Gjest nero Skrevet 10. mai 2001 Del Skrevet 10. mai 2001 Hei! Hadde en litt snodig opplevelse i dag. Var og trente. Hadde en sinnsykt bra trening. Men så skjedde det noe merkelig. Midtveis i treninga begynte jeg å stanke ammoniakk aktig. Har ikke hendt mer enn ettt par ganger før, da også ved hardt trening. Tok meg en proteinshake før jeg trena (ca 3/4 time) fordi jeg ikke hadde ti t å lage meg mat. Kan det ha noe med det å gjøre? Leste ett eldre innlegg der det var en som hadde samme problemet, og nei, jeg hadde ikke brukt samma treningstøyet to ganger! Irriterer meg bare litt!!! Noen som har noe å si om saken? Årsaker osv....? Driver å søker selv om dette. Ikke at jeg er bekymret, men det er alltids greit å vite, slik at jeg kan forebygge, og nei, det var ikke en sterk lukt. Vet ikke om det var megeller genseren forresten! ------------------------------ It turns out that there is a logical reason for the ammonia-like odor during or after extensive physical exertion. Ammonia is a by-product of protein metabolism. This can be a problem for runners who don't take in enough carbohydrates for fuel. When the body runs out of carbos, it begins to search for alternative fuels, like fats and protein. One source of protein is from muscle tissue. The ammonia I smelled was my own muscle tissue being broken down for fuel. Not a good situation. The solution? Be sure to take in plenty of carbohydrates. Run at an easier pace to facilitate your body's ability to convert fat to fuel. Always make sure to drink plenty of fluids. Kan dette være noe?? Har spist mer protein enn karb. den siste tiden. (3-4 dagene pga. dårlig tid og det faktum av at proteinshaker er kjappe å lage) Leste også noe om at syntetiske klær kunne lage ammoniakklukt når de kom i kontakt med svette. Vel, noen som har noe de skulle sagt??? Vennlig hilsen: 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nero Skrevet 10. mai 2001 Del Skrevet 10. mai 2001 Until recently, doctors couldn't explain why some people smell like ammonia when they exercise. A recent report from Japan tells us why. To smell like ammonia, you have to eat a lot of protein or be infected with a germ called helicobacter. Many weightlifters eat tremendous amounts of protein because they mistakenly think that it will make them stronger. The food you eat contains carbohydrates, fats and proteins. Of the three, only protein contains nitrogen. The body has no way to store extra protein, so when you take in more protein than your body needs, your liver knocks nitrogen off the protein and the nitrogen is eventually converted to ammonia and passes through the sweat glands and kidneys. ---------------------------------------- Bare så det er sagt: Jeg spiser 1,5 g prot pr kg kroppsvekt pr. dag. I det siste har jeg spist mye mer pga. lettvintheten. Det er min egen feil, så jeg er ingen dum stut:)))) ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Synch Skrevet 10. mai 2001 Del Skrevet 10. mai 2001 Overskudd av protein kan skilles ut av huden og lukte ammoniakk. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Synch Skrevet 10. mai 2001 Del Skrevet 10. mai 2001 Until recently, doctors couldn't explain why some people smell like ammonia when they exercise. A recent report from Japan tells us why. To smell like ammonia, you have to eat a lot of protein or be infected with a germ called helicobacter. Many weightlifters eat tremendous amounts of protein because they mistakenly think that it will make them stronger. The food you eat contains carbohydrates, fats and proteins. Of the three, only protein contains nitrogen. The body has no way to store