Gå til innhold

Når foreldre gjør forskjell

Anbefalte innlegg

Gjest pengerpenger
Skrevet

Det der hadde jeg aldri orket å fortsette med, sett hardt mot hardt eller flytt!

mvh

Han er veldig snill mot meg ellers. Gir masse komplimenter og kjærlighet. Trøster meg når jeg gråter for at jeg ikke har penger til regningene og sier jeg kan låne av ham. Da låner jeg heller i banken. Var en gang for mange mnd siden jeg ikke hadde penger til å betale huslånet mitt 4000kr. Han betalte for meg, men får høre det mange ganger at jeg skylder han penger. Jeg har brukt timesvis på å pusse opp huset, men det er han som får mest igjen hvis vi selger det.

Kjenner jeg blir forbanna nå ja. Man hva kan jeg gjøre. Må bare bite tennene sammen og se på det positive i forholdet.

God helg!

• Svar 82
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Lotte :o)

12

• laguna1365380434

11

• Dorthe

4

• Lillemus

3

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Gjest slutt å syt
Skrevet

Hva når søstrene sløser og vet de får hjelp når de spør og pappa har arvet over 1 mill....

Pappas valg. Han er formodentlig ikke senil og kan selv disponere sine penger som han vil.

Skrevet

For å si det slik så er jeg snill med den av ungene som er grei med meg. Så jeg gjør helt klart forskjell uten dårlig samvittighet.

Skrevet

Jeg synes ikke det er sånn at om brutter får noe så _må_ jeg få også..For at det ikke skal bli "urettferdig"..

For det første så bestemmer mutter og fatter hva og hvem de vil bruke penger på, og for det andre unner jeg broren min det han trenger, og for det tredje finner jeg det rimelig at en har mest lyst til å hjelpe den som har det vanskeligst.

Nå er både jeg og bror heldige, og har fått masse økonomisk hjelp hjemmefra, men det er ingen tvil om at han har fått titusener mere enn meg, og det plager meg ikke, da han har hatt størst behov.

Skulle jeg bare fått allikevel da, når han trengte, og satt de på bok? Det hadde jo vært morro for mutter og fatter, om de ut av skrinne lommebøkene måtte regne inn dobbelsum hver gang de skulle være greie.

:-)

Enig med deg, laguna. I lengden tror jeg det går opp i opp.

Skrevet

Synes ikke foreldre skal gjøre forskjell på barna sine. Jeg og søsteren min har alltid fått likt.

Foreldrene til faren min gjorde stor forskjell på sine barn (3 stk). Faren min fikk aldri noe som helst fra de, nr 2 har fått penger (3-400.000) for å betale på huset sitt slik at familien hans ikke måtte flytte. Nr 3 har bodd hjemme hele livet sitt, aldri betalt noen utgifter for det, og får penger til alt mulig, alt fra mat, klær, bilutgifter, telefon osv. Nå har også typen hennes flyttet inn, og de betaler fortsatt ingen ting... og nå for tiden prøver merra seg på å ta over huset uten å betale fem flate øre for det

tzatziki1365380058
Skrevet

Hvis ungene mine skulle komme i en situasjon der den ene var abeidsledig eller ble uføretrygdet, mens de andre klarte seg helt fint, så ville jeg uten tvil og uten skrupler hjulpet den arbeidsledige.

Vil ikke sy puter under armene på folk, men det er ikke noen rettferdighet i at folk som klarer seg bra skal få like mye som folk som ikke klarer seg bra. Forutsatt at det ikke skyldes pur latskap.

Yte etter evne, få etter behov.

Skrevet

Han er veldig snill mot meg ellers. Gir masse komplimenter og kjærlighet. Trøster meg når jeg gråter for at jeg ikke har penger til regningene og sier jeg kan låne av ham. Da låner jeg heller i banken. Var en gang for mange mnd siden jeg ikke hadde penger til å betale huslånet mitt 4000kr. Han betalte for meg, men får høre det mange ganger at jeg skylder han penger. Jeg har brukt timesvis på å pusse opp huset, men det er han som får mest igjen hvis vi selger det.

Kjenner jeg blir forbanna nå ja. Man hva kan jeg gjøre. Må bare bite tennene sammen og se på det positive i forholdet.

God helg!

Eh - du synes den rike _samboeren_ din er snill siden han trøster deg når du gråter fordi du mangler penger?

Jeg synes faktisk han burde reagere på en helt annen måte for å fortjene betegnelsen "snill".

Gjest Pontiac
Skrevet

Jeg har vært der og skulle ønske jeg den gang sa noe.

Det gjorde jeg altså ikke, før "hundre år" etterpå og da var jo alt "glemt", selvom det skjedde flere enn en gang.

