Gå til innhold

Hvor ofte amming av nyfødt


nana

Anbefalte innlegg

Har en sønn på 7 år.

den gangen han ble født synes jeg det var veldig hysteri rundt amming.

På sykehuset ble jeg nesten "tvunget" til å amme han konstant.La jeg han tilbake i sengen en stund så kom det altid noen som sa jeg måtte amme, det hjalp ikke om jeg fortalte at jeg akkuratt hadde lagt ham.

Hadde nesten ikke melk på sykehuset, men med en gang jeg kom hjem strømmet melken på.

Alikevel gjorde jeg som jeg hadde lært på sykehuset. Jeg ammet han nesten konstant,var selv veldig redd for å gjøre noe galt.

Det var umulig å legge ham for å sove han skulle bare sove til puppen, skulle jeg legge han i senga etter at han hadde sovnet våknet han med en gang og ville ikke sove igjen.Bare skrek i evigheter.

Dette sto også på om natta hvis puppen datt ut våknet han.Kunne ikke ligge i egen seng.

Nå venter jeg ett nytt barn 10 mai og er "veldig redd" for at dette skal gjenta seg.

Håper at det er noen her som har gode råd som jeg kan forholde meg til helt fra starten.

Må legge til at sønnen min sluttet jeg å amme da han var 6 mnd. grunnet at vi var fulstendig utslitt,han ville ikke ha noe annet enn pupp

Når jeg sluttet måtte han ta annen mat og han begynte å sove om natta.

Jeg hadde mye melk så han la godt på seg, så det var heller ikke noe problem at han kunne være sulten.

Hjelp meg så jeg ikke gjør samme "feilen " en gang til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Elisabeth Tufte, helsesøster

Kjære nana. Synd å høre at du fikke en slik negativ opplevelse av ammestarten. Når man er uerfaren følger de fleste de rådene de får. Nå når du har egen erfaring er jeg helt sikker på at du kommer til å takle det anderledes. Du har erfaring og vet mer hva du går til. Det er heller ikke et råd eller svar som er riktig. Det er helheten som er viktig. Når det gjelder ammestart så er de gennerelle rådene som er bygget på erfaring og forskning at barnet bør komme så fort som mulig til brystet etter fødselen. Dette betyr ikke at det skal tvinges. Det skal tilbys mye hudkontakt med deg og da vil det etter all sansynlighet vise interesse og prøve å suge. For noen kan dette ta noen timer. Deretter går barnet ofte inn i en mer søvnig periode. Og også du.Om alt er normalt så er det da ikke nødvendig å mase mye med ammingen det første døgnet etter at det da har klart å ta brystet rett etter fødsel. De neste dagene bør du tilby brystet jevnlig eller når det sier fra. Det betyr ca 8 ganger i døgnet. Noen barn må faktisk vekkes og kle av klærne for at det skal suge effektivt og ikke bare sovne. Etter hvert når de bli aktive er det ikke uvanlig å amme 12-15 ganger i døgnet. Du må nok regne med hyppig amming de første ukene. Om barnet går fint opp i vekt og du har en tilfredsstillende produksjon så kan du prøve å sette litt mere grenser for antall amminger.I begynnelsen er det vanlig at barna sovner ved brystet. Når det blir noen måneder så kan du jo prøve at det ikke skal sovne ved brystet slik at det venner seg til ytre stimuli for å sovne. Dette kan du jo diskutere på helsestasjonen om det blir aktuelt. Lykke til med neste barn. Det hadde vært fint å høre fra deg om hvordan det går denne gangen. Det er sikkert noen andre i dette forumet som kan dele sine erfaringer med deg om hvordan de taklet det første gang og etterhvert som mer erfarne mødre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aurorawilhelmine

Hei nana

Jeg vet ikke om du har født ennå eller om du fortsatt venter. Du er jo også fra østfold og skal føde på fredrikstad skal du ikke? I allefall der så får du et skjema som du skriver opp når du ammer og om avføring og urin. Dette var veldig greit både for personalet og meg. For da hadde vi hele tiden oversikt og slapp å mase/bli mast på (også greit for meg som gikk i en evig tåke). Ellers så var de fleste pleierne som jeg hadde veldig avslappet med hensyn til ammingen. Lykke til med fødsel og amming.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...