Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest rik onkel i amerika
Skrevet

Staten!

så du mener at vi skal få utbetalt 100 000 i året bare for å være norsk statsborger? Hvor lang tid vil det ta før pengene er brukt opp?

• Svar 51
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• santander

14

• Ugga Bugga

3

• Gemini

2

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Oljefondet.

ja la oss dele ut pengene fra oljefondet. Vi gidder vel ikke tenke på kommende generasjon? Neida.

Skrevet

ja la oss dele ut pengene fra oljefondet. Vi gidder vel ikke tenke på kommende generasjon? Neida.

Oljefondet blir større og større. Vokser og vokser. La oss tenke på oss selv også. Norge er latterlig mtp alle penga vi har.

Gjest Rrose
Skrevet

så du mener at vi skal få utbetalt 100 000 i året bare for å være norsk statsborger? Hvor lang tid vil det ta før pengene er brukt opp?

Jeg mener at man skal ha borgerlønn isteden for alle andre ordninger som itillegg koster en HAUG av penger i byråkratisk slit! Tenk hvor mye penger disse byråkratene suger ut av folk uten jobb!!!Eller ut av staten da! Penger å mat til alle tror jeg det er bred politisk enighet om...Jeg tror det vil bli Billigere enn dagens ordning...og det vil være en ordning som ikke ydmyker mottagerne

Skrevet

Siden ingen svarer hehe så kan jeg jo si hva jeg mener.-)

Jeg syns vi bør ha borgerlønn!

Avskaff sosialhjelp, trygd, attføring, uføretrygd etc. Gi oss heller borgerlønn. Dette vil frigjøre enorme resusser i samfunnet da store deler av byråkratiet(som er en enorm andel av den aktive arbeidstanden her i landet) antagelig blir nødt til å gå over på borgerlønn selv!

Det vil også sette en stopper for uverdig ydmykende utprøving av om du trenger penger eller ei.

Med borgerlønn er jeg sikker på at vi kan utløse en masse kreativitet i samfunnet! Folk kan velge litt mer, hvordan de vil bruke livet sitt.

Tror ikke jeg har skjønt helt borgerlønnbegrepet. Er det slik at alle skal få utbetalt en viss sum, og lønninger blir borte? Eller gjelder det bare for de som mottar sosialstøtte/trygd? Synes du det ville være rettferdig om alle fikk likt uansett innsats?

Gjest Rrose
Skrevet

Tror ikke jeg har skjønt helt borgerlønnbegrepet. Er det slik at alle skal få utbetalt en viss sum, og lønninger blir borte? Eller gjelder det bare for de som mottar sosialstøtte/trygd? Synes du det ville være rettferdig om alle fikk likt uansett innsats?

Jeg syns alltid det skal lønne seg å yte...

Skrevet

Nei, det ville ikke vært rettferdig om alle fikk lik lønn! Det må være forskjeller, ellers blir folk late.

Skrevet

Oljefondet blir større og større. Vokser og vokser. La oss tenke på oss selv også. Norge er latterlig mtp alle penga vi har.

jeg tror ikke løsningen er å dele ut penger i hytt og gevær. Jeg synes staten bør investere, eller bruke penger på oppgradering av offentlige institusjoner.

Skrevet

Jeg syns alltid det skal lønne seg å yte...

men vil det lønne seg å yte med en slik ordning? Jeg vet ikke om jeg helt har forstått hvordan det skal fungere.

Skrevet

Nei, det ville ikke vært rettferdig om alle fikk lik lønn! Det må være forskjeller, ellers blir folk late.

Skal oljepengene deles ut etter skjønn da, eller hva mener du?

Skrevet

jeg tror ikke løsningen er å dele ut penger i hytt og gevær. Jeg synes staten bør investere, eller bruke penger på oppgradering av offentlige institusjoner.

Enig! Det er til eksempel latterlig at eldre skal lide slik mange gjør i et rikt land som Norge.

Men jeg mener også at høyt utdannede personer bør få økt lønn. Norge er vel det landet i verden hvor det lønner seg minst å ta høyere utdanning. Hva er resultatet? Slappe folk som ikke gidder å ta gjennomføre 5-6 år studier. Vi sliter som faen med å utdanne nok teknologer.

Skrevet

Skal oljepengene deles ut etter skjønn da, eller hva mener du?

Neida, mener ikke at man skal sende 100 000 kr i postkassa til hver nordmann. Men dele ut indirekte gjennom forbedrede velferdsordninger og verdiskapning. Det vil vi få igjen for.

Gjest Rrose
Skrevet

Hvordan det bør løses i praksis er ett regnestykke jeg tror sosialøkonomene må ta seg av.

