Gå til innhold

Noen supermødre her?;) Trenger litt råd.. umulig unge.

Anbefalte innlegg

Gjest Føler meg ganske håpløs nå..
Skrevet

Jeg har en stesønn på 6 år som bor halve tiden hos oss.

Har ei datter på 3 år selv.

Han på 6 er litt vanskelig å takle av og til..og vi vet ikke lenger helt hva vi skal gjøre med det. Vi blir så slitne av det om dagene, og vi krangler bare..for vi klarer ikke å komme fram til noe god løsning som vi begge er enige i.

Så da spør jeg her i håp om å få noe gode råd.

Gutten er av og til helt hysterisk..ca annenhver dag skjer det.

Siste episode var:

Han kastet bleien sin i do..vi gikk å spurte han hvorfor han gjorde det og sa det ikke er lov å gjøre sånt.

Da hyler hiver han seg ned og setter i å hyle..uten stopp. Og slår etter seg.

Når de oppfører seg sånn så tar vi de med på rommet og sier at de kan være der til de har roet seg litt, og kommer inn etter en kort tid å snakker med de.

Faren måtte bære han med seg..og han ble slått og bitt. Fikk et svært merke i arma etter han bet.

satte han inn på rommet og ungen raserer hele rommet.

Knuser pynteting og ødelegger leker til datteren min.

Den ene senga er snudd opp ned, og den andre står oppetter veggen.

Rommet er rasert!

Da vi kommer inn hyler han mer.. og snakker til slutt med meg da jeg er alene med han. Sier til han at han må gå ned å si unnskyld, både til jenta som er lei seg pga lekene og som ble redd han, og faren som han bet og slo..

Han går ned men sier ikke noe til de.

faren synes synd på han fordi han mener han må slite med noe..og vil ikke straffe han på noe måte..som å rydde opp på rommet etter seg feks..

han klikker sånn ofte, og det er slitsomt!

Faren har liksom vært vant til den oppførselen.. men kan ikke godta d nå som vi bor 4 stk i familien.

Er det noen vi kan kontakte som kan veilede oss litt? Eller har dere noe gode råd? Jeg er bare så frustrert og jeg føler litt for å gi opp etter flere dager nå der han rett og slett har gått oss på nervene..

Jeg tror jo og det må være noe som plager gutten..men vi når ikke inn..

Vil jo det beste for han, og oss som bor sammen med han.

Dette kan jo ikke være normalt..?

Skrevet

Hvorfor bruker han bleier når han er 6 år? Har han problemer medblære/tarm, er det vel nærliggende å tro at tanker og følelser omkring dette kan ha med hans raseriutbrudd å gjøre.

Skrevet

Noen supermor er jeg ikke, men ut fra det du skriver høres ikke dette helt vanlig ut. For det første - bleie? Det kan vel ikke være hans siden han er 6 år, er det det så er det heller meget uvanlig. Skjer denne adferden hjemme hos hans mor? Skjer den på skole/bhg/Sfo? For å få hjelp kan du ta kontakt med helsesøster som kan gi veiledning. Kanskje hun finner det tilrådelig å henvise videre til PPT eller BUP? Alle barn kan bli sinte, noen blir mer utagerende enn andre. Det er kanskje ikke lurt å sette han på et rom hvor det er mye som er knuselig der som dere skal gi han en tenkepause. Det er jo trist for søsteren som får lekene sine ødelagt. Kanskje det går an å finne en annen løsning på "timeout" plassen. Ville ha førsøkt å finne ut om det er noe mønster ifht når han "klikker", hva kan tenkes å utløse disse sinne anfallene????

Gjest Føler meg ganske håpløs nå..
Skrevet

Hvorfor bruker han bleier når han er 6 år? Har han problemer medblære/tarm, er det vel nærliggende å tro at tanker og følelser omkring dette kan ha med hans raseriutbrudd å gjøre.

Nei han har ingen problemer med det..han har bare ikke vennt seg av det om natta ennå...

Gjest Føler meg ganske håpløs nå...
Skrevet

Noen supermor er jeg ikke, men ut fra det du skriver høres ikke dette helt vanlig ut. For det første - bleie? Det kan vel ikke være hans siden han er 6 år, er det det så er det heller meget uvanlig. Skjer denne adferden hjemme hos hans mor? Skjer den på skole/bhg/Sfo? For å få hjelp kan du ta kontakt med helsesøster som kan gi veiledning. Kanskje hun finner det tilrådelig å henvise videre til PPT eller BUP? Alle barn kan bli sinte, noen blir mer utagerende enn andre. Det er kanskje ikke lurt å sette han på et rom hvor det er mye som er knuselig der som dere skal gi han en tenkepause. Det er jo trist for søsteren som får lekene sine ødelagt. Kanskje det går an å finne en annen løsning på "timeout" plassen. Ville ha førsøkt å finne ut om det er noe mønster ifht når han "klikker", hva kan tenkes å utløse disse sinne anfallene????

Takk for et godt svar.

Han bruker bleie om natta.. jeg reagerte på det først, men de mener det er vanlig..

Vi har ikke hørt at gutten blir hysterisk i barnehagen.. men så får vi ikke vite så mye heller, da han går i barnehage når moren har han..

Vi vet heller ikke hvordan han er hos henne..hun mener vi ikke har noe med det å gjøre..

Men vi vet han har blitt hysterisk hos andre folk.

han sier aldri unnskyld, og takler ikke å få et nei (faren har alltid dullet for mye med han , og så og si aldri sagt nei før..).

Får sette gutten inn på et annet rom neste gang ja..har lært av det nå.. ;)

Vi ser ikke noe slags mønster på da han blir hysterisk..d kan være som nå, når vi tok han for noe galt han har gjort, eller om han ikke får lov å gjøre noe han vil..og sist, før denne gangen, så pratet faren med bestefaren hans i tlf..og ungen begynte å si "bestefar bestefar bestefar" i ett sett på babyspråk..før han klikka..

Helsesøster og bup har jeg kommet med forslag til, til samboeren min..men han synes det er for ekstremt og at ungen hans ikke er "så" gal..

Men jeg har mye god erfaring med de, og ser på det som naturlig å spørre om råd når man sitter litt fast...

Skrevet

Nei han har ingen problemer med det..han har bare ikke vennt seg av det om natta ennå...

Selv om dere tror at han ikke gjør seg noe av det å bruke bleie, så kan det nok slite på selvfølelsen hans..? Han har sikkert ikke noen kamerater som bruker bleie? Jeg tenker dette er et problem som bare vil vokse seg større, dess gamlere han blir. Hvor lenge skal han få bruke bleie, da? Til han blir 8? Jeg har aldri vært borti at 6-åringer bruker bleie på natta, med mindre det er snakk om sykdom/sengevæting. Dette høres unormalt ut. Siden han er som en baby på det området, så kan det slå ut i frustrasjon på mange felt. Han er muligens redd for ikke å mestre ting? Det er ikke du som er håpløs, det er foreldrene som har latt oppførselen gå for langt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...