Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest rik onkel i amerika
Skrevet

Nei? kan du begrunne det?

som Gemini nevner nedenfor her, hva med slaskene? Hvordan finne dem? Skal man få borgerlønn hvis man ikke gidder å jobbe? Jeg bare lurer på hvordan dette ville fungere i praksis

• Svar 51
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• santander

14

• Ugga Bugga

3

• Gemini

2

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Gjest Elextra
Skrevet

Tror ikke jeg har skjønt helt borgerlønnbegrepet. Er det slik at alle skal få utbetalt en viss sum, og lønninger blir borte? Eller gjelder det bare for de som mottar sosialstøtte/trygd? Synes du det ville være rettferdig om alle fikk likt uansett innsats?

http://www.venstre.no/artikkel/4

Skrevet

Nei det mener jeg ikke...ærlig talt...hallo...har du lest det jeg skriver?

Jeg har ikke lest gjennom hele tråden nei. Og det gidder jeg heller ikke.

Jeg har bare en viss forståelse for at det må være et vurderingssystem for å vite hvem som kvalifiserer for hvilke typer økonomiske ytelser når man ikke er i jobb.

At det sitter mange dårlige saksbehandlere rundt omkring og gjør livet unødig vanskelig for folk som faktisk er syke er selvsagt svært beklagelig, og en ukultur som man må bestrebe å komme til livs.

Gjest Rrose
Skrevet

Jeg har ikke lest gjennom hele tråden nei. Og det gidder jeg heller ikke.

Jeg har bare en viss forståelse for at det må være et vurderingssystem for å vite hvem som kvalifiserer for hvilke typer økonomiske ytelser når man ikke er i jobb.

At det sitter mange dårlige saksbehandlere rundt omkring og gjør livet unødig vanskelig for folk som faktisk er syke er selvsagt svært beklagelig, og en ukultur som man må bestrebe å komme til livs.

Jeg er uenig i dette!

Vi trenger ikke å vurdere om du er en slask eller ei.

Penger skal man jo ha til slutt likevel.

Det er bare systematisert trakasering.

Ikke alle mennesker som er arbeisledige er syke!

Og det er masse resussterke menneske også som av omstendigheter de selv ikke har kontroll over har mistet jobben.

Sånne mennesker får jo sjokk da...når de blir plassert i samme gruppe som unnaslutrere eller syke eller som man så fint kaller det de ressusssvake...

Nope er uenig!

Syns vi skal slutte å vurdere!

Derimot så finnes det komplekse forhold rundt hver enkelt person som antall barn eller kostbare handikapp osv. Sånt må man jo ta høyde for.

Vi er så redde i dette samfunnet for å bli lurt at setter opp et helt system som koster enorme summer bare for å kontrollere...og jeg er sikker på at dette kontrollsystemet koster mer enn de "slaskene" som ikke vil noe i livet og ikke gidder å jobbe...hehe...det er ett valg det også...

Skrevet

Hvis det skal være slik at hvem som helst kan få borgerlønn hvis de ikke jobber, så må jo borgerlønna være såpass lav at man ihvertfall ikke taper på å jobbe.

La oss si at borgerlønna var på 100 000 i året. Hva skal da skje med folk (f.eks. husmødre eller studenter) som har en deltidsjobb hvor de tjener 80 000 i året? Skal de da få sin lønn, pluss 20 000 i borgerlønn i tillegg, eller skal de få 180 000 totalt?

Borgerlønn høres ihvertfall ut som utmerket studiefinansiering. Studenter ville slippe å måtte ta opp lån.

I tillegg sparer man en del byråkrati, man slipper å bruke ressurser på å vurdere hvem som skal ha sykepenger, attføring, dagpenger, sosialstønad osv.

Men la oss si at du tjener godt, f.eks. 500 000, og la oss si at du ikke ønsker å leve på 100 000 i året hvis du skulle bli syk. Da må man jo i så fall tegne en privat sykeforsikring for å ha muligheten til å opprettholde en god levestandard. Litt av poenget med sykepenger, dagpenger og foreldrepenger er jo at det skal dekke bortfall av arbeidsinntekt, og beløpet avhenger dermed av hva du har tjent tidligere, noe som er rimelig i mine øyne. Sånn sett er ikke en flat borgerlønn gunstig.

Gjest Rrose
Skrevet

Hvis det skal være slik at hvem som helst kan få borgerlønn hvis de ikke jobber, så må jo borgerlønna være såpass lav at man ihvertfall ikke taper på å jobbe.

La oss si at borgerlønna var på 100 000 i året. Hva skal da skje med folk (f.eks. husmødre eller studenter) som har en deltidsjobb hvor de tjener 80 000 i året? Skal de da få sin lønn, pluss 20 000 i borgerlønn i tillegg, eller skal de få 180 000 totalt?

Borgerlønn høres ihvertfall ut som utmerket studiefinansiering. Studenter ville slippe å måtte ta opp lån.

