Gå til innhold

"Selvfølgelig" og "selvsagt"

Anbefalte innlegg

Caloni Makaroni
Skrevet

Mange av trådene her på DOL opprettes fordi trådstarter vil ha debatt rundt et tema, og å høre "hvordan gjør -du- det?"

Det er fascinerende hvor mange som svarer bastant at "SELVSAGT gjør vi det på denne måten", eller "SELVFØLGELIG gjør vi ikke det". Om alt hadde vært så "selvsagt" som mange påstår, så hadde det vel ikke vært noe poeng for trådstarter å spørre? I en og samme tråd kan det gjerne være fem "selvsagt gjør vi det" og fem "selvsagt gjør vi det ikke". Alle like bastante, etter min mening.

Jeg tror mange blander "SELVFØLGELIG gjør man det!" med "Det gjør jeg med den største selvfølge".

Nå får jeg sikkert pepper fra mange som mener at SELVSAGT er det SELVFØLGELIG å svare bastant på alle spørsmål, men jeg ser dette fenomenet så godt som hver gang det er en slik tråd oppe, så jeg klarte ikke la være å lufte det ;)

• Svar 48
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Caloni Makaroni

14

• double

5

• Adriana

4

• NeaNoor

4

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Når noe er en sannhet for en selv, så blir det en selvfølge . Men det betyr ikke at det er en selvfølge for alle andre nei.Men det ligger vel i ordet? SELVsagt?

Skrevet

Hmmm, nå skjønner jeg ikke helt hva du mener?

Jeg svarte "Selvsagt gjør jeg det" i telefon-tråden under her. For meg er det helt selvsagt at jeg tar telefonen når svigers ringer. Mener du at man ikke skal svare om problemstillingen er en selvfølge for den som svarer?

Men jeg svarer aldri "Selvsagt gjør MAN det". For jeg snakker bare for meg selv.

Forresten definerer ordboka selvsagt og selvfølge som det samme.

http://tinyurl.com/yry8ro

http://tinyurl.com/2bt9w5

Caloni Makaroni
Skrevet

Når noe er en sannhet for en selv, så blir det en selvfølge . Men det betyr ikke at det er en selvfølge for alle andre nei.Men det ligger vel i ordet? SELVsagt?

"Men det betyr ikke at det er en selvfølge for alle andre nei."

Det er det jeg noen ganger får inntrykk av at folk påstår, nettopp at det ganske enkelt -er- en selvfølge.

Jeg forventer ikke at alle er enige, men det er noe jeg har bitt meg merke i :)

Caloni Makaroni
Skrevet

Hmmm, nå skjønner jeg ikke helt hva du mener?

Jeg svarte "Selvsagt gjør jeg det" i telefon-tråden under her. For meg er det helt selvsagt at jeg tar telefonen når svigers ringer. Mener du at man ikke skal svare om problemstillingen er en selvfølge for den som svarer?

Men jeg svarer aldri "Selvsagt gjør MAN det". For jeg snakker bare for meg selv.

Forresten definerer ordboka selvsagt og selvfølge som det samme.

http://tinyurl.com/yry8ro

http://tinyurl.com/2bt9w5

Ja, selvsagt og selvfølgelig blir det samme.

Det er ikke nødvendigvis slik at alle som skriver "selvfølgelig" mener det for å generalisere, men noen ganger virker det ganske bastant. "Det gjør jeg med den største selvfølge" fremhever godt det man selv gjør og synes er rett, mens "Selvfølgelig gjør man/jeg det" vitner litt mer om at vedkommende mener at det er det eneste naturlige.

Som jeg sa til pekkaline, så forventer jeg ikke at alle er enige med meg, men dette er altså noen tanker jeg har gjort meg :)

Skrevet

Ja, selvsagt og selvfølgelig blir det samme.

Det er ikke nødvendigvis slik at alle som skriver "selvfølgelig" mener det for å generalisere, men noen ganger virker det ganske bastant. "Det gjør jeg med den største selvfølge" fremhever godt det man selv gjør og synes er rett, mens "Selvfølgelig gjør man/jeg det" vitner litt mer om at vedkommende mener at det er det eneste naturlige.

Som jeg sa til pekkaline, så forventer jeg ikke at alle er enige med meg, men dette er altså noen tanker jeg har gjort meg :)

Hehe, jeg har aldri tenkt slikt på det.

Når jeg svarer slik, skriver jeg nettopp det. "Selvsagt gjør jeg det". For meg er det en selvfølge, men det betyr ikke at jeg tror eller forventer at det er en selvfølge for alle andre. :-)

Mrs. Wallace
Skrevet

Det er stor forskjell på å skrive "selvsagt gjør JEG sånn og sånn" og "selvsagt må DU gjøre sånn og sånn".

Skrevet

"Men det betyr ikke at det er en selvfølge for alle andre nei."

Det er det jeg noen ganger får inntrykk av at folk påstår, nettopp at det ganske enkelt -er- en selvfølge.

