Gå til innhold

Politi og våpen

Anbefalte innlegg

Gjest Rrose
Skrevet

En ting jeg har tenkt på. Hvorfor bruker ikke politiet bedøvelsespiler i alvorlige farlige situasjoner med desperate mennesker som truer andre. Det må da være bedre enn å skyte dem?

streker paa veggen..!
Skrevet

tenker meg bedøvelsen virker for sakte, mye farlig man kan gjøre på bare 1 sekund.

Gjest Rrose
Skrevet

tenker meg bedøvelsen virker for sakte, mye farlig man kan gjøre på bare 1 sekund.

hmmm...godt poeng! .-)

Gjest kanskje alternativer
Skrevet

Det finnes en del nokså lite kjente våpentyper som kan sette kriminelle ut av spill med øyeblikklig virkning uten å gi så store fysiske skader. Vet ikke hvorfor de ikke brukes.

Gjest Rrose
Skrevet

Det finnes en del nokså lite kjente våpentyper som kan sette kriminelle ut av spill med øyeblikklig virkning uten å gi så store fysiske skader. Vet ikke hvorfor de ikke brukes.

Jeg har bare tenkt at det er merklig at man ikke har funnet en annen løsning på dette...

Skrevet

Jeg har bare tenkt at det er merklig at man ikke har funnet en annen løsning på dette...

Årsaken er vel at mange politifolk innerst inne synes de gjør rett ved å skade krimminelle som ikke føyer seg for dem. Mange ser seg nok som utøvere av rettferdighet og at de rydder opp i de verste sidene av samfunnet. (=stor egenrettferdighet)

Snakket med en politimann en gang som sammenlignet seg med søppelkjører(!), altså at kriminelle han kjøre rundt med var søppel. Med slike holdninger er veien kort til å bokstavlig talt behandle kriminelle på den måten også.

ylvali1365381015
Skrevet

Årsaken er vel at mange politifolk innerst inne synes de gjør rett ved å skade krimminelle som ikke føyer seg for dem. Mange ser seg nok som utøvere av rettferdighet og at de rydder opp i de verste sidene av samfunnet. (=stor egenrettferdighet)

Snakket med en politimann en gang som sammenlignet seg med søppelkjører(!), altså at kriminelle han kjøre rundt med var søppel. Med slike holdninger er veien kort til å bokstavlig talt behandle kriminelle på den måten også.

Herremin dag. Og sånne skal patruljere gatene og hanskes med mennesker?

Gjest Rrose
Skrevet

...Søppelkjører ja...talende bilde det, Herregud! Der ble jeg overrasket. Men hva slags virkemidler politiet bruker er jo politisk bestemt. Jeg har ofte lurt på hvorfor man ikke man ikke finner en annen løsning enn å skyte...selv om jeg forstår at det kan bli svært vansklige situasjoner å forholde seg til...

broren min mener at det er bestemt at man skal skyte med kuler for å at det skal ha en slags avskrekkende effekt eller no...men den syns jeg er tynn...

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Jeg kjente en gang en politimann som overrasket meg med stadige rasistiske kommentarer.

Han sluttet i politiet og gikk over i et vaktselskap i stedet. Men jeg vet ikke om han ble "luket ut" av politiet, eller sluttet på eget initiativ.

Vi får trøste oss med at politifolk er veldig ulike, de også :-)

Gjest Rrose
Skrevet

Jeg kjente en gang en politimann som overrasket meg med stadige rasistiske kommentarer.

Han sluttet i politiet og gikk over i et vaktselskap i stedet. Men jeg vet ikke om han ble "luket ut" av politiet, eller sluttet på eget initiativ.

Vi får trøste oss med at politifolk er veldig ulike, de også :-)

...det er helt sikkert endel drittsekker i politiet...men jeg tror de fleste av dem er ok.

Jeg er sikker på at om de gjorde veldig mange gærne ting så ville pressen vært over dem på ett blunk.

Gjest Ulvinnen
Skrevet

...det er helt sikkert endel drittsekker i politiet...men jeg tror de fleste av dem er ok.

Jeg er sikker på at om de gjorde veldig mange gærne ting så ville pressen vært over dem på ett blunk.

Ja, politiet har nok noen argusøyne på seg, og godt er det :-)

Gjest Rrose
Skrevet

Ja, politiet har nok noen argusøyne på seg, og godt er det :-)

Ja, det er viktig med politi av høy standard...:-)

streker paa veggen..!
Skrevet

http://oslo.servebeer.com:8000/

Winamp:

Ctrl+L

Windows Media Player:

Ctrl+U

tango foxtrot samba, sing halleluja, sing it!! over.

Gjest Ulvinnen
Skrevet

:-)

Du har så rett.

Skrevet

Herremin dag. Og sånne skal patruljere gatene og hanskes med mennesker?

Det kan du godt si.

For å fortelle hele historien: Et par kriminelle herjet i området der jeg bodde.

Siden de var der fremdeles, hentet jeg en politimann som bodde der. Han kom med det samme.

Så dro vi dit de kriminelle var. Politimannen rakk å ta den ene, la ham i bakken, smekket håndjern på.

Fyren hadde en diger kjøkkenkniv (!) som han hadde brukt til å true folk med.

Politimannen unngikk å bli skadet under pågripelsen. Han hadde ikke våpen.

Men det skulle ikke mye til før han kunne blitt stukket av den kriminelle.

Slik sett er det kanskje ikke rart politi vil ha slutt på kniver og vil ha skytevåpen for seg selv.

Politipatruler kom til etter hvert og hektet den andre.

Noen dager etter traff jeg politimannen og spurte hvordan det gikk med han som var hektet.

"Han fikk seg en samlende dom for all den ugagnen han hadde gjort", sa politimannnen.

Han mente straffen var alt for lite. Det var da han sammenlignet seg med søppelkjører.

Fikk etter hvert høre fra andre hva slags person han hadde pågrepet:

kom fra et hjem i full oppløsning preget av rus og ingen tid til barna.

Klarte seg dårlig på skolen, fant bekjente blant kriminelle og så ble alt galt og enda verre etter hvert.

Det er forklaringen, men ingen unnskyldning.

Skulle han være søppel fordi ingen var glad i ham, brydde seg med ham?

For om politi behandler dem som søppel, burde de kanskje se hva slags reaksjoner de får?

Skrevet

For å ikke snakke om at en konsentrasjonsmengde av bedøvelse kan drepe en person, mens en annen person bare blir litt slapp...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...