extra protein, so when you take in more protein than your body needs, your liver knocks nitrogen off the protein and the nitrogen is eventually converted to ammonia and passes through the sweat glands and kidneys. ---------------------------------------- Bare så det er sagt: Jeg spiser 1,5 g prot pr kg kroppsvekt pr. dag. I det siste har jeg spist mye mer pga. lettvintheten. Det er min egen feil, så jeg er ingen dum stut:)))) ) Da var det kanskje det ja... =) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest satch Skrevet 10. mai 2001 Del Skrevet 10. mai 2001 Det sto vel ikke tilfeldigvis en ufo bak et tre og spionerte på deg akkurat da? Hehehe... Har lest at folk som har opplevd å lukte slik har på samme tid vært vitne til en utenomjordisk hendelse! *s* 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nero Skrevet 10. mai 2001 Del Skrevet 10. mai 2001 Det sto vel ikke tilfeldigvis en ufo bak et tre og spionerte på deg akkurat da? Hehehe... Har lest at folk som har opplevd å lukte slik har på samme tid vært vitne til en utenomjordisk hendelse! *s* hehe, tror ikke det var noen aliens ved prechercurlbenken nei:)) hehe, var vist bare min travelhet som var skyld i hele saken! (les: veldig mange proteinshaker i løpet av i dag og gårsdagen! har lært ei lekse!) Velvel, godnatt! Blir jeg ikke ferdig med dette skoleprosjektet snart blir det vel til at jeg kommer til å se stjerner og planeter (trøtt:)) God natt folkens:)) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Muscular Skrevet 11. mai 2001 Del Skrevet 11. mai 2001 Until recently, doctors couldn't explain why some people smell like ammonia when they exercise. A recent report from Japan tells us why. To smell like ammonia, you have to eat a lot of protein or be infected with a germ called helicobacter. Many weightlifters eat tremendous amounts of protein because they mistakenly think that it will make them stronger. The food you eat contains carbohydrates, fats and proteins. Of the three, only protein contains nitrogen. The body has no way to store extra protein, so when you take in more protein than your body needs, your liver knocks nitrogen off the protein and the nitrogen is eventually converted to ammonia and passes through the sweat glands and kidneys. ---------------------------------------- Bare så det er sagt: Jeg spiser 1,5 g prot pr kg kroppsvekt pr. dag. I det siste har jeg spist mye mer pga. lettvintheten. Det er min egen feil, så jeg er ingen dum stut:)))) ) Hei, Ja ja, sånn kan det jo gå. :-) Men blir ikke 1.5 gram protein per kilo for lite da? Selv synes jeg det er for lite. Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nero Skrevet 11. mai 2001 Del Skrevet 11. mai 2001 Hei, Ja ja, sånn kan det jo gå. :-) Men blir ikke 1.5 gram protein per kilo for lite da? Selv synes jeg det er for lite. Med vennlig hilsen Hei:)) Jeg står for at 1,5 -1,8 gram pr kg kroppsvekt er mer enn nok (Når jeg tenker meg om så varierer mitt daglige inntak mellom disse tallene). Jeg har sjekket dette ganske grundig, og kommet til denne slutningen. La oss si at du eter 2,5 g protein pr kg kroppsvekt pr dag. Det er ikke sjangs i havet at alt dette brukes til muskelbygging. Det vil bare brukes til energi, og litt til andre prosesser. Da er det bedre å få denne energien fra karbohydrater. Da vi du i tillegg kunne dra fordel av en mye kjappere glykogensyntese=mer intensiv trening=mer muskler. La oss si at ca 1 gram av de 2,5 gram p. pr dag skal bli til muskler så vil det tilsvare 1/2 kg muskler ekstra pr dag for en 100 kg mann. aa, ain't gonna happen! Hvis du er jævla aktiv i hverdagen i tillegg til treninga kan det