Gå til innhold

Når Gud skapte Adam og Eva....

Anbefalte innlegg

hidi, the scorpion
Skrevet

Så du tror ikke mennesket stammer fra apene? Du tror på fortellingene om at Noah hadde med seg ett av alle verdens dyr i arken sin? Du tror Gud er allmektig og god samtidig, men ikke bryr seg med all verdens elendighet?

Vær ærlig nå.

Jeg tror _ikke_ at vi stammer fra apene! Gud kan fint stå bak evulosjonen ellers.

Når menneske fikk fri vilje, betyr det uten Guds inngripen, ellers ville det ikke være en fri vilje. At mennesker da har tilbøyeligheter til å være egoister, maktsyke og krigshissende må da skyldes vår frie vilje.

Gud står ikke bak noen form for ondskap. Det klarer vi pokkern så godt selv. Spør den vanlige nordmenn om de kunne tenke seg å gå ned ti-20% i levestandard, og de fleste får frysninger! Selv om det ville komme de aller fattigste tilgode. sier det noe om oss mennesker eller om Gud?

• Svar 142
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• santander

40

• hidi, the scorpion

38

• keinstein

34

• morsan

4

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Aner ikke når skapelsen fant sted...! At Bibelen beskriver det enkelt, må vel begrunnes med at de skrev det ned for ca. 4000 år siden.

Gud er tilstede der hvor Han trengs.

Først er guden i himmelen, og når vi finner ut hva som er der oppe, så er guden plutselig overalt? Det kaller jeg tilpasning.

Kulturen skaper og omdanner religionen. Egentlig bare et maktapparat. Forkynnere ønsker kontroll.

hidi, the scorpion
Skrevet

Der hvor han trengs?

Jeg tror de virkelig hadde trengt en barmhjertig gud i sultkatastre-områdene i Afrika. Så hvor er han???

Vil tro Han er der. Hvor er du? Hjelper du til slik at vi kan få slutt på fattigdommen i verden? Vår frie vilje, hindrer Guds inngripen i denne verden, foreløpig. I motsetning til ikke-troende er troende forpliktet å hjelpe de svakeste på jorden...

Skrevet

Der hvor han trengs?

Jeg tror de virkelig hadde trengt en barmhjertig gud i sultkatastre-områdene i Afrika. Så hvor er han???

Syns du ikke guden i tilfelle er ganske ond og uforutsigbar?

Nesten så du skulle tro tilfeldighetene råder?

Tror du jødene begynte å tvile på guden i konsentrasjonsleirene?

hidi, the scorpion
Skrevet

Først er guden i himmelen, og når vi finner ut hva som er der oppe, så er guden plutselig overalt? Det kaller jeg tilpasning.

Kulturen skaper og omdanner religionen. Egentlig bare et maktapparat. Forkynnere ønsker kontroll.

Gud har da alltid vært allstedsnærværende...?

Skrevet

Vil tro Han er der. Hvor er du? Hjelper du til slik at vi kan få slutt på fattigdommen i verden? Vår frie vilje, hindrer Guds inngripen i denne verden, foreløpig. I motsetning til ikke-troende er troende forpliktet å hjelpe de svakeste på jorden...

Ekte Jehovas vitner hjelper ikke andre enn JV-folk. De andre skal dø. Guden skal drepe oss alle, unntatt JV.

Derfor yter de ikke nødhjelp til vantro.

hidi, the scorpion
Skrevet

Ekte Jehovas vitner hjelper ikke andre enn JV-folk. De andre skal dø. Guden skal drepe oss alle, unntatt JV.

Derfor yter de ikke nødhjelp til vantro.

Dem om det. De regens heller ikke som kristne.

Jeg leser om forpliktelser mot alle som lider, når jeg lese min Bibel. Uansett hva slags tro, ikke-tro de måtte ha.

Skrevet

Gud har da alltid vært allstedsnærværende...?

Guden plantes der det passer. Noen bestemmer hvor guden er, og det er ikke guden selv som bestemmer.

Lurer på om han var til stede i konsentrasjonsleirene og i gasskamrene hvor de drepte handikappa og barn? Sto han og så på i Rwanda? Hva skal vi med en gud som bare ser på?

Mange millioner mennesker venter på at Allah skal drepe de vantro og innsette muslimene som herskere. De lurer fælt på hvorfor det ikke skjer. I mens prøver de å hjelpe guden på ulike måter. De vnter på å dø, så de kan komme til himmelen. Tilværelsen er bare et venterom.

Skrevet

Dem om det. De regens heller ikke som kristne.

Jeg leser om forpliktelser mot alle som lider, når jeg lese min Bibel. Uansett hva slags tro, ikke-tro de måtte ha.

Det dreier seg om ekskludering og inkludering. Maktutøvelse.

En som blir kristen får ikke nye egenskaper, kvalifikasjoner eller evner. Men forsøker å få kontroll over en tilværelse som er problematisk. De søker en enkel løsning og oppnå noe.

hidi, the scorpion
Skrevet

Guden plantes der det passer. Noen bestemmer hvor guden er, og det er ikke guden selv som bestemmer.

