Gå til innhold

Hvordan konkretisere tredje kvadratsetning?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Finner det ikke nå, men det var en som spurte om dette for litt siden.

Det er nok ikke så lett å konkretisere, her er det øvelse, øvelse og atter øvelse som må til.

Men alt går jo ut på de letteste regneartene vi har.

(x+3)(x-3)

Her er det bare å multiplisere parvis, alle mulige kombinasjoner mellom de to faktorene.

x^2+3x-3x-9=x^2-9

Fortsetter under...

Skrevet

Intet problem å regne den ut, problemet er å forklare hvoa man gjør og hvorfor - på en slik måte at eleven forstår.

Skrevet

Intet problem å regne den ut, problemet er å forklare hvoa man gjør og hvorfor - på en slik måte at eleven forstår.

Tror ikke det kan konkretiseres! Matematikk er selve naturens språk, og må læres. Etter litt øving er det like innlysende som vanlig addreing.

Skrevet

Tror ikke det kan konkretiseres! Matematikk er selve naturens språk, og må læres. Etter litt øving er det like innlysende som vanlig addreing.

I følge den pedagogikken jeg lærer, kan den konkretiseres på flere forskjellige måter.

Skrevet

I følge den pedagogikken jeg lærer, kan den konkretiseres på flere forskjellige måter.

Eksemplifiser konkretiseringsmetoder!

Skrevet

Eksemplifiser konkretiseringsmetoder!

For eksempel bruk av legoklosser (eller annet konkretiseringsmateriale).

Geometrisk framstilling, dvs tegne det på papir.

Annonse

Skrevet

For eksempel bruk av legoklosser (eller annet konkretiseringsmateriale).

Geometrisk framstilling, dvs tegne det på papir.

Bare for å skjønne prinsippet, ja. Det er jo gjerne når algebraen starter at mange elever faller ut og gir opp matematikk. Selv om det jo er såre enkelt.

Matematikk gjøres vanskeligere enn det er. Jeg hadde selv en genial mattelærer som gjorde at jeg opparbeidet en enorm forståelse for faget.

Skrevet

Bare for å skjønne prinsippet, ja. Det er jo gjerne når algebraen starter at mange elever faller ut og gir opp matematikk. Selv om det jo er såre enkelt.

Matematikk gjøres vanskeligere enn det er. Jeg hadde selv en genial mattelærer som gjorde at jeg opparbeidet en enorm forståelse for faget.

Prinsippene er enkle nok å forstå når man a) får en skikelig forklaring, eller B) får løsningen og etterpå kan se at (eller si at) det var enkelt.

Som nå.

Skrevet

Prinsippene er enkle nok å forstå når man a) får en skikelig forklaring, eller B) får løsningen og etterpå kan se at (eller si at) det var enkelt.

Som nå.

Det er jo egentlig bare å gange sammen to tall. Såre enkelt, selv "The Watcher" ville skjønt prinsippet.

Skrevet

Det er jo egentlig bare å gange sammen to tall. Såre enkelt, selv "The Watcher" ville skjønt prinsippet.

Hvis du virkelig har jobbet som realfagslærer, så må jeg si at du framviser en imponerende arroganse overfor de som strever med å mestre og forstå de "såre enkle" skolefagene.

Skrevet

Hvis du virkelig har jobbet som realfagslærer, så må jeg si at du framviser en imponerende arroganse overfor de som strever med å mestre og forstå de "såre enkle" skolefagene.

Neida, jeg bare peprer "Tha Watcher" litt.

Skjønner det kan være vanskelig å få tak på i starten.

Skrevet

Neida, jeg bare peprer "Tha Watcher" litt.

Skjønner det kan være vanskelig å få tak på i starten.

Etter disse uttalelsene:

- "Etter litt øving er det like innlysende"

- "det jo er såre enkelt"

- "Det er jo egentlig bare å gange sammen to tall"

- "Matematikk gjøres vanskeligere enn det er"

snur du plutselig rundt og skjønner at det "kan være vanskelig i starten". Ganske typisk for denne tråden, egentlig - du hevder en mening (kan ikke konkretiseres, er såre enkelt) og når jeg kommer med mitt syn på saken, så er du plutselig bare sååå enig med meg. Er det så vanskelig å innrømme at du ikke kan og vet alt?

Tenker vi gir oss her.

I've proven my point.

Skrevet

Etter disse uttalelsene:

- "Etter litt øving er det like innlysende"

- "det jo er såre enkelt"

- "Det er jo egentlig bare å gange sammen to tall"

- "Matematikk gjøres vanskeligere enn det er"

snur du plutselig rundt og skjønner at det "kan være vanskelig i starten". Ganske typisk for denne tråden, egentlig - du hevder en mening (kan ikke konkretiseres, er såre enkelt) og når jeg kommer med mitt syn på saken, så er du plutselig bare sååå enig med meg. Er det så vanskelig å innrømme at du ikke kan og vet alt?

Tenker vi gir oss her.

I've proven my point.

Du har da ikke bevist noenting her. Jeg må da ha lov til å være enig med deg i at jeg kanskje var litt for uforstående mot dem som ikke tar matte så lett.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...