være lurt å ete litt mer p. , men jeg mener at 2 gram er maks/muligens for mye. Du holder sannsynligvis mer muskler om du spiser mye karb for å kompansere for det økte aktivitetsnivået, og bare oppjusterer p. moderat. Dessuten har jeg funnet ut at de artiklene som sprer ut megaproteinbudskap veldig ofte har en eller annen sponsor i ryggen. Mulig mange er ueninge med meg her, men....... Vennlig hilsen: 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Synch Skrevet 11. mai 2001 Del Skrevet 11. mai 2001 Hei:)) Jeg står for at 1,5 -1,8 gram pr kg kroppsvekt er mer enn nok (Når jeg tenker meg om så varierer mitt daglige inntak mellom disse tallene). Jeg har sjekket dette ganske grundig, og kommet til denne slutningen. La oss si at du eter 2,5 g protein pr kg kroppsvekt pr dag. Det er ikke sjangs i havet at alt dette brukes til muskelbygging. Det vil bare brukes til energi, og litt til andre prosesser. Da er det bedre å få denne energien fra karbohydrater. Da vi du i tillegg kunne dra fordel av en mye kjappere glykogensyntese=mer intensiv trening=mer muskler. La oss si at ca 1 gram av de 2,5 gram p. pr dag skal bli til muskler så vil det tilsvare 1/2 kg muskler ekstra pr dag for en 100 kg mann. aa, ain't gonna happen! Hvis du er jævla aktiv i hverdagen i tillegg til treninga kan det være lurt å ete litt mer p. , men jeg mener at 2 gram er maks/muligens for mye. Du holder sannsynligvis mer muskler om du spiser mye karb for å kompansere for det økte aktivitetsnivået, og bare oppjusterer p. moderat. Dessuten har jeg funnet ut at de artiklene som sprer ut megaproteinbudskap veldig ofte har en eller annen sponsor i ryggen. Mulig mange er ueninge med meg her, men....... Vennlig hilsen: Sant det, proteinet bygger/vedlikeholder omtrent alt i/på kroppen, så langt ifra alt brukes til muskeloppbygging. Men karbohydratene klarer ikke å gjøre de samme prossenene som proteinene. Så blir vel litt feil å skrive at karbohydrater gjør det bedre... Og at karbohydrater holder muskler bedre enn proteinet har jeg vanskelig for å tro. Begge har nok mye å si, for jeg har merket muskelsvinn med keto diet. Men tror nok jeg hadde mistet MYE mer om jeg prøvde en diett uten proteiner! En annen grunn til å holde proteininntaket høyt er at (denne er litt usikker) bare halvparten av aminosyrene kan omdannes til fett. Resten vil gå rett i dass eller bli skillt ut av huden, det som muligens skjedde på deg. Mens ett overskudd av karbohydrater blir omdannet til fett. Så jeg tror det er greiest å være safe og ligge på et høyt proteininntak(har ca. 2.8g pr.kg selv), samt spise en god del karbs også. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nero Skrevet 11. mai 2001 Del Skrevet 11. mai 2001 Sant det, proteinet bygger/vedlikeholder omtrent alt i/på kroppen, så langt ifra alt brukes til muskeloppbygging. Men karbohydratene klarer ikke å gjøre de samme prossenene som proteinene. Så blir vel litt feil å skrive at karbohydrater gjør det bedre... Og at karbohydrater holder muskler bedre enn proteinet har jeg vanskelig for å tro. Begge har nok mye å si, for jeg har merket muskelsvinn med keto diet. Men tror nok jeg hadde mistet MYE mer om jeg prøvde en diett uten proteiner! En annen grunn til å holde proteininntaket høyt er at (denne er litt usikker) bare halvparten av aminosyrene kan omdannes til fett. Resten vil gå rett i dass eller bli skillt ut av huden, det som muligens skjedde på deg. Mens ett overskudd av karbohydrater blir omdannet til fett. Så jeg tror det er greiest å være safe og ligge på et høyt proteininntak(har ca. 2.8g pr.kg selv), samt spise en god del karbs også. Hei:) Protein brukes