Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kunne du hett fru (andersen) el herr (nilsen).

Jeg synes det høres så gammelt ut.Det er kanskje normalt å kalle noen for fru?

Gjest prust
Skrevet

Jeg sier "Fru X" om noen av mammas bekjente, bl.a naboer, som hun alltid har sagt.

Kunne aldri sagt Fru Y om meg selv eller mine venninner!

Skrevet

Nope, kunne ikke det. Ikke frøken heller.

Noen ganger har jeg vært nødt til å krysse av for fru eller frøken når jeg har bestilt noe på nettet, og da har jeg blitt ørlite sinna inni meg.

Skrevet

Alle menn er jo "herr", selv om det er helt nyfødte! Da jeg skulle bestille flybilletter for meg og baby på 2 mnd, måtte jeg krysse av (internett) på alernativene "mister", "mrs" eller "miss". ;-)

Men jeg kunne aldri vært en "fru"!!

Skrevet

Er i grunn veldig stolt av å være "Fru *******" jeg da, og liker godt at folk kaller meg det...Og jeg er IKKE gammel:-) Synes det knytter meg til min mann, siden jeg fikk hans etternavn når vi giftet oss...

Skrevet

Er i grunn veldig stolt av å være "Fru *******" jeg da, og liker godt at folk kaller meg det...Og jeg er IKKE gammel:-) Synes det knytter meg til min mann, siden jeg fikk hans etternavn når vi giftet oss...

Fint for deg. Legefru Blabla hører jeg enda. Men da er det tittelen din mann har da kanskje? Kanskje det er på vei tilbake ?

Det er bare så uvant for meg med fru og herr, men det er meg, kos deg frue :)

Skrevet

Jeg ble aldri fortrolig med Fru Eksensnavn, det var jo hans mor det! Ikke meg!

Ikke er jeg Fru Lillemusen heller, det føles så gammelt.

Skrevet

Jeg ble aldri fortrolig med Fru Eksensnavn, det var jo hans mor det! Ikke meg!

Ikke er jeg Fru Lillemusen heller, det føles så gammelt.

Ja, "fru" føles veldig rart ut synes jeg!

Jeg har hele mitt liv hatt samme etternavn, så dersom jeg hører noen si "fru morsansen" ville jeg tro de snakket om min mor!! ;-)

Skrevet

Ikke noe fru her ;) En tlf-selger ringte her en dag og omtalte meg hele tiden som fru "Andersen". Jeg ble utrolig lattermild og greide nesten ikke å ta han seriøst.

tzatziki1365380058
Skrevet

Ikke noe fru her ;) En tlf-selger ringte her en dag og omtalte meg hele tiden som fru "Andersen". Jeg ble utrolig lattermild og greide nesten ikke å ta han seriøst.

Han kunne godt funnet på noe mer fantasifullt enn "Andersen", når han først skulle tulle sånn :)

Spøk til side: Jeg ble lattermild da jeg så valebrok (hvordan staver han navnet sitt, han TV2-snart - x - sjefen?) intervjue kongeparet, og konsekvent brukte De og Dem. Det virket bare ur-kunstig, særlig siden ingen andre som intervjuer dem snakker til dem på den måten. De omgår problemet så godt de kan og sier "deres majestet, kongen" osv. Men det høres mer naturlig ut det, enn å bruke høflighetsformer som ikke har vært i bruk siden 70-tallet og vel så det.

Snorkfrøken
Skrevet

Er det noe med bergensere siden jeg ofte hører de presentere seg med titler som fru. lege ditt og datt, fru direktør etc...

???

Jeg takler ikke å bli kalt fru.. jeg synes det høre urgammelt ut!

Skrevet

Synes det er helt gammeldags jeg. Kunne aldri falle meg inn å kalle noen fru eller herr.

Hadde en sønn av en pasient som alltid spurte etter "fru XXX" når han kom. Ble alltid litt lattermild da.

