nicky Skrevet 27. april 2001 Del Skrevet 27. april 2001 Datteren min er 14 mnd, og jeg lurer på om hun får i seg nok av ulike næringsstoffer. Jeg synes ikke jeg får god nok veiledning på helsestasjonen. Hun får grøt og brødskiver med forskjellig pålegg. Jeg har gitt henne h-melk til nå, men lurer på om det er riktigere å gi henne lettmelk? Til middag får hun samme middag som oss, eller middagsglass.(Er det nok næring i disse glassene?) Hun spiser litt banan. Dessuten ammer jeg henne hver kveld. Skal hun også spise "5 om dagen"? Hvis jeg gir henne for mye frukt er jeg redd hun ikke spiser noe særlig til hovedmåltidene. Hvis jeg gir det som dessert, orker hun ikke så mye. Det ble en del spørsmål, men det er jo viktig å få inn gode vaner, nå som hun ikke får så mye morsmelk lenger. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Janne Kvammen, Klinisk Ernæringsfysiolog Skrevet 29. april 2001 Del Skrevet 29. april 2001 Hei nicky Det er fint at du er opptatt av å gi barnet ditt gode matvaner. Det er de matvanene hun får hjemme hun tar med seg videre i livet! Det virker som hun får den maten man anbefaler til barn i hennes alder. Det er viktig at kostholdet består av ulike matvarer (er et variert kosthold) for da dekkes næringsstoffbehovet lettest. Bruk helst grove brødtyper med myk margarin og varierte påleggstyper. Det er fint at hun gradvis går over til å spise samme mat som resten av familien. Det er ok å variere med ferdigkjøpte middager på glass. Det anbefales at hun fortsetter med H-melk, spesielt dersom hun er av den småspiste og slanke typen. Dersom hun spiser bra og er "godt i hold" anbefales lettmelk. Yoghurt kan også inngå i kosten hennes. Du har helt rett i at så små barn ikke kan få så mye frukt og grønnsaker som større. Da vil de ikke klare å spise nok annen mat og kostholdet kan bli for lite næringsrikt. Det er fint at hun får litt frukt som "dessert" etter maten. Husk å gi henne 5 ml tran hver dag! Vann er den beste tørstedrikk mellom måltidene. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.