Gå til innhold

Sosial fobi

Anbefalte innlegg

Gjest mumriksnus
Skrevet

Spør her også, da det var dårlig med svar på psykiatri. Here's the case:

Jeg liker ikke å snakke i forsamlinger, og er i det store og hele ikke en som prater så veldig mye. Åpner meg mest under fire øyne. Jeg vil tro det er slik jeg er, litt innadvendt. Ikke det at jeg ikke kan være sosial, det kan jeg!

Men skyldes innadvendthet dårlig selvtillit? Jeg har alltid gjort det bra på skolen og har gode venner og bra helse. Har en god indre dialog med meg selv, positivt sinn osv. Har gjort det brukbart i sport, har gode allmennkunnskaper og lykkes i det meste jeg prøver på. Men jeg hater å snakke i forsamlinger, presentasjoner osv. Er også relativt dårlig til å utlevere meg selv ovenfor nye mennesker. Jeg er nok litt vanskelig å bli kjent med i starten. Jeg tror jeg lett kan oppfattes som en einstøing i blant. Spesielt jenter er jeg sjenert ovenfor. Tror selv jeg har et utseende godt over gjennomsnittet, men kjæreste har jeg aldri hatt (er nå 24).

Har fått hint om at dette kan være en form for sosial fobi. Bør jeg forandre personlighet eller noe?

Gjest mallet
Skrevet

Om du skal forandre personlighet kommer vel egentlig bare an på om du opplever dette som et problem selv. Det kan godt hende du vil ha nytte og glede av å jobbe med deg selv for å bli mindre usikker i sosiale situasjoner, men gjør det i så fall for din egen del.

Gjest mumriksnus
Skrevet

Om du skal forandre personlighet kommer vel egentlig bare an på om du opplever dette som et problem selv. Det kan godt hende du vil ha nytte og glede av å jobbe med deg selv for å bli mindre usikker i sosiale situasjoner, men gjør det i så fall for din egen del.

Jo, det er jo litt plagsomt at man ikke kan slappe av når man holder taler og presentasjoner og slikt. Og at jeg kvier meg for å ta ordet i forsamlinger.

Vet bare ikke hvilken taktikk man kan legge opp for å forbedre seg på feltet.

Gjest mallet
Skrevet

Jo, det er jo litt plagsomt at man ikke kan slappe av når man holder taler og presentasjoner og slikt. Og at jeg kvier meg for å ta ordet i forsamlinger.

Kanskje du kan lage små utfordringer for deg selv? Begynn smått, og gjør det vanskeligere etterhvert som du opplever at du mestrer ting.

Ofte kan det hjelpe å tenke gjennom hele situasjonen nøye på forhånd, slik at du på en måte venner deg til den. Og spør deg selv "Hva er det verste som kan skje?". Som regel er man jo redd for å dumme seg ut, men er det egentlig så farlig når alt kommer til alt? Man dømmer seg selv ofte mye strengere enn andre - tenk over hva du selv ville tenkt om noen andre snublet litt i ordene eller sa noe litt feil, og husk at andre ser deg på samme måten. Det som kan føles som en katastrofe når man gjør det selv er ofte filleting som man knapt ville tenkt over hvis man opplevde at noen andre gjorde det.

Gjest yogias
Skrevet

Jeg har hørt at visse yoga-øvelser skal gjøre at en blir mindre sjenert/usikker. Har også selv opplevd dette. Man blir mye mer rolig.

Men om du vil benytte deg av dette tipset, kommer jo an på om du tror på slik "alternativ behandling".

Lykke til, i allefall!

Gjest mumriksnus
Skrevet

Jeg har hørt at visse yoga-øvelser skal gjøre at en blir mindre sjenert/usikker. Har også selv opplevd dette. Man blir mye mer rolig.

Men om du vil benytte deg av dette tipset, kommer jo an på om du tror på slik "alternativ behandling".

Lykke til, i allefall!

Hehe, så man må ha tro for at det skal virke, altså?

Virker veldig interessant, uansett. Har aldri prøvd Yoga, men synes tanken på alternativ medisin/behandling er interessant.

Har en svoger som stadig vekk prater om energifelt og slikt...

Hva slags yoga sikter du til? En spesiell musikk eller noe?

Nå er jeg jo en veldig rolig person da, med ro i sjelen osv. Det er bare dette med presentasjoner og å åpne meg selv som jeg ikke har helt dreisen på. Rødmer og blir varm i toppen, skjelven i stemmen osv. Blir uklar i hodet.

Kan jo ikke sette meg ned og meditere der og da :-)

Gjest yogias
Skrevet

Hehe, så man må ha tro for at det skal virke, altså?

Virker veldig interessant, uansett. Har aldri prøvd Yoga, men synes tanken på alternativ medisin/behandling er interessant.

Har en svoger som stadig vekk prater om energifelt og slikt...

Hva slags yoga sikter du til? En spesiell musikk eller noe?

Nå er jeg jo en veldig rolig person da, med ro i sjelen osv. Det er bare dette med presentasjoner og å åpne meg selv som jeg ikke har helt dreisen på. Rødmer og blir varm i toppen, skjelven i stemmen osv. Blir uklar i hodet.

Kan jo ikke sette meg ned og meditere der og da :-)

Hehe, nei... Men hvis du driver jevnlig med klassisk yoga (med stillinger, pusteøvelser og konsentrasjonsøvelser) - så tror jeg det er en viss sjans for forbedrelser på dette feltet.

Min yoga-guru sa i hvertfall at den øvelsen hvor man ligger på gulvet, løfter beina og holder hendene støttende bak ryggen (skulderstående) - var effektiv i å kurere sjenanse :)

Du får melde deg på et kurs da, eller prate med svogeren din, for å få et par tips, hvis du er interessert - det kan ikke skade :)

Skrevet

Jeg vil tro at en svært stor del av oss aldri holder taler. Jeg kommer aldri til å gjøre det, men ser ikke på det som noe stort problem.

Det finnes kurs, jeg var på et gjennom min fagforening.

Gjest mumriksnus
Skrevet

Jeg vil tro at en svært stor del av oss aldri holder taler. Jeg kommer aldri til å gjøre det, men ser ikke på det som noe stort problem.

Det finnes kurs, jeg var på et gjennom min fagforening.

Tekna eller?

Skrevet

Tekna eller?

Handel og Kontor; de andre LO-forbundene hadde det sikkert også. Det er over ti år siden, tror jeg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...