til mye i kroppen ja, men la oss si at en person går opp ca 15 kg i muskelmasse på ett år (noe som er jævli mye) så trenger den personen bare mellom 8-9 gram protein til muskelbygging pr dag. Når du da lasser innpå med over 230 gram prot om dagen er dette etter min mening for mye. Hvis du trener/beveger deg mye i tillegg vil du trenge noe mer. Men med mindre du er ren er det etter min mening poengløst å ete mer enn 2 g pr kg kroppsvekt pr dag. Det er vist umulig for kroppen å nyttegjøre seg av så mye pr dag uansett. Men når du er på deff kan det være lurt å pakke i seg mer prot. fordi du slipper å få all insulinen i blodet, men alikevel energi. (Og kanskje blir du gående rundt som ett levende vaskemiddel:))) Når det gjelder den "muskelsparende" delen av karbs har du helt rett med den deffesaken (Det var ikke det jeg mente). Men når du spiser mer protein i steden for karb går glykogensyntesen senere=mindre int. på trening=mndre muskler. det erjo mange som er anske karbsensitive, og de kan ikke følge mine råd helt, men de som tåler litt insulin i blodet uten å få vaskeballmage mener jeg får mye bedre resultater av mer karbs. Dessuten er karbs billigere en prot. og når kroppen ikke klarer å utnytte seg av alt proteinet er det bedre med karbs. Dessuten slipper du den jævla varmefølelsen protein kan gi. Snakkjast:)) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Synch Skrevet 11. mai 2001 Del Skrevet 11. mai 2001 Hei:) Protein brukes til mye i kroppen ja, men la oss si at en person går opp ca 15 kg i muskelmasse på ett år (noe som er jævli mye) så trenger den personen bare mellom 8-9 gram protein til muskelbygging pr dag. Når du da lasser innpå med over 230 gram prot om dagen er dette etter min mening for mye. Hvis du trener/beveger deg mye i tillegg vil du trenge noe mer. Men med mindre du er ren er det etter min mening poengløst å ete mer enn 2 g pr kg kroppsvekt pr dag. Det er vist umulig for kroppen å nyttegjøre seg av så mye pr dag uansett. Men når du er på deff kan det være lurt å pakke i seg mer prot. fordi du slipper å få all insulinen i blodet, men alikevel energi. (Og kanskje blir du gående rundt som ett levende vaskemiddel:))) Når det gjelder den "muskelsparende" delen av karbs har du helt rett med den deffesaken (Det var ikke det jeg mente). Men når du spiser mer protein i steden for karb går glykogensyntesen senere=mindre int. på trening=mndre muskler. det erjo mange som er anske karbsensitive, og de kan ikke følge mine råd helt, men de som tåler litt insulin i blodet uten å få vaskeballmage mener jeg får mye bedre resultater av mer karbs. Dessuten er karbs billigere en prot. og når kroppen ikke klarer å utnytte seg av alt proteinet er det bedre med karbs. Dessuten slipper du den jævla varmefølelsen protein kan gi. Snakkjast:)) Spørs om vi noen gang blir enig her=) ...men, jeg mente aldri å spise mer protein enn karbs som du skrev. Og at kroppen bruker 8-9 gram med proteiner til å bygge opp muskler(i det eksemplet du hadde) har jeg aldri hørt noe om før. Skal ikke si at det ikke er sant, men det hørtes no verre lite ut... Da burde jo 1,5-2gram pr.kg også være forferdelig mye(andre prossesser som feks hårvekst tatt med i beregning). Den varmefølesen du nevnte har jeg heller aldri merka.. Fært å mye du kommer borti da!? hehe Men det blir nok fortsatt 2,8pr. kg på meg.. /mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
