Gå til innhold

sukkerfritt? Ikke sukkerfritt likevel

Gjest extra

Anbefalte innlegg

Gjest extra

Så nettopp på grete Rode sida at det vi tror er nesten helt sukkerfritt kanskje ikke er det likevel. Cola light og slikt er ganske sukkerfritt og inneholder lite kalorier, men tyggi derimot..inneholder 4 kcal pr gram! Dette er pga sorbitol og xylitol innholdet. Jeg synes det var mye. Det kan ihvertfall blir mye dersom en har stort forbruk av det. Det stod faktisk at sukkerfri tyggi inneholder like mye kalorier som vanlig tyggi. Det eneste positive var at den er bedre for tennene...men da mener jeg at vitsen med sukkerfri tyggi og annet sukkerfritt snop bli litt borte. Jeg vil jo ikke gå å tygge på all slags sukkerfritt som egentlig inneholder like mye kalorier som om jeg hadde kjøpt "ekte" snop. Ble litt irritert, hadde jeg visst dette hadde jeg aldri spist så mye det. Jeg prøver jo liksom å gå ned i vekt-ikke opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Janne Kvammen, Klinisk Ernæringsfysiolog

Hei extra

Sukkeralkoholer (f.eks sorbitol, xylitol, maltitol) er kunstige søtstoffer som inneholder omtrent like mye energi per gram som sukker. Forskjellen er at sukkeralkoholene brukes i mye mindre mengder fordi de har en betydelig sterkere søtsmak enn vanlig sukker. Resultatet blir derfor som regel et søtt produkt med mindre kalorier.

En tyggegummi (V6) inneholder 1,9 kcal. Se på pakken for å finne kcal innhold i andre typer. Det er heller ikke mange kalorier per stk vanlig tyggegummi da hver bit har lav vekt (1-2 gram). Du kan spise svært mye tyggegummi

uten å legge på deg. Det er en fordel for tennene at du velger tyggegummi med kunstige søtstoffer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Twiggy

Kan man legge på seg av å tygge tyggegummi??? Jeg som spiser en pakke for dagen...

Nei,du legger ikke på deg av å tygge tyggis. Det inneholder minimalt med kcalorier + du bruker ca10 kcal i timen på å tygge. Det vil si en tyggis pakke. så tygg i vei (=

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...