Skrevet

For å si det slik så er jeg snill med den av ungene som er grei med meg. Så jeg gjør helt klart forskjell uten dårlig samvittighet.

Gir du penger til den av barna som kommer oftest på besøk/yter deg tjenester, og ikke de andre?

Har du noen slemme barn som aldri hjelper deg?

Mrs. Wallace
Skrevet

Og jeg klarer ikke å fatte at voksne folk tenker sånn. Det akkurat slike holdninger som lager sure familiekrangler og smålig stemning.

Jeg er helt på din linje her. Nå har ikke jeg søsken, men mannen min har det. Og da han var student og ganske fattig, fikk han av og til litt ekstra hjelp av mora si.

Nå er det en yngre bror av han som heller trenger litt hjelp, mens vi har ganske greit med penger. Skulle tatt seg ut om mannen min skulle begynt å syte over at lillebror fikk penger og ikke han, bare for at det skal være så innmari likt. Det har heller vært sånn at mannen også har stukket til lillebror litt penger. :o)

Men jeg innbiller meg sånt selvsagt henger sammen med søskenforholdet for øvrig og hvordan oppmerksomheten har vært fordelt i oppveksten.

Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1173456095' post='3564383]

Gir du penger til den av barna som kommer oftest på besøk/yter deg tjenester, og ikke de andre?

Har du noen slemme barn som aldri hjelper deg?

jepp, det har jeg :o)

laguna1365380434
Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1173447038' post='3564190]

"Jeg skjønner bare ikke den der tankegangen. Om en har lyst til å gi bort noe, så gir en da til noen som trenger..Synes det er veldig fordringsfult å mene at siden hun får, ja da skal jeg også..Jeg skjønner ikke og har aldri skjønt den holdningen.."

Det er alltid de samme personene som får noe. Grunnen til at de får, er at de smisker og syter, ofte uten at økonomien tilsier at de trenger hjelp til utgiftene.

Jeg mener at disse voksne som alltid får tyna penger ut av opphavet, ikke lærer seg å diponere pengene fornuftig (det er snakk om betydelige beløp). Husk, det er ikke snakk om penger som opphavet legger i hendene på ungene, _uten_ at ungene klager sin falske "nød".

Jeg ville ikke gjort dette til mine barn.

Det er en _helt_ annen diskusjon..Hvorvidt man gir penger til voksent avkom eller ei..

Og klart det ikke bare er de som smisker eller syter som får.

Med åpen kommunikasjon mellom familiemedlemer kommer det fort fram hvem som trenger det eller det..Og er noen snill - så gir de kanskje bort det som trengs..En tusenlapp, ei ny jakke, lån til husleie i trange tider etc..

Synes du forresten at jeg burde stikke opp å vaske for pappa også? Du skjønner det at mamma var akkurat syk, og da hang jeg der noen dager og hjalp til med det som trengtes.

Kanskje fatter føler seg skikkelig urettferdig behandlet da, siden han ikke fikk hjelp, selvom han ikke trenger det?

Jeg synes det er skikkelig fordringsfullt, smålig og kjipt å alltid behandle likt. Vitner om dårlig evne til å ta ting på sparket, og å unne andre noe.

laguna1365380434
Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1173446256' post='3564171]

Leste du andre avsnitt? Her er det snakk om ett barn som ALDRI har fått noe. Kun to av søsknene som stadig syter om penger (pengemangelen er ofte ikke sann heller, men de utnytter situasjonen). Sånn forskjellsbehandling synes jeg er uakseptabel.

Vel, det synes ikke jeg. Jeg skjønner ikke hvorfor man skal føle at man _skal_ gi bort penger til anndre selvom noen har fått. Selvom jeg selvfølgelig synes det er hyggelig at man gir hverandre små opmerksomheter uansett.

Men det var jo ikke det var snakk om.

laguna1365380434
Skrevet

Jeg er helt på din linje her. Nå har ikke jeg søsken, men mannen min har det. Og da han var student og ganske fattig, fikk han av og til litt ekstra hjelp av mora si.

Nå er det en yngre bror av han som heller trenger litt hjelp, mens vi har ganske greit med penger. Skulle tatt seg ut om mannen min skulle begynt å syte over at lillebror fikk penger og ikke han, bare for at det skal være så innmari likt. Det har heller vært sånn at mannen også har stukket til lillebror litt penger. :o)

Men jeg innbiller meg sånt selvsagt henger sammen med søskenforholdet for øvrig og hvordan oppmerksomheten har vært fordelt i oppveksten.

Det tror jeg også:-)

Jeg kan liksom ikke fatte hvorfor jeg punkt 1 skulle misunne broren min tiltrengt og snill mamma-hjelp og punkt 2 hvorfor ting skulle bli rimeligere av at jeg også på død og liv skulle blakke snille mamma samtidig sånn bare fordet..;-)

I det hele tatt får jeg litt krampe av folk som er "rettferdige" på den måten der.