John Gunnar Oppheim, Instruktør Skrevet 11. mai 2001 Del Skrevet 11. mai 2001 Hei, jeg tror du bør kutte ned på proteininntaket ditt. Og med det risikerer du å i tillegg få mer energi på trening, få en høyere dannelse av testosteron og ikke minst øke bedre :-) Kroppsbyggere må ha proteiner for muskler er laget av proteiner. Men muskler inneholder vann, så da må vel byggere ha massevis av vann. Og mye muskler trenegr mye energi, så da må byggere ha masse karbohydrater. Til dette må man også ha rikelig med vitaminer, mineraler, sporstoffer og enzymer, samt rieklig med umettet og flerumettet fett. Totalt sett trenger du ikke bare mer protein, men mer av alle ernæringsemner. [email protected] 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Muscular Skrevet 11. mai 2001 Del Skrevet 11. mai 2001 Hei:)) Jeg står for at 1,5 -1,8 gram pr kg kroppsvekt er mer enn nok (Når jeg tenker meg om så varierer mitt daglige inntak mellom disse tallene). Jeg har sjekket dette ganske grundig, og kommet til denne slutningen. La oss si at du eter 2,5 g protein pr kg kroppsvekt pr dag. Det er ikke sjangs i havet at alt dette brukes til muskelbygging. Det vil bare brukes til energi, og litt til andre prosesser. Da er det bedre å få denne energien fra karbohydrater. Da vi du i tillegg kunne dra fordel av en mye kjappere glykogensyntese=mer intensiv trening=mer muskler. La oss si at ca 1 gram av de 2,5 gram p. pr dag skal bli til muskler så vil det tilsvare 1/2 kg muskler ekstra pr dag for en 100 kg mann. aa, ain't gonna happen! Hvis du er jævla aktiv i hverdagen i tillegg til treninga kan det være lurt å ete litt mer p. , men jeg mener at 2 gram er maks/muligens for mye. Du holder sannsynligvis mer muskler om du spiser mye karb for å kompansere for det økte aktivitetsnivået, og bare oppjusterer p. moderat. Dessuten har jeg funnet ut at de artiklene som sprer ut megaproteinbudskap veldig ofte har en eller annen sponsor i ryggen. Mulig mange er ueninge med meg her, men....... Vennlig hilsen: Hmmm... Du kan uansett få lov til å mene hva du vil da vi alle her bor i et demokratiskt land. Men jeg står fortsatt fast med at 1.5 gram er for lite. som det blir nevnt blir protein brukt til det meste i kroppen som til hår, hud o.l. Selv ligger jeg på opptil 2.5 gram protein. Dette er en mengde som passer meg helt fint. Men jeg er helt enig at det er meningsløst å slenge inn på en masse proteiner. Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nero Skrevet 12. mai 2001 Del Skrevet 12. mai 2001 Spørs om vi noen gang blir enig her=) ...men, jeg mente aldri å spise mer protein enn karbs som du skrev. Og at kroppen bruker 8-9 gram med proteiner til å bygge opp muskler(i det eksemplet du hadde) har jeg aldri hørt noe om før. Skal ikke si at det ikke er sant, men det hørtes no verre lite ut... Da burde jo 1,5-2gram pr.kg også være forferdelig mye(andre prossesser som feks hårvekst tatt med i beregning). Den varmefølesen du nevnte har jeg heller aldri merka.. Fært å mye du kommer borti da!? hehe Men det blir nok fortsatt 2,8pr. kg på meg.. /mvh Hei:)) Muskler besår bare av ca 20% protein. En kg muskler består dermed bare av 200 gram protein + glykogen og en del andre stoffer + ca 70% vann (Sånn cirka) Håper du forstår det litt bedre nå (Hvis du misforstod det da) Hvis kroppen syntiserer muskelmasse av 8 gram protein pr. dag vil dette utgjøre ca 40 gram muskler. 