Flex Skrevet 12. mai 2001 Del Skrevet 12. mai 2001 Er det noen som har råd hva jeg kan si til foreldrene mine angående kosttilskudd? Jeg er så forbannet og lei av at jeg såvidt for lov til å spise protein pulver, og da blir jeg minnet på hver dag at jeg må passe på så det ikke er noen skumle stoffer i det. Etter de hadde sett et par avis artikler og et intervju med Johan Olav Koss var de helt sikker på at alt kosttilskudd inneholdt doping. Jeg skjønner ikke helt dette med Norge...tobakk og alkohol er sett på som helt greit, men hvis en vil gjøre noe sunt med kroppen sin som å trene styrke, og spise sunt + ta litt kosttilskudd blir en regnet som den boleapen... Det er faktisk såvidt jeg for lov til trene der jeg trener, på grunn av at foreldrene mine har hørt at mange som trener der bruker AS, dette har de kommet fram til av å bae se på folkene som trente der... Dette skulle ikke bli så langt, men som sagt så ble jeg litt forbannet... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Synch Skrevet 12. mai 2001 Del Skrevet 12. mai 2001 Du kan vise dem innlegget du skrev, og evt. svar du får... Ellers er det egentlig ikke så veldig mye å få gjort. Du kan kanskje si det at produktene som eliten visstnok skal ha brukt og senere testet positiv i dopingtest pga. det er kjøpt i utlandet(*kremt, unnskylding*). For det du får tak i Norge er det som står på pakken, vi har bra kontroll her i landet. Så inga problem med det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Drago Skrevet 12. mai 2001 Del Skrevet 12. mai 2001 Du har min sympati, jeg har selv foreldre som mener de er "doping eksperter". AT jeg drikker meg dritings er greit, men protein pulver er farlige greier... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mortis Skrevet 12. mai 2001 Del Skrevet 12. mai 2001 Hei flex Dette med å overbevise foreldre kan være veldig vanskelig, så å si umulig noen ganger. Jeg har aldri hatt det problemet med at mine foreldre henger seg oppi hva jeg gjør, det har vel noe med at jeg aldri har gjort så mye galt heller. Enkelte foreldre er veldig overbeskyttende. Når de ser et tilskudd som gjør at man blir sterkere og får større muskler så tenker de doping med en gang. Når de også ser de mann-folka på helsestudio med store muskler og de ser i avisen at den og den personen har blitt tatt for doping så blir alt som har med trening å gjøre er bare doping, i deres øyne. Du vet jo alt dette fra før men vil bare vise at jeg forstår hva du mener. Selv om jeg aldri har hatt det problemet så har jeg kjent noen med det problemet du har. Dine foreldre har jo på en måte rett, at det er en del tilfeller med doping, men ikke overalt. Langt i fra egentlig, de aller fleste er fornuftige mennesker og holder seg unna dette. At du skal greie å overbevise dine foreldre kan bli vanskelig. Det du kan si er at proteinpulver er akkurat som proteinet i mat men at pulveret er mer konsentrert og inneholder noen stoffer som gjør at muklene er mer opptagelige for nettopp proteinet. For det andre så er proteinpulver noe du kjøper i en kostforretning, anabole steroider får man ikke kjøpt der, ikke i dette strenge land iallefall. Dessuten så er doping veldig dyrt, og det fins jo bare på svartemarkedet her i Norge. Det fins jo selvfølgelig unntak da man får kjøpt kosttilkudd over internett av useriøse forretninger. Det er nok også mulig at du ikke greier å overbevise dine foreldre med dette heller. Du har kanskje prøvd dette allerede. Ta med foreldrene dine til en idrettslege eller en som har peiling på dette, og som du vet at dine foreldre kan stole på. Forhør deg rundt Lykke til 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Muscular Skrevet 12. mai 2001 Del Skrevet 12. mai 2001 Jeg forstår deg...Det må være noe virkelig galt med samfunnet når folk tror at proteinpulver o.l. er dop, Visstnok inneholder noen kosttilskudd, men det er så sinnsykt liten brøkdel! For å være helt sikker på at spannet inneholder det den skal så bør man kjøpe det i Norge, slik som Synch sier. Ikke kjøpt fra USA e.l. det «kan» inneholde litt dop. Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Muskeldamen Skrevet 12. mai 2001 Del Skrevet 12. mai 2001 Du kan vise dem innlegget du skrev, og evt. svar du får... Ellers er det egentlig ikke så veldig mye å få gjort. Du kan kanskje si det at produktene som eliten visstnok skal ha brukt og senere testet positiv i dopingtest pga. det er kjøpt i utlandet(*kremt, unnskylding*). For det du får tak i Norge er det som står på pakken, vi har bra kontroll her i landet. Så inga problem med det. Jeg har en sønn på snart 18 år som spiller basketball og driver med noe styrketrening. Den dagen han kommer og skal ha proteinpulver, vil jeg kreve at han dropper Cola og loff og begynner å spise mer frukt og grønnsaker og annen god mat. Og så kan jeg gjerne dele mitt proteinpulver med ham. Om han så skulle ønske gainer og kreatin, hadde vel jeg ikke hatt noe betenkeligheter med det akkurat, bortsett fra at han neppe vil bygge så mye, trenger mer spenst og styrke. Jeg har satt meg inn i dette over litt tid, og har ikke betenkeligheter med akkurat de stoffene jeg har nevnt her. Jeg trener styrke uten å være en "bygger", og mener at jeg i hvert fall får nødvendige proteiner lettest og billigst fra myseprotein. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nero Skrevet 12. mai 2001 Del Skrevet 12. mai 2001 hei:)) Jeg hadde for litt siden også slike foreldre. Så skrev jeg 5 sider om hvorfor jeg hadde rett og de feil. Nå kjøper de proteinpulveret til meg:) * Vitaminpiller er like mye kosttilskudd som proteinpulver, men vanlige mennesker vil sannsynligvis ha mer bruk for proteinpulver enn vitaminer, hvis de bruker det i ett planlagt kosthold. * Spør moren og faren din om de kan kjøpe druesukker til deg, til treningen. Det vil de garrantert. Så sier du til dem at proteinpulver bare er et isolert næringsstoff. Det er også druesukker. Dermed har de utført en diger selvmotsigelse! Druesukker kan også hjelpe deg i treningen, pr. definisjon er det like mye kosttilskudd som proteinpulver. * Hvis de er redde for at p. pulver inneholder dop kan du si at jahpron som selger p. pulver også selger Q10 og vitaminpiller mange folk bruker. De ville ikke hatt noe problem med Q10 eller vitaminer, men p. pulveret ville de hatt problem med. Men det er jo også stor sjangse for at den andre vitaminene eller Q10'en kan inneholde noe som ikke skal være der. Men DET vil de ikke si noe om. * Hvis de ikke i klarer å nevne de 4 hovednæringsstoffene og si litt om hver så kan du si at de ikke en gang har grunnlag for å si noe om p. pulver. * Jeg kan fortelle deg at en meget kjent personlighet i idrettsforbundet har uttalt til foreldrene mine at Koss ikke har peil på det han uttaler seg. En annen ting er at han under sin karriere brukte masse kosttilskudd etter råd fra sin kostholdsrådgiver eller noe. Da var det helt OK. Hvorfor er det liksom helt galt nå?? * Be dem ringe meg, så skal de få høre det ja:)) (not) Har flere gode argumenter hvis du vil ha dem! Vennlig Hilsen: 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Muscular Skrevet 12. mai 2001 Del Skrevet 12. mai 2001 Hei flex Dette med å overbevise foreldre kan være veldig vanskelig, så å si umulig noen ganger. Jeg har aldri hatt det problemet med at mine foreldre henger seg oppi hva jeg gjør, det har vel noe med at jeg aldri har gjort så mye galt heller. Enkelte foreldre er veldig overbeskyttende. Når de ser et tilskudd som gjør at man blir sterkere og får større muskler så tenker de doping med en gang. Når de også ser de mann-folka på helsestudio med store muskler og de ser i avisen at den og den personen har blitt tatt for doping så blir alt som har med trening å gjøre er bare doping, i deres øyne. Du vet jo alt dette fra før men vil bare vise at jeg forstår hva du mener. Selv om jeg aldri har hatt det problemet så har jeg kjent noen med det problemet du har. Dine foreldre har jo på en måte rett, at det er en del tilfeller med doping, men ikke overalt. Langt i fra egentlig, de aller fleste er fornuftige mennesker og holder seg unna dette. At du skal greie å overbevise dine foreldre kan bli vanskelig. Det du kan si er at proteinpulver er akkurat som proteinet i mat men at pulveret er mer konsentrert og inneholder noen stoffer som gjør at muklene er mer opptagelige for nettopp proteinet. For det andre så er proteinpulver noe du kjøper i en kostforretning, anabole steroider får man ikke kjøpt der, ikke i dette strenge land iallefall. Dessuten så er doping veldig dyrt, og det fins jo bare på svartemarkedet her i Norge. Det fins jo selvfølgelig unntak da man får kjøpt kosttilkudd over internett av useriøse forretninger. Det er nok også mulig at du ikke greier å