Være seg pengefordeling på krona mellom søsken, på tipsen eller what ever.

En er snill der det behøves, blir glad når noen er snille mot en, og tilsurer ikke ellers gode familie forhold med syrlig & smålige "rettferdighets" krav.

Synes jeg:-)

Mrs. Wallace
Skrevet

Det tror jeg også:-)

Jeg kan liksom ikke fatte hvorfor jeg punkt 1 skulle misunne broren min tiltrengt og snill mamma-hjelp og punkt 2 hvorfor ting skulle bli rimeligere av at jeg også på død og liv skulle blakke snille mamma samtidig sånn bare fordet..;-)

I det hele tatt får jeg litt krampe av folk som er "rettferdige" på den måten der.

Være seg pengefordeling på krona mellom søsken, på tipsen eller what ever.

En er snill der det behøves, blir glad når noen er snille mot en, og tilsurer ikke ellers gode familie forhold med syrlig & smålige "rettferdighets" krav.

Synes jeg:-)

Enig. Håper jeg klarer å lære mine egne barn det samme. Litt sånn "yte etter evne, få etter behov, vi er en familie og unner hverandre det beste"- greie. :o)

laguna1365380434
Skrevet

Enig med deg, laguna. I lengden tror jeg det går opp i opp.

Ja..Også blir jeg heller ikke drittsur om det ikke gjør det..;-)

Mutter og fatter viser helt btydelig at de er veldig glade i meg, selvom broren min altså har fått langt mere penger enn meg gjennom tidene.

Som noen sa lenger opp her: yte etter evne, få etter behov..Er ikke det fint da?

laguna1365380434
Skrevet

Enig. Håper jeg klarer å lære mine egne barn det samme. Litt sånn "yte etter evne, få etter behov, vi er en familie og unner hverandre det beste"- greie. :o)

Nemlig..Det må jo være flott! :-)

Skrevet

Ja..Også blir jeg heller ikke drittsur om det ikke gjør det..;-)

Mutter og fatter viser helt btydelig at de er veldig glade i meg, selvom broren min altså har fått langt mere penger enn meg gjennom tidene.

Som noen sa lenger opp her: yte etter evne, få etter behov..Er ikke det fint da?

Det er helt sånn det skal være ;o)

Skrevet

Det er en _helt_ annen diskusjon..Hvorvidt man gir penger til voksent avkom eller ei..

Og klart det ikke bare er de som smisker eller syter som får.

Med åpen kommunikasjon mellom familiemedlemer kommer det fort fram hvem som trenger det eller det..Og er noen snill - så gir de kanskje bort det som trengs..En tusenlapp, ei ny jakke, lån til husleie i trange tider etc..

Synes du forresten at jeg burde stikke opp å vaske for pappa også? Du skjønner det at mamma var akkurat syk, og da hang jeg der noen dager og hjalp til med det som trengtes.

Kanskje fatter føler seg skikkelig urettferdig behandlet da, siden han ikke fikk hjelp, selvom han ikke trenger det?

Jeg synes det er skikkelig fordringsfullt, smålig og kjipt å alltid behandle likt. Vitner om dårlig evne til å ta ting på sparket, og å unne andre noe.

Du er på jordet med flere ting du sier i dette innlegget. Jeg mener ikke at man _skal_ gi likt til enhver tid, eller hjelpe likt bla,bla..., men når to av tre søsken får summer opp i 100.000 kr-klassen, og den tredje aldri har fått noe, da er det forskjellsbehandling ute og går - eller er det ikke?

Dette går i andre rekke ut over barnebarna, som etterhvert når de vokser opp, ser de at de får mere/mindre (både i oppmerksomhet og gaver) enn søskenbarna - men det er en annen sak.

De tre barna/søsknene m/ektefeller i familien har lik samlet inntekt, og like mange barn (alle har småbarnsfamilier). Synes du ikke det er rart, tatt i betraktning at det faktisk er det søskenet som aldri har fått noe ekstra i voksen alder, som alltid stiller opp når noe må gjøres?

Dette handler i denne saken mer om hvordan man disponerer midlene sine, for deretter å sleike pengebingen oppetter ræva, når kassa er tom.

Dette vil nok aldri jevne seg ut. Jeg har sett hvordan dette kan skape ufred, og ville aldri lagt opp til en slik forskjellsbehandling av mine barn.

Skrevet

Vel, det synes ikke jeg. Jeg skjønner ikke hvorfor man skal føle at man _skal_ gi bort penger til anndre selvom noen har fått. Selvom jeg selvfølgelig synes det er hyggelig at man gir hverandre små opmerksomheter uansett.

Men det var jo ikke det var snakk om.

Nei, det var snakk om forskjellsbehandling av voksne barn.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...