid må jeg ha kuttet ut all amming unntatt evt. morgen og kveld. Når bør jeg gjøre det, kan jeg f.eks. et par uker før jeg skal begynne å jobbe la være å gi bryst før formiddagsgrøten et par-tre dager, og så deretter la være å gi bryst før middagen osv?

En annen ting er hvordan det blir med de brystmåltidene han nå får utenom de måltidene han får fast føde. Noen ganger vil han ha pupp mellom lunsj og middag + mellom middag og kvelds. Bør jeg slutte med de først og gi vann i stedet?

Dette ble mye men jeg håper du kan gi meg noen råd om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ragnhild Alquist, Helsesøster

kjære sybe. Vanligvis har man en høy melkeproduksjon om morgenen, derfor er det ingen hast med å begynne med brød så lenge barnet er fornøyd. Etterhvert vil du oppleve at barnet ditt blir mer interessert i å bite og tygge. Da kan han øve på å spise små brødterninger sammen med et grøtmåltid i starten. Benytt anledningen til å få deg litt mere søvn om morgenen mens du kan. Regn med å bruke en uke på å kutte ut et og et måltid.Kroppen trenger litt tid til å omstille seg på. Men dette avhenger av hvor høy produksjon man har. Hensikten er at man ikke går med oversfylte bryst for å hindre tilstoppinger og brystbetendelse. Mange kvinner som går tilbake til jobben,velger å amme morgen,ettermiddag og kveld. Med melkebassert grøt, kan barnet få vann å drikke til maten og som tørstedrikk. Det kan tenkes at du vil oppleve at mye av dette går av seg selv! Trenger du mere indivikuelle råd, snakk med helsesøsteren din. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...