I tillegg sparer man en del byråkrati, man slipper å bruke ressurser på å vurdere hvem som skal ha sykepenger, attføring, dagpenger, sosialstønad osv.

Men la oss si at du tjener godt, f.eks. 500 000, og la oss si at du ikke ønsker å leve på 100 000 i året hvis du skulle bli syk. Da må man jo i så fall tegne en privat sykeforsikring for å ha muligheten til å opprettholde en god levestandard. Litt av poenget med sykepenger, dagpenger og foreldrepenger er jo at det skal dekke bortfall av arbeidsinntekt, og beløpet avhenger dermed av hva du har tjent tidligere, noe som er rimelig i mine øyne. Sånn sett er ikke en flat borgerlønn gunstig.

Enig i alle innvendiger og vurderinger.

Flat borgerlønn kan man ikke ha.

100 000 i året kan man ikke leve av i allfall ikke hvis en har flere å forsørge.

Men jeg er sikker på at man kan få til ett system som kan fungere,

Noe som er bedre enn det vi har nå.

Jeg er hverken politisk strateg eller økonom..

Skrevet

Enig i alle innvendiger og vurderinger.

Flat borgerlønn kan man ikke ha.

100 000 i året kan man ikke leve av i allfall ikke hvis en har flere å forsørge.

Men jeg er sikker på at man kan få til ett system som kan fungere,

Noe som er bedre enn det vi har nå.

Jeg er hverken politisk strateg eller økonom..

Jeg er enig i at man ikke kan leve av 100 000 i året hvis man har flere å forsørge. Hvis man er singel og bor på hybel, går det fint an å leve på 100 000. Det blir ikke noe fett liv, men det er jo folk som klarer det.

Men hvis borgerlønna skal være en del høyere enn dette, så vil jo folk i lavtlønnsyrker eller folk i deltidsjobber ikke se noe poeng i å jobbe, fordi de får mer utbetalt hvis de gjør ingenting.

Så borgerlønna kan ikke være helt flat. Dermed må man ha en eller annen form for byråkrati, og da er vi like langt.

Skrevet

Jeg er enig i at man ikke kan leve av 100 000 i året hvis man har flere å forsørge. Hvis man er singel og bor på hybel, går det fint an å leve på 100 000. Det blir ikke noe fett liv, men det er jo folk som klarer det.

Men hvis borgerlønna skal være en del høyere enn dette, så vil jo folk i lavtlønnsyrker eller folk i deltidsjobber ikke se noe poeng i å jobbe, fordi de får mer utbetalt hvis de gjør ingenting.

Så borgerlønna kan ikke være helt flat. Dermed må man ha en eller annen form for byråkrati, og da er vi like langt.

100 000 er rimelig greit om man bor alene på hybel hvis husleie er på 3000 i måneden. Man har absolutt nok til å klare seg fint da.

Gjest rik onkel i amerika
Skrevet

Du får sagt akkurat det jeg tenkte på. Det ble bare litt rotete oppi hodt mitt, så mange hensyn å ta. Men du fikk sagt det!

Skrevet

100 000 er rimelig greit om man bor alene på hybel hvis husleie er på 3000 i måneden. Man har absolutt nok til å klare seg fint da.

Ja, det er det jeg sier. Man klarer seg fint, og det er jo mer enn studenter som lever på studielån har. Men som sagt så blir det jo ikke noe fett liv.

Skrevet

Ja, det er det jeg sier. Man klarer seg fint, og det er jo mer enn studenter som lever på studielån har. Men som sagt så blir det jo ikke noe fett liv.

I dag kan de færreste begynne å jobbe rett etter videregående. Studielånet er på kun 80 000, og i Oslo må man regne med 4000 i mnd i husleie, pluss store utgifter til PC (ja, det er nesten et must), skolebøker, busskort og slikt. Så blir det gjerne også en pils eller to i uka som student.

Gjest Rrose
Skrevet

Joooo...noe byråkrati må man ha...men man kan forenkle og gjøre det mere effektivt og mere brukervennlig...

Men det bør alltid lønne seg å yte...

Konkurranse med lavtlønnsyrker har vi den dag i dag.

Jeg harklart meg på 120 000 i året med tre barn! Eller klart og klart meg...det er råtøft...og jeg har vært nødt til pga sykdom.

Jeg vet hvor enormt tappene det er å ikke vite om disse byråkratene bestemmer seg for det ene eller det andre.

Og bestemmer de seg for å straffe deg fordi du har glemt ett eller annet skjema kan du risikere å gå i ukesvis uten penger i det hele tatt...da må man jo over på sosialen for penger skal man jo ha uansett...og en masse byråkrater skyver deg fra ett sted til ett annet...jeg syns det både er ydmykene og det MÅ jo være kostbart også...så lenge det sitter en masse mennesker i full lønn og utfører disse handlingene!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...