Jeg forventer ikke at alle er enige, men det er noe jeg har bitt meg merke i :)

Ja jeg forstår hva du mener. Ordet kan virke feil, når man ikke er enig i det som blir sagt :)

Skrevet

Jeg svarer "selvsagt" og "selvfølgelig" når jeg mener at det er noe jeg er rimelig sikker på at de fleste mener eller at alle "burde" mene det.

I tråden om telefon fra svigers under her så ville jeg ikke svart "selvfølgelig" for det er et valg og folk gjør forskjellige ting. Men i tråden på psykiatriforumet her om dagen var det en som spurte om det var greit å slå barn som er ekstra vanskelige så forstår jeg dem som svarer: "Nei, det er SELVSAGT ikke greit!"

streker paa veggen..!
Skrevet

Jeg får helt angst av vaske tråder.

"Selvsagt vasker vi gulvet 1 gang i uka!!"

"Selvfølgelig vasker vi hendene ALLTID før vi spiser!!"

you liars... ;)

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Nå husker jeg ikke om jeg noen gang har svart: "Selvsagt gjør jeg det". Men du vil neppe noen gang se meg skrive: "Det gjør jeg med den største selvfølge". Det skyldes at den setningen blir veldig tung, og er ikke naturlig i min språkbruk.

Men jeg er enig med deg. Leser jeg at noen skriver: "Selvsagt gjør jeg det", så tolker jeg det slik at de mener at det er noe som er selvsagt for flertallet.

Dette var litt morsomt, å prøve å huske hvordan jeg selv bruker språket. Jeg tror at når jeg mener: "Det gjør jeg med den største selvfølge", så vil jeg svare slik: "Ja, det gjør jeg alltid".

Og så får jeg bare vente og se om noen gidder å søke på nicket mitt og finne tilfeller der jeg har svart: "Selvsagt gjør jeg det" ;-)

Gjest Tacomix
Skrevet

Dette gjør jeg, eller er sånn jeg mener det skal menes. Selfølgelig så skal jeg gjøre det...., selvsagt har du rett.

Jeg tror at selfølgelig er om du skal gjøre noe og at selvsagt er når du snakker.

Håper du forstod hva jeg mener da!

Gjest Tacomix
Skrevet

Dette gjør jeg, eller er sånn jeg mener det skal menes. Selfølgelig så skal jeg gjøre det...., selvsagt har du rett.

Jeg tror at selfølgelig er om du skal gjøre noe og at selvsagt er når du snakker.

Håper du forstod hva jeg mener da!

Litt skrivefeil fra meg, men det må dere tåle:o)

Gjest abrahamsen
Skrevet

Nå husker jeg ikke om jeg noen gang har svart: "Selvsagt gjør jeg det". Men du vil neppe noen gang se meg skrive: "Det gjør jeg med den største selvfølge". Det skyldes at den setningen blir veldig tung, og er ikke naturlig i min språkbruk.

Men jeg er enig med deg. Leser jeg at noen skriver: "Selvsagt gjør jeg det", så tolker jeg det slik at de mener at det er noe som er selvsagt for flertallet.

Dette var litt morsomt, å prøve å huske hvordan jeg selv bruker språket. Jeg tror at når jeg mener: "Det gjør jeg med den største selvfølge", så vil jeg svare slik: "Ja, det gjør jeg alltid".

Og så får jeg bare vente og se om noen gidder å søke på nicket mitt og finne tilfeller der jeg har svart: "Selvsagt gjør jeg det" ;-)

I et annet innlegg svarte jeg "Selvsagt gjør jeg det"

Dette fordi det er en selvfølge for meg, men jeg inkluderer ikke andre i det.

Caloni Makaroni
Skrevet

Jeg svarer "selvsagt" og "selvfølgelig" når jeg mener at det er noe jeg er rimelig sikker på at de fleste mener eller at alle "burde" mene det.

I tråden om telefon fra svigers under her så ville jeg ikke svart "selvfølgelig" for det er et valg og folk gjør forskjellige ting. Men i tråden på psykiatriforumet her om dagen var det en som spurte om det var greit å slå barn som er ekstra vanskelige så forstår jeg dem som svarer: "Nei, det er SELVSAGT ikke greit!"

Helt enig med deg!

Men så jatter du sikkert bare med meg, sånn som storesøstre skal gjøre :D

Skrevet

Helt enig med deg!

Hadde du vært litt nærmere meg nå så ville jeg nok ha klappet deg forsiktig på hodet og sagt: "Det går nok bra skal du se." ;-)

Caloni Makaroni
Skrevet

Hadde du vært litt nærmere meg nå så ville jeg nok ha klappet deg forsiktig på hodet og sagt: "Det går nok bra skal du se." ;-)

wihi :D

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Helt enig med deg!

Storesøstre skal da oppdra sine småsøsken, ikke jatte med dem?

Ikke for det, mine småsøsken er ikke så flinke til å høre på meg at det gjør noe :P

Caloni Makaroni
Skrevet

Ikke for det, mine småsøsken er ikke så flinke til å høre på meg at det gjør noe :P

Jeg er sterkere enn henne :D

Skrevet

Når man har prøvd sitt beste i alle år på å oppdra og ikke lyktes nevneverdig så går man over til "nikk og smil" når man innser håpløsheten... :-p

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...