Om alle skal ha det eller bare de uten jobb er jo også ett spørsmål om hvor god råd vi egentlig har ikke sant.Det er vel også snakk om balanse...penger inn og ut... Men at folk som er uten jobb av en eller annen grunn skal ha penger er vi vel enige om her i samfunnet. Det som er så ille inne i disse etatene nå er at det sitter en masse mennesker som ser det som sin oppgave å syke deg mest mulig ut...Folk uten jobb burde slippe å bli vurdert om de er en slask eller ikke...noen er selvsagt noen slasker..men svært mange er slettes ikke det...Jeg tror samfunnet vil spare en masse penger og lidelse på dette ueffektive og kostbare byråkratiet. Sett dem heller på borgerlønn!

Skrevet

Hvordan det bør løses i praksis er ett regnestykke jeg tror sosialøkonomene må ta seg av.

Om alle skal ha det eller bare de uten jobb er jo også ett spørsmål om hvor god råd vi egentlig har ikke sant.Det er vel også snakk om balanse...penger inn og ut... Men at folk som er uten jobb av en eller annen grunn skal ha penger er vi vel enige om her i samfunnet. Det som er så ille inne i disse etatene nå er at det sitter en masse mennesker som ser det som sin oppgave å syke deg mest mulig ut...Folk uten jobb burde slippe å bli vurdert om de er en slask eller ikke...noen er selvsagt noen slasker..men svært mange er slettes ikke det...Jeg tror samfunnet vil spare en masse penger og lidelse på dette ueffektive og kostbare byråkratiet. Sett dem heller på borgerlønn!

Så du mener at de som er slasker og bare ikke gidder å jobbe bør bli premiert for det, mens de som har samvittighet til å jobbe så sant de har helse og mulighet til det skal straffes ved at det ikke lønner seg økonomisk å jobbe? Samtidig som det vil bli for få mennesker som da gidder å jobbe, fordi man bare kan la være, og får en grei lønn uansett...?

Gjest Rrose
Skrevet

men vil det lønne seg å yte med en slik ordning? Jeg vet ikke om jeg helt har forstått hvordan det skal fungere.

...det vil si..at om vi har borgerlønn i bånn så må vi ikke trekke krone for krone om man velger å jobbe to dager i uka f.eks. Folk fikk justert arbeidsmengden etter som hvor mye de klarer å yte. Idag er det en masse mennesker som blir stilt på sidelinjen fordi systemet har bestemt seg for at enten så er du syk eller så er du frisk. Noen er litt midt imellom.

Jeg er sikker på at det hadde vært mulig å få til ett sånt system i praksis. Men selvsagt en trenger noen gode økonomiske snekkerer og politiske vurderinger for å finne dette ut.

Skrevet

Neida, mener ikke at man skal sende 100 000 kr i postkassa til hver nordmann. Men dele ut indirekte gjennom forbedrede velferdsordninger og verdiskapning. Det vil vi få igjen for.

da er vi enige. Rrose snakker om borgerlønn og det synes jeg blir et helt annet spørsmål, enn om vi skal bruke oljepengene.

Gjest Rrose
Skrevet

Så du mener at de som er slasker og bare ikke gidder å jobbe bør bli premiert for det, mens de som har samvittighet til å jobbe så sant de har helse og mulighet til det skal straffes ved at det ikke lønner seg økonomisk å jobbe? Samtidig som det vil bli for få mennesker som da gidder å jobbe, fordi man bare kan la være, og får en grei lønn uansett...?

Nei det mener jeg ikke...ærlig talt...hallo...har du lest det jeg skriver?

Skrevet

Jeg ser hva du mener, men jeg er ikke helt enig om det er den beste løsningen.

Gjest Rrose
Skrevet

Jeg ser hva du mener, men jeg er ikke helt enig om det er den beste løsningen.

Nei? kan du begrunne det?

Skrevet

...det vil si..at om vi har borgerlønn i bånn så må vi ikke trekke krone for krone om man velger å jobbe to dager i uka f.eks. Folk fikk justert arbeidsmengden etter som hvor mye de klarer å yte. Idag er det en masse mennesker som blir stilt på sidelinjen fordi systemet har bestemt seg for at enten så er du syk eller så er du frisk. Noen er litt midt imellom.

Jeg er sikker på at det hadde vært mulig å få til ett sånt system i praksis. Men selvsagt en trenger noen gode økonomiske snekkerer og politiske vurderinger for å finne dette ut.

VELDIG enig i det du sier her, men er fortsatt litt skeptisk til din løsning på problemet. Jeg mener det er litt mer komplekst til at man kan gå for en så enkel løsning.

Men, noe må gjøres det er helt klart.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...