Gå til innhold

ang vitaminer/kosttilskudd

Silja

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt anorexi og vært svært underernært, men er nå frisk og har et noenlunde normalt kosthold og er normalvektig. Da jeg var skikkelig syk fikk jeg beskjed av legen min om å spise vitmamineral og b-vitaminer. Senere ble jeg innlagt til sondeforing, og da anbefalte legene 6 trankapsler per dag. Nå har jeg nettopp vært og undersøkt bentettheten min, og siden den er redusert fikk jeg beskjed om å spise kalktabletter tilsatt d-vitamin. Nå begynner jeg å lure på om det ikke begynner å bli "litt for mye av det gode", er det mulig å få i seg for MYE vitaminer? Og hvis jeg kan kutte ned på kosttilskuddene, hvilke bør jeg i så fall beholde??

Håper noen kan svare meg.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Janne Kvammen, Klinisk Ernæringsfysiolog

Hei Silja

Av kosttilskudd anbefaler jeg at du tar 1000 mg kalsium per dag. Velg

et kalsiumtilskudd uten vitamin D. Ta heller 2 trankapsler. Disse dekker behovet for vitamin D og essensielle fettsyrer. Kalsium og vitamin D er spesielt viktig for at du skal bygge opp igjen skjelettet ditt. Spis nok mat til å holde en normal vekt da det er kjempeviktig for skjelettet ditt. Velg matvarer som er gode kilder til kalsium og vitamin D.

Sørg for å mosjonere regelmessig. Driv gjerne med lett styrketrening da vektbelastning styrker skjelettet. Det er lurt om du får en fysioterapeut til å lage et tilpasset treningsprogram slik at du ikke overdriver belastningen dersom skjelettet ditt er litt svakt.

Dersom du ønsker et høyere inntak av det sunne omega-3 fettet skal du velge ekstra tilskudd av omega-3 kapsler uten vitamin A og D (spør på apoteket - det finnes flere typer) istedenfor mer tran.

Dersom det er riktig at du spiser variert og nok mat trenger du ikke flere tilskudd. Du kan ta 1 multivitamin- og mineral tbl. annenhver dag dersom du ønsker det. Det er ikke skadelig å ta B-vitaminer da de ikke hopes opp i kroppen din slik som vitamin A og D. Ved høyt inntak av vitaminer og mineraler over lang tid kan man få ulike symptomer pga forgiftning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Silja,

Det er en lei situasjon du er i, men de råd du har få vedr. kalsium og vitamin D er riktige og gode. Du trenger faktisk en god del kosttilskudd i tillegg til god og riktig ernæring i oppbyggingen av kroppen din igjen.

Suppler med både

multivitamin/mineral tilskudd, kalsium/vitamin D tabletter og omega-3 fettsyrer. Du skal opp i relativt store ekstrainntak for å få for mye vitamin D. Vitamin A fra tran (og andre kosttilskudd) bør du ikke overskride inntaket med i særlig grad. Tran er derfor ikke den beste kilde til omega-3 fettsyrer i kosttilskuddsform - prøv heller kosttilskudd i kapsler som Pikasol eller Triomar eller i flytende form som Eskiom-3. Disse produktene inneholder ikke vitamin A og D - og du trenger derfor ikke bekymre deg om overdosering.

Varier matinntaket slik at det ikke blir kjedelig, og baser kosten på noe du liker.

Som et tips til kosttilskudd -kan jeg anbefale enkelt og greit innkjøp - samt god produktinformasjon via nettet på www.epoteket.no.

Lykke til !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...