40 gram pr dag ganger 365 dager vil bli 14600 gram på ett år. Det er 14,6 kg noe som er mye! Det er en av grunnene til at jeg ikke eter så mye prot. Dessuten har jeg lest at kroppen ikke klarer å appsorbere mer enn 1,5 - 1,6 g prot pr. kg kroppsvekt (Utenom rett etter trening) så da vil overskuddet bare bli konvertert til energi, eller i enkelte tilfeller fett (Selv om protein er det næringsstoffet som har vanskeligst for å bli konvertert til kroppsfett, dermed er det nyttig i deffeperioder som næringsstoff. dessuten slipper du jo insulinsurgen) Men i byggerperioder (reint så klart) ser jeg ikke pointet med å spise så mye protein. jeg veier ca 83 kg med jævli lite fett nå. det vil si 124,5 gram pr dag for meg. Hvis jeg nå på ett år øker 10 kg i muskler, noe som er sannsynlig siden jeg er ungdom vil bare ca 5,48 av den proteinen jeg spiser hver dag bli brukt til muskelvekst. Da vil de resterende 119 grammene sikkert være nok om ikke for mye til vedlikehold og andre oppgaver. Da mener jeg at jeg ikke trenger mer. Jeg er jo ikke en boler, men jeg vokser enda (i høyden og bredden hehehe:))) så jeg trenger sikkert en del. Men hvis jeg skulle deffa ville jeg sikkert oppjustert det til ca 2 gram pr kg pr dag, slik at jeg slipper all insulinen fra karbsene. Snakkjast! PS: Sorry for at jeg misforstod deg i det tidligere innlegget:) Hilsen: 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nero Skrevet 12. mai 2001 Del Skrevet 12. mai 2001 Hei, jeg tror du bør kutte ned på proteininntaket ditt. Og med det risikerer du å i tillegg få mer energi på trening, få en høyere dannelse av testosteron og ikke minst øke bedre :-) Kroppsbyggere må ha proteiner for muskler er laget av proteiner. Men muskler inneholder vann, så da må vel byggere ha massevis av vann. Og mye muskler trenegr mye energi, så da må byggere ha masse karbohydrater. Til dette må man også ha rikelig med vitaminer, mineraler, sporstoffer og enzymer, samt rieklig med umettet og flerumettet fett. Totalt sett trenger du ikke bare mer protein, men mer av alle ernæringsemner. [email protected] Hei:)) Hvis du leser det jeg har skrevet nedenfor så ser du at jeg satser på 1,5 g prot pr kg kroppsvek pr da. At jeg spiste så mye de siste dagene var bare pga. jeg hadde det jævli travelt, og at jeg levde på shakene fordi de er kjappe å lage! Bare så det er oppklart:)) Vennlig Hilsen: 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
John Gunnar Oppheim, Instruktør Skrevet 13. mai 2001 Del Skrevet 13. mai 2001 Hei:)) Hvis du leser det jeg har skrevet nedenfor så ser du at jeg satser på 1,5 g prot pr kg kroppsvek pr da. At jeg spiste så mye de siste dagene var bare pga. jeg hadde det jævli travelt, og at jeg levde på shakene fordi de er kjappe å lage! Bare så det er oppklart:)) Vennlig Hilsen: Hei, helt i orden :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Synch Skrevet 14. mai 2001 Del Skrevet 14. mai 2001 Hei:)) Muskler besår bare av ca 20% protein. En kg muskler består dermed bare av 200 gram protein + glykogen og en del andre stoffer + ca 70% vann (Sånn cirka) Håper du forstår det litt bedre nå (Hvis du misforstod det da) Hvis kroppen syntiserer muskelmasse av 8 gram protein pr. dag vil dette utgjøre ca 40 gram muskler. 40 gram pr dag ganger 365 dager vil bli 14600 gram på ett år. Det er 14,6 kg noe som er mye! Det er en av grunnene til at jeg ikke eter så mye prot. Dessuten har jeg lest at kroppen ikke klarer å appsorbere mer enn 1,5 - 1,6 g prot pr. kg kroppsvekt (Utenom rett etter trening) så da vil overskuddet bare bli konvertert til energi, eller i enkelte tilfeller fett (Selv om protein er det næringsstoffet som har vanskeligst for å bli konvertert til kroppsfett, dermed er det nyttig i deffeperioder som næringsstoff. dessuten slipper du jo insulinsurgen) Men i byggerperioder (reint så klart) ser jeg ikke pointet med å spise så mye protein. jeg veier ca 83 kg med jævli lite fett nå. det vil si 124,5 gram pr dag for meg. Hvis jeg nå på ett år øker 10 kg i muskler, noe som er sannsynlig siden jeg er ungdom vil bare ca 5,48 av den proteinen jeg spiser hver dag bli brukt til