Lurer på om han var til stede i konsentrasjonsleirene og i gasskamrene hvor de drepte handikappa og barn? Sto han og så på i Rwanda? Hva skal vi med en gud som bare ser på?

Mange millioner mennesker venter på at Allah skal drepe de vantro og innsette muslimene som herskere. De lurer fælt på hvorfor det ikke skjer. I mens prøver de å hjelpe guden på ulike måter. De vnter på å dø, så de kan komme til himmelen. Tilværelsen er bare et venterom.

Millioner av jøder tror enda på Gud, det burde kanskje være svar godt nok!

Selvfølgelig var Gud der. Men vår frie vilje hindrer enhver inngripen av Gud ellers ville det ikke vært mye fri vilje! Da kunne jo noen bare rope på Gud/Jesus hver gang det ble litt hett rundt ørene, så kom han og fikset alt...

Dermed kan heller ikke Gud gripe inn når ubeskrivelig ondskap florerer. Den er menneskeskapt, nettopp fordi vi har fri vilje.

hidi, the scorpion
Skrevet

Det dreier seg om ekskludering og inkludering. Maktutøvelse.

En som blir kristen får ikke nye egenskaper, kvalifikasjoner eller evner. Men forsøker å få kontroll over en tilværelse som er problematisk. De søker en enkel løsning og oppnå noe.

Å være en troende, er å søke kontroll over seg selv. Jeg ønsker ingen kontroll hverken over deg eller andre med-troende.

Skrevet

Jeg tror _ikke_ at vi stammer fra apene! Gud kan fint stå bak evulosjonen ellers.

Når menneske fikk fri vilje, betyr det uten Guds inngripen, ellers ville det ikke være en fri vilje. At mennesker da har tilbøyeligheter til å være egoister, maktsyke og krigshissende må da skyldes vår frie vilje.

Gud står ikke bak noen form for ondskap. Det klarer vi pokkern så godt selv. Spør den vanlige nordmenn om de kunne tenke seg å gå ned ti-20% i levestandard, og de fleste får frysninger! Selv om det ville komme de aller fattigste tilgode. sier det noe om oss mennesker eller om Gud?

En allmektig og god gud vil ikke sende de som ikke tror på han i fortapelsen.

Det er forresten vitenskapelig bevist at evolusjons"teorien" til Darwin stemmer.

Skrevet

Å være en troende, er å søke kontroll over seg selv. Jeg ønsker ingen kontroll hverken over deg eller andre med-troende.

Ikke du, ikke nå.

Men religiøse som føler aksept via dette, vil bli fristet av kontroll over andre svake sjeler. Religioner tiltrekker deprimerte og forvirrede, psykopater, pedofile, homofile og alle som føler de ikke passer inn. Når disse bringes sammen, kan det oppstå forferdelige situasjoner.

Men det skjer ikke når religion bare er en personlig sak for et enkeltmenneske. Men noen av de kan ødelegge seg selv psykisk. De ville kanskje blitt ødelagt uansett, det er bare måten.

hidi, the scorpion
Skrevet

En allmektig og god gud vil ikke sende de som ikke tror på han i fortapelsen.

Det er forresten vitenskapelig bevist at evolusjons"teorien" til Darwin stemmer.

Det er så absolutt _ikke_ bevist!

Noen leser vitenskapelige rapporter som fanden leser Bibelen...

hidi, the scorpion
Skrevet

Ikke du, ikke nå.

Men religiøse som føler aksept via dette, vil bli fristet av kontroll over andre svake sjeler. Religioner tiltrekker deprimerte og forvirrede, psykopater, pedofile, homofile og alle som føler de ikke passer inn. Når disse bringes sammen, kan det oppstå forferdelige situasjoner.

Men det skjer ikke når religion bare er en personlig sak for et enkeltmenneske. Men noen av de kan ødelegge seg selv psykisk. De ville kanskje blitt ødelagt uansett, det er bare måten.

Jeg går ikke i kirken eller på andre møter. Min tro er personlig, men jeg deler den gjerne med de som spør.

Tro satt i system, er sjelden bra for noen. Søren Kirkegaard, hadde mye å si om den saken, og jeg er enig med han i det.

Skrevet

Det er så absolutt _ikke_ bevist!

Noen leser vitenskapelige rapporter som fanden leser Bibelen...

Jo det er bevist. Kristne vil selvfølgelig fornekte dette, det gjelder også en del kristne vitenskapsfolk. Man tror fort det man VIL tro.

hidi, the scorpion
Skrevet

Jo det er bevist. Kristne vil selvfølgelig fornekte dette, det gjelder også en del kristne vitenskapsfolk. Man tror fort det man VIL tro.

Gjør ikke nettopp _du_ også det? Tror hva du vil, mener jeg!

Gjest togli
Skrevet

Fysjamei. Så sjåvinistiske vi er i dag?

Man blir sånn når man bor i en familie som består av fire høner og en hane ;-)

Gjest togli
Skrevet

Dere kan jo starte med å lære dere forskjellen på DA og NÅR før dere skryter på dere større hjerne enn menn.

Den feilen er en del av mitt varemerke og vi damer skjønner poenget selv om ikke alt er etter boka ;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...