Gå til innhold

når begynne med fast føde?


Naomi

Anbefalte innlegg

Hei...

jeg fullammer på tiende uken nå, og har i utgangspunktet tenkt å gjøre det helt til han er 6 mnder ihvertfall..

Men...trodde det var mulig/best å fullamme helt til 6 mnders alderen, for så å la dem prøve annen/fast føde da, som grøt, grønnsakspure etc, og så fortsette å amme litt ved siden av til 9 mnders alderen..men så nevnte svigermor at jeg godt kunne prøve fast føde nå snart, dvs fra ca 3 mnders alderen..ble litt usikker nå. Hva er best? Å gi ham tillegg (fast føde) allerede fra 3 mnders alderen, eller vente med det til 6 mnders alderen?

I tillegg, hva kan jeg begynne med...tenkte å lage grønnsak/fruktpure selv, må jeg begynne med grøt og eller er det "valgfritt"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Det anbefales å ikke begynne med fast føde før 4 mnd. alder. Men jeg begynte faktisk å gi sønnen min bare litt grøt når han var 3 1/2 mnd.

Hvis babyen din vokser og trives med bare ammingen er det ingen grunn til å begynne med fast føde før ved 6 mnd. alder.

Selv begynte jeg fordi sønnen min var litt for slank og fordi jeg gledet meg sånn til å begynne å gi han grøt.

Du bør begynne med glutenfrie grøter (risgrøt eller maisgrøt) eller mos av potet eller gulrot. Ikke bland grønnsakene første gangen. (i tilfelle babyen din ikke tåler en av grønnsakene så vet du ikke hvem av dem det er).

Du bør gi samme matvare i en uke før du prøver noe nytt.

Du bør også gi maten på formiddagen slik at nattesøvnen din ikke blir ødelagt dersom babyen din ikke tåler maten og får en allergisk reaksjon.

Selv begynte jeg med grøt fra Nestle fordi jeg synes det var mest enkelt.

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ragnhild Alquist, Helsesøster

Kjære Naomi. Det anbefales å ha tilvendt barnet et grøt eller grønnsaksmåltid ved 6.mnd alder.D.v.s. at man kan begynne noen uker føre såsandt barnet vokser og er tilfreds med din melk. Det anbefales og ikke begynne med fast føde før 4 mnd.alder pga umodenhet i tarmen. Dette er de retningslinjenen vi følger nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...