Gå til innhold

Ekstrem kvalme under svangerskap

Anbefalte innlegg

Gjest baby-boomy
Skrevet

Jeg spør her, siden det sikkert er mange mødre her som har gått gjennom et svangerskap eller to.

Hvor vanlig er det å være konstant kvalm under hele eller store deler av svangerskapet?

Hva kan dette evt. bety?

Hva kan man gjøre for å føle seg bedre?

Gjest spør jordmor/lege
Skrevet

Ta en prat med jordmor. Min venninne gikk ned 12kg i svangerskapet pga ekstrem svangerskapskvalme, med sykehusinnleggelse i nesten 6 av disse. Hun har naturligvis valgt å få bare 1 barn.

Noen har dette som en form for sykdom, og hvis du får diagnosen får du evt både forslag og medisiner som kanskje kan hjelpe litt.

Gjest baby-boomy
Skrevet

Ta en prat med jordmor. Min venninne gikk ned 12kg i svangerskapet pga ekstrem svangerskapskvalme, med sykehusinnleggelse i nesten 6 av disse. Hun har naturligvis valgt å få bare 1 barn.

Noen har dette som en form for sykdom, og hvis du får diagnosen får du evt både forslag og medisiner som kanskje kan hjelpe litt.

Takk for svar!

Hvis man har fått barn før, uten slik kvalme - betyr det vel at det ikke nødvendigvis er noe med moren - men heller med selve svangerskapet?

Gjest prust
Skrevet

Ei jeg kjenner har tre barn - gutt og to jenter. Med gutten var hun vel "normalt kvalm" - med jentene hadde hun ekstrem svangerskapskvalme og var innlagt på sykehus i flere måneder.

Aner ikke hvor vanlig det er - men hun er den eneste jeg kjenner som har hatt dette.

Skrevet

I mitt første svangerskap var jeg kvalm det meste av svangerskapet, men kastet bare opp i løpet av de første 3 mnd. Jeg gikk å småspiste hele tiden, fordi jeg syntes det hjalp mot kvalmen.

I svangerskap nr 2 var jeg kvalm de første 3 mnd. Denne gang gikk jeg og fikk akupunktur mot kvalmen. Jeg syntes det hjalp noe. Jeg var fortsatt kvalm, men ikke så dårlig at jeg kastet opp.

Gjest vestlandsmamma
Skrevet

Sterk kvalme under sv.skap kalles hyperemesis. Du finner mye info på nettet. Jeg var selv plaget i begge mine svangerskap. Lå på sykehuset med intravenøst 4-5 mndr, begge gangene så jeg gikk ikke så mye ned i vekt. Krysser fingrene for mitt planlagte neste sv.skap :)

Skrevet

På denne siden finner du god forklaring og gode råd om svangerskapskvalme.

http://www.barnimagen.com/barnimagen_site/innhold/tema/den_gravide_kroppen/svangerskapskvalme

Jeg var kvalm under alle mine tre graviditeter og verst var det siste gang, da gikk jeg mye ned i vekt.

Jeg tok ut "husmorferie" sist gang. Dro til min mor og fikk forpleining. Hun kjøpte inn mat som jeg hadde lyst på, tilberedte og serverte det. Jeg skulle tenke kun på meg selv. Denne omstillingen og miljøskiftet gjorde at jeg kom meg raskt. :o)

Gjest ikke nødvendigvis
Skrevet

Takk for svar!

Hvis man har fått barn før, uten slik kvalme - betyr det vel at det ikke nødvendigvis er noe med moren - men heller med selve svangerskapet?

Man kan utvikle ekstrem svangerskapskvalme, så man trenger ikke nødvendigvis å ha hatt det før. Det betyr ikke noe for ved akkurat dette svangerskapet om du har barn før. Hvis du tenker noe ala ekstrem kvalme tyder på kjønn, så er jo det forsåvidt myter og betyr ikke noe i medisinsk sammenheng.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...