Gå til innhold

Akillesene


sfjelde

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har store problemer med akillessenene. Problemene er størst om morgenen, spesielt dagen etter trening. På det verste klarer jeg ikke gå normalt med å løfte meg opp på tærne.

Spiller fotball og smertene går som regel ikke vekk før etter en god oppvarming. Kan også få hevelse rundt akillessenene.

For meg så kjennes dette ut som en betennelse, men jeg har hatt det i flere år. I fjor derimot var smertene så og si borte hele fotballsesongen. Forskjellen på den sesongen og de andre er at jeg jogget veldig mye før hardkjøret startet og mens hardkjøret sto på. Kan det være en sammenheng der? Ellers så syns jeg det er merkelig om det er en betennelse som kommer så fort etter at jeg har hatt en lengre pause etter sesongslutt i fjor. Noen som har noen glupe svar på hva det kan være og hva som kan gjøres med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege

Du beskriver egentlig en kronisk betennelse i og rundt akilles-senene. Det er da riktig å se på hva som kan disponere for det.

Vurdering av vinklene i foten. Blir belastningen skjev ??

Er det gammel skade av senene med oppflising og arrvev.??

Foreligger det noen reumatisk sykdom ?? (sjekk med blodprøver)

Hvis du ikke er vurdert av fysikalsk medisiner f. eks. på NIMI, bør det gjøres med ultralyd undersøkelse etc.

h

Råd til deg før man vet hva som foreligger er vanskelig, utover å si at all trening som ikke belaster akilles er bra. Dessuten at ekstra hæl inne skoen og varme ullstrømper uansett er avlastende.

Lykke til !!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du beskriver egentlig en kronisk betennelse i og rundt akilles-senene. Det er da riktig å se på hva som kan disponere for det.

Vurdering av vinklene i foten. Blir belastningen skjev ??

Er det gammel skade av senene med oppflising og arrvev.??

Foreligger det noen reumatisk sykdom ?? (sjekk med blodprøver)

Hvis du ikke er vurdert av fysikalsk medisiner f. eks. på NIMI, bør det gjøres med ultralyd undersøkelse etc.

h

Råd til deg før man vet hva som foreligger er vanskelig, utover å si at all trening som ikke belaster akilles er bra. Dessuten at ekstra hæl inne skoen og varme ullstrømper uansett er avlastende.

Lykke til !!!

Lurer på en liten ting her hvis du kan svare. Har selv revet av begge akillessenene i idrett. Hadde ingen smerter på forhånd eller noen spesielle antakelser på at noe var galt. Det eneste jeg har kommet på i ettertid er at senene føltes 'stramme'.

Hvilke 'forhåndsvarsler' er det vanlig at man får før slike skader oppstår?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...