muskelvekst. Da vil de resterende 119 grammene sikkert være nok om ikke for mye til vedlikehold og andre oppgaver. Da mener jeg at jeg ikke trenger mer. Jeg er jo ikke en boler, men jeg vokser enda (i høyden og bredden hehehe:))) så jeg trenger sikkert en del. Men hvis jeg skulle deffa ville jeg sikkert oppjustert det til ca 2 gram pr kg pr dag, slik at jeg slipper all insulinen fra karbsene. Snakkjast! PS: Sorry for at jeg misforstod deg i det tidligere innlegget:) Hilsen: Joda, ser hva du vil fram til(tror jeg:). Men protein er noe av det viktigste du har i deg av næringsstoffer om du er bygger eller ei. Leger og ernærningseksperter anbefaler 1-1,5 gram proteiner pr. kroppkilo om du lever et sofaliv(det står til og med i naturfag boka på u.skolen og v.g.s, hehe). Og jeg vet det er mange av de samme som også mener du ikke trenger så mye mer hvis du skal drive kroppsbygging, men så mener en hel del(flere) at man trenger en god del mer proteiner i byggersporten. Jeg ser du har 8-9 gram pr dag til muskelbygging, hvis 15kg er realistisk på 1 år. Jeg syns det bare hører usannsynlig ut at 8 gram over det kroppen bruker til hårvekst osv skal kunne vandre ut i muskelene på en 100-120kg person og kanskje bygge 15kg på 1 år. Kunne du bevist at kroppen ikke bruker mer proteiner på å bygge så mye muskler skulle jeg blitt med deg på den. Men så lenge det er noe du sannsynligvis bare har hørt et eller annet sted så vil jeg nok fortsatt stå for 2-3g. Hadde det vært bevist ville vel ikke så si alle bb's i hele verden gjort det samme.. Skulle jo tro muskelbygging var det som krevde mest proteiner av alt i kroppen(ihvertfall de 2 første byggerårene). Men fint med litt uenighet her!=) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nero Skrevet 16. mai 2001 Del Skrevet 16. mai 2001 Joda, ser hva du vil fram til(tror jeg:). Men protein er noe av det viktigste du har i deg av næringsstoffer om du er bygger eller ei. Leger og ernærningseksperter anbefaler 1-1,5 gram proteiner pr. kroppkilo om du lever et sofaliv(det står til og med i naturfag boka på u.skolen og v.g.s, hehe). Og jeg vet det er mange av de samme som også mener du ikke trenger så mye mer hvis du skal drive kroppsbygging, men så mener en hel del(flere) at man trenger en god del mer proteiner i byggersporten. Jeg ser du har 8-9 gram pr dag til muskelbygging, hvis 15kg er realistisk på 1 år. Jeg syns det bare hører usannsynlig ut at 8 gram over det kroppen bruker til hårvekst osv skal kunne vandre ut i muskelene på en 100-120kg person og kanskje bygge 15kg på 1 år. Kunne du bevist at kroppen ikke bruker mer proteiner på å bygge så mye muskler skulle jeg blitt med deg på den. Men så lenge det er noe du sannsynligvis bare har hørt et eller annet sted så vil jeg nok fortsatt stå for 2-3g. Hadde det vært bevist ville vel ikke så si alle bb's i hele verden gjort det samme.. Skulle jo tro muskelbygging var det som krevde mest proteiner av alt i kroppen(ihvertfall de 2 første byggerårene). Men fint med litt uenighet her!=) Hei:)) Bevise det? For det første er det rein fornuft, og for det andre er det vel ordene til Fredrik Paulund (Og han kan vi stole på, hehe:)) Mange av bladene lurer oss til å tro at vi ikke kan bli store uten megadoser av protein. De fleste blader er jo bare propagandaverktøy eller reklamekataloger. Det står så mye piss inni noen av de bladene at jeg kan spy! Tror det er mer en overtro at megadoser av protein er lurt. Det er nok noe som går. RDA'en for protein er vel 0,36 g pr puond kroppsvekt. 0.39/0.4538=0,79 Dvs ca 0.79 g pr kg kroppsvekt. 