Gå til innhold

Konflikthåndtering

Anbefalte innlegg

Gjest luta lei nå

På jobben min står konfliktene i kø, et par stykker lager konflikter av småting og blåser det opp. Jeg er sliten av dette fordi jeg selv er ganske konfliktsky og trives best når man er hyggelig og grei med hverandre. Jeg er lei av å høre partenes ulike versjoner og forventinger om at jeg skal ta parti.

Noen med gode ideer til f.eks. kurs i konflikthåndtering?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/256340-konflikth%C3%A5ndtering/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vet hvordan du har det. Hos oss og er det konflikter - og det går på at to sterke personer ikke klarer å samarbeide og den ene klarer ikke å innordne seg lederen.

Vi skal ha et møte til uka der vi skal prøve å finne en løsning. Gjølr vi ikke det, er jeg redd for at en av dem forsvinner ut av frimaet, og det blir virkelg et tap for oss, uansett hvem av dem det blir.

Jeg har alltid stått midt i mellom i diskusjoner og konflikter. Liker ikke seriøse krangler....

Gjest Liker heller ikke konflikter

Nå vet ikke jeg hva som skaper konflikter på deres arbeidsplass, men i enkelte tilfeller syns jeg det er for enkelt for noen å si at de ikke ønsker diskusjoner på arbeidsplassen, ved å si at de er konfliktsky.

Jeg opplevde selv å bli dratt inn i en konflikt med et gruppemedlem da jeg ikke godtok at en i arbeidsgruppa styrte hele oppgaven vi hadde fått tildelt. De andre sa ingenting, så det var vanskelig å vite hva de mente. Om bare de hadde uttalt seg så kunne kanskje hele konflikten være unngått ved at både jeg eller den andre måtte ha bøyd seg for flertallet.

Annonse

Gjest luta lei nå

Nå vet ikke jeg hva som skaper konflikter på deres arbeidsplass, men i enkelte tilfeller syns jeg det er for enkelt for noen å si at de ikke ønsker diskusjoner på arbeidsplassen, ved å si at de er konfliktsky.

Jeg opplevde selv å bli dratt inn i en konflikt med et gruppemedlem da jeg ikke godtok at en i arbeidsgruppa styrte hele oppgaven vi hadde fått tildelt. De andre sa ingenting, så det var vanskelig å vite hva de mente. Om bare de hadde uttalt seg så kunne kanskje hele konflikten være unngått ved at både jeg eller den andre måtte ha bøyd seg for flertallet.

Jeg kan gjerne diskutere sak, men vi har desverre et par stykker som ikke diskuterer, de baksnakker og lager konflikter av ingenting. De ser masse feil hos sine kolleger og fremhever sin egen fortreffelighet. En av mine kolleger betrakter jeg som direkte ondskapsfull. Hun er i konflikt med sin egen familie og har ikke snakket med nær familie på mange år. Hun sier aldri rett ut hva hun mener, men hun legger ofte feller for andre for at hun selv skal framstå i et godt lys ovenfor ledelsen.

Uformelle sjefer kalles det kanskje, de som styrer stemingen på en hel avdeling?

Jeg kan gjerne diskutere sak, men vi har desverre et par stykker som ikke diskuterer, de baksnakker og lager konflikter av ingenting. De ser masse feil hos sine kolleger og fremhever sin egen fortreffelighet. En av mine kolleger betrakter jeg som direkte ondskapsfull. Hun er i konflikt med sin egen familie og har ikke snakket med nær familie på mange år. Hun sier aldri rett ut hva hun mener, men hun legger ofte feller for andre for at hun selv skal framstå i et godt lys ovenfor ledelsen.

Uformelle sjefer kalles det kanskje, de som styrer stemingen på en hel avdeling?

Det er trist at enkelte kan greie å ødelegge et arbeidsmiljø slik.

At enkelte baksnakker, fremhever seg selv og er flinke til å smiske seg inn på de personer som har mest innflytelse på ledelsen virker kjent. Det var akkurat det som skjedde i den konflikten jeg var oppe i. Dessverre så sa ikke de andre fra hva som foregikk under "oppvaskmøtet", men kom til meg etterpå å fortalte hva som foregikk bak ryggen på meg.

Sjefen hadde hun manipulert fra før, ved å fremheve hvor flink hun var, og late som om hun tok veldig godt vare på gruppas felles interesser. Passet også på å "skryte" av det som jeg utførte i påhør av sjefen, hvor hun deretter hadde slaktet samme forslag da jeg la det fram i gruppa.

Ofte hadde hun lite eller ingenting å kommentere på andres forslag, og ettersom hun hele tiden la seg selv fram som suveren, så sluttet de fleste å komme med forslag, og hun kunne styre som hun ville.

Ble litt feil her :)

"Passet også på å "skryte" av det som jeg utførte i påhør av sjefen, hvor hun deretter hadde slaktet samme forslag da jeg la det fram i gruppa. "

skal være "Passet også på å "skryte" av det jeg utførte i påhør av sjefen, selv om hun fra før hadde slaktet samme sak da jeg la det fram i gruppa."

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...