Gå til innhold

Melk i grøten


Atene

Anbefalte innlegg

Vesla er snart seks måneder, og har begynt å få litt grøt om kvelden. Foreløbig pumper jeg morsmelk til grøten, det går ganske greit men jeg ser for meg at jeg kanskje ikke orker å dra med pumpen på sommerferie f.eks.

Så hva slags melk bruker man egentlig i grøten ? Jeg har fått inntrykk av at det er "kun tillegg" som gjelder før ett års alder, men en venninne hadde fått beskjed på helsestasjonen om at kumelk var helt greit fra seks måneder. Til drikke planlegger jeg (hvis vesla er enig) å amme til hun er godt over året.

Jeg vil gjerne gi mest mulig økologisk mat, og økologisk erstatning finnes jo ikke. Når kan jeg egentlig begynne med økologisk lettmelk i grøten ? Jeg vil selvfølgelig isåfall bruke litt ekstra fett i form av smør eller olje , og kanskje ikke bare melk, men litt vann også.

Jeg lager grøten selv, så ferdiggrøt med melkepulver er ikke aktuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så lenge du ammer kan du godt lage grøten på vann, tilsette litt olje og evt. maltekstrakt.

God helg.

Jeg prøvde å lage koke-grøt på vann til poden en gang - det er den eneste gangen han har nektet plent å spise grøt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde å lage koke-grøt på vann til poden en gang - det er den eneste gangen han har nektet plent å spise grøt!

Nettopp. Jeg er jo klar over at det er ernæringsmessig ok - men det hjelper lite når ungen ikke spiser det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ragnhild Alquist, Helsesøster

Kjære Atene. Du kan bruke helmelk i grøten fra 6.mnd. alder. Hvis du velger økologidk lettmelk, kan du tilsette litt matolje i grøtporsjonen for å høyne energiinntaket. Gi litt C-vitaminrik frukt sammen med grøten, det øker jernopptaket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp. Jeg er jo klar over at det er ernæringsmessig ok - men det hjelper lite når ungen ikke spiser det...

Prøv før du avskriver det. Gutten min som nå er 9 mnd avskyr alle kjedelige Nestle-grøter, men spiser villig vekk av vanlig havregrøt(økologiske havregryn) kokt på vann og med ørlite sukker og kanel på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...