Ønsker ikke å bli kalt frøken eller fru selv. Jeg heter "navnet mitt" og trenger ingen tittel :)

Skrevet

Han kunne godt funnet på noe mer fantasifullt enn "Andersen", når han først skulle tulle sånn :)

Spøk til side: Jeg ble lattermild da jeg så valebrok (hvordan staver han navnet sitt, han TV2-snart - x - sjefen?) intervjue kongeparet, og konsekvent brukte De og Dem. Det virket bare ur-kunstig, særlig siden ingen andre som intervjuer dem snakker til dem på den måten. De omgår problemet så godt de kan og sier "deres majestet, kongen" osv. Men det høres mer naturlig ut det, enn å bruke høflighetsformer som ikke har vært i bruk siden 70-tallet og vel så det.

Jeg synes også De og Dem høres forferdelig ut, men synes det tross alt er bedre enn sitte og snakke med en kongelig face to face og omtale dem i tredje person. Eller når de kongelige selv omtaler sine nærmeste i 3 person. Uff og uff.

Forøvrig ble jeg forundret over Anne Grosvold sitt intervju med prinsesse Astrid. Når hun satt inne hos Astrid eller hvor det var så snakket hun om Astrid i 3 person, men så var de ute på båten, og da var det plutselig ikke 3 person lenger, da sa hun jo DU til henne. Hva er forskjellen på ute og inne og titler tro?

Solsikkefrø
Skrevet

Ingen av delene. Fru andersen høres ut som en gammel dame med grått krøllete hår og minkpels. Her nilsson høres ut som en apekatt.

Skrevet

Ingen av delene. Fru andersen høres ut som en gammel dame med grått krøllete hår og minkpels. Her nilsson høres ut som en apekatt.

;)

tzatziki1365380058
Skrevet

Jeg synes også De og Dem høres forferdelig ut, men synes det tross alt er bedre enn sitte og snakke med en kongelig face to face og omtale dem i tredje person. Eller når de kongelige selv omtaler sine nærmeste i 3 person. Uff og uff.

Forøvrig ble jeg forundret over Anne Grosvold sitt intervju med prinsesse Astrid. Når hun satt inne hos Astrid eller hvor det var så snakket hun om Astrid i 3 person, men så var de ute på båten, og da var det plutselig ikke 3 person lenger, da sa hun jo DU til henne. Hva er forskjellen på ute og inne og titler tro?

Hm, det var underlig, det der med Anne og prinsesse Astrid, ja! Kanskje hun glemte seg?

Enig i at ikke det er noe særlig å omtale folk i 3. person. Tror likevel jeg foretrekker det i forhold til de kongelige, fordi De og Dem er sånne former som aldri brukes og derfor blir komisk og nesten useriøst i mine ører. Får følelsen av at folk gjør narr, og det er vel ikke meningen.

Men egentlig synes jeg de kunne sagt du til hele gjengen: "Du Harald, hva var det du falt for ved a Sonja. da?" :)

Egentlig kunne vi avskaffet hele gjengen - vel ikke folka, da, men funksjonene deres - for min del. Men se - DET er en helt annen diskusjon :)

Gjest blame
Skrevet

Uff, nei. Det finnes jo så mange andre måter å bli kjerring på ;)

Jeg bruker ordet "frøken" innimellom, men det er mer på en humoristisk måte, selv om det kanskje er litt gammeldags det også. Men aldri om meg selv, altså.

Skrevet

Uff, nei. Det finnes jo så mange andre måter å bli kjerring på ;)

Jeg bruker ordet "frøken" innimellom, men det er mer på en humoristisk måte, selv om det kanskje er litt gammeldags det også. Men aldri om meg selv, altså.

Ja, frøken bruker jeg alltid bare i humoristisk sammenheng, og først og fremst om/til barn, bl.a. mine søte små nieser;-)

Gjest blame
Skrevet

Ja, frøken bruker jeg alltid bare i humoristisk sammenheng, og først og fremst om/til barn, bl.a. mine søte små nieser;-)

Har bare én nevø jeg, og han tar meget ille opp å bli kalt for noe annet enn navnet sitt for tida (4 år), så jeg holder meg til å si det til venninner :) Og for å terge på meg en kamerat, da. Like populært hver gang!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...