Gå til innhold

vondt i fingerledd

bagera

Anbefalte innlegg

Jeg klatrer en del og har siden i høst hatt vondt/vært øm i det midterste leddet på begge langefingrene mine. Dette er kronisk, men blir værre når jeg klatrer. Dette kjennes ikke så bra ut og hindrer meg i å trene mer.

Jeg har forsøkt å bli bedre ved å: spise bio-sport, hatt totalt treningsopphold på 1 1/2 mnd, brukt betennelses dempende salve, klatre mye, klater lite.

Men dette hjelper ikke. Jeg har ømme ledd og ved aktivitet sitter det smerter på utover i fingrene.

Har noen et tips for å bli kvitt dette her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

John Gunnar Oppheim, Instruktør

Hei,

vi snakker selvfølgelig om en belastningsrelatert plage, som blir verre med økende fysisk belastning. For å bli bra, må du tilrettelegge belastning og hvile på en slik måte at du blir kvitt smertene og kan øke aktiviteten uten at de på nytt dukker opp.

Dette er forøvrig lettere sagt enn gjort. Jeg har jobbet med mange utøvere som har belastningsskader, og som du har erfart; skadene blir lett kroniske. Jeg har utarbeidet et helt konsept for effektiv skadebehandling. Dette kan du lese mer om på trim.no. Ellers så er det i alle fall rikig som du nå gjør, å ikke fortsette treningen opp mot økende smerte.

[email protected]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Hei...

I ditt fall kan det være smart å oppsøke lege og få utredet en evt. reumartroid artritt. Har du noen i slekten med RA.

Gå til legen og spør om han kan ta en blodprøve som viser RA- faktir, evt radiologisk us.

Symptomatisk for RA er smerte på begge sider samtidig. Det begynner først i små ledd i fingre, og angriper aldri det aller ytterste leddet i fingrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...