santander Skrevet 13. mars 2007 Skrevet 13. mars 2007 Finner det ikke nå, men det var en som spurte om dette for litt siden. Det er nok ikke så lett å konkretisere, her er det øvelse, øvelse og atter øvelse som må til. Men alt går jo ut på de letteste regneartene vi har. (x+3)(x-3) Her er det bare å multiplisere parvis, alle mulige kombinasjoner mellom de to faktorene. x^2+3x-3x-9=x^2-9 0 Siter
muriel Skrevet 13. mars 2007 Skrevet 13. mars 2007 Intet problem å regne den ut, problemet er å forklare hvoa man gjør og hvorfor - på en slik måte at eleven forstår. 0 Siter
santander Skrevet 13. mars 2007 Forfatter Skrevet 13. mars 2007 Intet problem å regne den ut, problemet er å forklare hvoa man gjør og hvorfor - på en slik måte at eleven forstår. Tror ikke det kan konkretiseres! Matematikk er selve naturens språk, og må læres. Etter litt øving er det like innlysende som vanlig addreing. 0 Siter
muriel Skrevet 13. mars 2007 Skrevet 13. mars 2007 Tror ikke det kan konkretiseres! Matematikk er selve naturens språk, og må læres. Etter litt øving er det like innlysende som vanlig addreing. I følge den pedagogikken jeg lærer, kan den konkretiseres på flere forskjellige måter. 0 Siter
santander Skrevet 13. mars 2007 Forfatter Skrevet 13. mars 2007 I følge den pedagogikken jeg lærer, kan den konkretiseres på flere forskjellige måter. Eksemplifiser konkretiseringsmetoder! 0 Siter
muriel Skrevet 13. mars 2007 Skrevet 13. mars 2007 Eksemplifiser konkretiseringsmetoder! For eksempel bruk av legoklosser (eller annet konkretiseringsmateriale). Geometrisk framstilling, dvs tegne det på papir. 0 Siter
santander Skrevet 13. mars 2007 Forfatter Skrevet 13. mars 2007 For eksempel bruk av legoklosser (eller annet konkretiseringsmateriale). Geometrisk framstilling, dvs tegne det på papir. Bare for å skjønne prinsippet, ja. Det er jo gjerne når algebraen starter at mange elever faller ut og gir opp matematikk. Selv om det jo er såre enkelt. Matematikk gjøres vanskeligere enn det er. Jeg hadde selv en genial mattelærer som gjorde at jeg opparbeidet en enorm forståelse for faget. 0 Siter
muriel Skrevet 13. mars 2007 Skrevet 13. mars 2007 Bare for å skjønne prinsippet, ja. Det er jo gjerne når algebraen starter at mange elever faller ut og gir opp matematikk. Selv om det jo er såre enkelt. Matematikk gjøres vanskeligere enn det er. Jeg hadde selv en genial mattelærer som gjorde at jeg opparbeidet en enorm forståelse for faget. Prinsippene er enkle nok å forstå når man a) får en skikelig forklaring, eller får løsningen og etterpå kan se at (eller si at) det var enkelt. Som nå. 0 Siter
santander Skrevet 13. mars 2007 Forfatter Skrevet 13. mars 2007 Prinsippene er enkle nok å forstå når man a) får en skikelig forklaring, eller får løsningen og etterpå kan se at (eller si at) det var enkelt. Som nå. Det er jo egentlig bare å gange sammen to tall. Såre enkelt, selv "The Watcher" ville skjønt prinsippet. 0 Siter
muriel Skrevet 13. mars 2007 Skrevet 13. mars 2007 Det er jo egentlig bare å gange sammen to tall. Såre enkelt, selv "The Watcher" ville skjønt prinsippet. Hvis du virkelig har jobbet som realfagslærer, så må jeg si at du framviser en imponerende arroganse overfor de som strever med å mestre og forstå de "såre enkle" skolefagene. 0 Siter
santander Skrevet 13. mars 2007 Forfatter Skrevet 13. mars 2007 Hvis du virkelig har jobbet som realfagslærer, så må jeg si at du framviser en imponerende arroganse overfor de som strever med å mestre og forstå de "såre enkle" skolefagene. Neida, jeg bare peprer "Tha Watcher" litt. Skjønner det kan være vanskelig å få tak på i starten. 0 Siter
muriel Skrevet 13. mars 2007 Skrevet 13. mars 2007 Neida, jeg bare peprer "Tha Watcher" litt. Skjønner det kan være vanskelig å få tak på i starten. Etter disse uttalelsene: - "Etter litt øving er det like innlysende" - "det jo er såre enkelt" - "Det er jo egentlig bare å gange sammen to tall" - "Matematikk gjøres vanskeligere enn det er" snur du plutselig rundt og skjønner at det "kan være vanskelig i starten". Ganske typisk for denne tråden, egentlig - du hevder en mening (kan ikke konkretiseres, er såre enkelt) og når jeg kommer med mitt syn på saken, så er du plutselig bare sååå enig med meg. Er det så vanskelig å innrømme at du ikke kan og vet alt? Tenker vi gir oss her. I've proven my point. 0 Siter
santander Skrevet 13. mars 2007 Forfatter Skrevet 13. mars 2007 Etter disse uttalelsene: - "Etter litt øving er det like innlysende" - "det jo er såre enkelt" - "Det er jo egentlig bare å gange sammen to tall" - "Matematikk gjøres vanskeligere enn det er" snur du plutselig rundt og skjønner at det "kan være vanskelig i starten". Ganske typisk for denne tråden, egentlig - du hevder en mening (kan ikke konkretiseres, er såre enkelt) og når jeg kommer med mitt syn på saken, så er du plutselig bare sååå enig med meg. Er det så vanskelig å innrømme at du ikke kan og vet alt? Tenker vi gir oss her. I've proven my point. Du har da ikke bevist noenting her. Jeg må da ha lov til å være enig med deg i at jeg kanskje var litt for uforstående mot dem som ikke tar matte så lett. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.