1,5 (kan strekke meg til 1,6) er det dobbelte. Er nok en forskjell:)) Hilsen: 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Synch Skrevet 16. mai 2001 Del Skrevet 16. mai 2001 Hei:)) Bevise det? For det første er det rein fornuft, og for det andre er det vel ordene til Fredrik Paulund (Og han kan vi stole på, hehe:)) Mange av bladene lurer oss til å tro at vi ikke kan bli store uten megadoser av protein. De fleste blader er jo bare propagandaverktøy eller reklamekataloger. Det står så mye piss inni noen av de bladene at jeg kan spy! Tror det er mer en overtro at megadoser av protein er lurt. Det er nok noe som går. RDA'en for protein er vel 0,36 g pr puond kroppsvekt. 0.39/0.4538=0,79 Dvs ca 0.79 g pr kg kroppsvekt. 1,5 (kan strekke meg til 1,6) er det dobbelte. Er nok en forskjell:)) Hilsen: hay! Leser aldri blad vi kan finne i hylla på Narvesen. Jeg har også for lenge siden forstått hvordan det funker med reklame osv.. Har også lest en del av Fredrik P. Og jeg må si det er flere ting jeg har stusset på der(nå skal ikke jeg si jeg er bedre enn han, langt i fra!..men allikevel). Det er andre som skal ha en del peiling som også har sagt at mange tror han er en guru uten at dem helt skjønner hvorfor. Hvis jeg ikke tar helt feil har jeg lest en artikkel hvor han anbefaler over 2 gram pr. kg(kan prøve å finne det igjen). Og du har lest noe helt annet av samme person? Vel, nok om det.. Du har muligens lest innlegget mitt på bolerns? Det jeg har gjort er å øke proteininntaket og fordelt maten på 2 extra måltider i løpet av dagen. Jeg er fullstendig klar over at fremgangen _kan_ komme av det økte kaloriinntaket jeg får, og det samme kunne skjedd hvis jeg bare økte karbohydratene. Men nå tørr jeg faen ikke endre noe, hehe. Kunne kanskje prøvd det senere, for jeg ser ikke svaret ditt som utelukkende. Men får komme tilbake til det da. Jeg står ihvertfall fortsatt på mitt og tror noen regnestykker blir litt for lettvint når vi snakker om kropper som kan være så forskjellige... PS: Ikke for mye nedbryting i dag da! /mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nero Skrevet 17. mai 2001 Del Skrevet 17. mai 2001 hay! Leser aldri blad vi kan finne i hylla på Narvesen. Jeg har også for lenge siden forstått hvordan det funker med reklame osv.. Har også lest en del av Fredrik P. Og jeg må si det er flere ting jeg har stusset på der(nå skal ikke jeg si jeg er bedre enn han, langt i fra!..men allikevel). Det er andre som skal ha en del peiling som også har sagt at mange tror han er en guru uten at dem helt skjønner hvorfor. Hvis jeg ikke tar helt feil har jeg lest en artikkel hvor han anbefaler over 2 gram pr. kg(kan prøve å finne det igjen). Og du har lest noe helt annet av samme person? Vel, nok om det.. Du har muligens lest innlegget mitt på bolerns? Det jeg har gjort er å øke proteininntaket og fordelt maten på 2 extra måltider i løpet av dagen. Jeg er fullstendig klar over at fremgangen _kan_ komme av det økte kaloriinntaket jeg får, og det samme kunne skjedd hvis jeg bare økte karbohydratene. Men nå tørr jeg faen ikke endre noe, hehe. Kunne kanskje prøvd det senere, for jeg ser ikke svaret ditt som utelukkende. Men får komme tilbake til det da. Jeg står ihvertfall fortsatt på mitt og tror noen regnestykker blir litt for lettvint når vi snakker om kropper som kan være så forskjellige... PS: Ikke for mye nedbryting i dag da! /mvh Hei:)) Det virker som vi er ganske uenige her ja:)) Har lest at Paulund støtter teorien om proteinsykluser. Hvis ikke vil leveeren bryte ned proteiner i høygir! Mer p. kan jo være fint for ekstra kalorier hvis du ikke vil ha mer insulin i blodet da:)) Stå på ! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.