overbevise dine foreldre med dette heller. Du har kanskje prøvd dette allerede. Ta med foreldrene dine til en idrettslege eller en som har peiling på dette, og som du vet at dine foreldre kan stole på. Forhør deg rundt Lykke til Når det gjelder angående hvor man bør rådføre seg når det gjelder kosttilskudd så anbefaler jeg ikke dra til leger. Forsøk heller ernæringsfysiologer - de kan jobben sin! For en tid tilbake fikk jeg vondt innvendig i brystet (trodde det var hjertet) og gikk til lege straks. Vi snakket litt om skaden osv. men også om treningen min generelt og jeg fortalte han at jeg gikk opp 12 kg i kroppsvekt det første året jeg trente osv. Legen trodde jeg gikk på veksthormoner og hele pakken pga. den vektøkningen. Kan bare ikke fatte og begripe det...Selv synes jeg ikke den vektøkningen er så gjev. Når det gjelder ømheten i brystet var det ikke hjertet men en skade i muskelfeste. Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ulovlig Skrevet 12. mai 2001 Del Skrevet 12. mai 2001 Er ikke sikker du leser dette fordi det er en stund siden du har skrevet innlegget... Men vil nå bare si at jeg har det akkurat helt likt, faktisk værre fordi jeg får ikke lov til å ta p.pulver,kreatin o.l... P.pulveret kan jeg vel forsåvidt klare meg uten, men kreatin tar jeg uten at de vet om det. Så det hadde vært mye bedre om foreldre ikke hadde hatt disse fordommene mot dette, så kunne vi hatt en åpent forhold til det. De dytter foresten i seg cla, ginseng og all annen dritt! De følger jo ikke helt med da, jeg har gått fra og være VELDIG tynn og spinkel til og være ganske stor... Har gått opp 7-10kg på tre måneder. De har ingen mistanke en gang... mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
John Gunnar Oppheim, Instruktør Skrevet 13. mai 2001 Del Skrevet 13. mai 2001 Hei, uff, foreldre kan være strikse av og til. Men sånn er det i politikken. Hvem mener hva, hvem har rett og hvem tar feil- og kanskje viktigst; hvem bestemmer? Kanskje skulle du ta et forsøk slik jeg tidligere gjorde (jeg endte hos legen etter notorisk bruk av tilskudd). Varierer framgangen utfra bruk/ikke bruk av tilskudd? Hvis du øker like bra uten tilskudd, kan det være at du kan kutte dem ut med god samvittighet, og da slår du jo regelrett jo fluer i samme smekken! Øker du bedre med tilskudd, blir avholdet verre. [email protected] 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FiXXXer Skrevet 13. mai 2001 Del Skrevet 13. mai 2001 Når det gjelder angående hvor man bør rådføre seg når det gjelder kosttilskudd så anbefaler jeg ikke dra til leger. Forsøk heller ernæringsfysiologer - de kan jobben sin! For en tid tilbake fikk jeg vondt innvendig i brystet (trodde det var hjertet) og gikk til lege straks. Vi snakket litt om skaden osv. men også om treningen min generelt og jeg fortalte han at jeg gikk opp 12 kg i kroppsvekt det første året jeg trente osv. Legen trodde jeg gikk på veksthormoner og hele pakken pga. den vektøkningen. Kan bare ikke fatte og begripe det...Selv synes jeg ikke den vektøkningen er så gjev. Når det gjelder ømheten i brystet var det ikke hjertet men en skade i muskelfeste. Med vennlig hilsen Hei Jeg har også hatt slike smerter i brystet. Gikk med det noen uker før jeg gikk til legen. Som vanlig visste de ikke hva det var, men han foreslo at det muligens kunne være en liten betennelse i muskelfestet, som kunne komme av betydelig muskelutvikling det siste året. Dette er nå et år siden, og smertene har nesten gitt seg. Kommer av og til tilbake. Har dine smerter gitt seg? Kan vel konkludere med at det ikke gjør noe å trene hardt; gikk opp fra ca 78 kg i juli til 89-90 i nov/des, uten at smertene ble verre av den grunn. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Muscular Skrevet 13. mai 2001 Del Skrevet 13. mai 2001 Hei Jeg har også hatt slike smerter i brystet. Gikk med det noen uker før jeg gikk til legen. Som vanlig visste de ikke hva det var, men han foreslo at det muligens kunne være en liten betennelse i muskelfestet, som kunne komme av betydelig muskelutvikling det siste året. Dette er nå et år siden, og smertene har nesten gitt seg. Kommer av og til tilbake. Har dine smerter gitt seg? Kan vel konkludere med at det ikke gjør noe å trene hardt; gikk opp fra ca 78 kg i juli til 89-90 i nov/des, uten at smertene ble verre av den grunn. Hei, Ja, det har gitt seg nå. Smertene kom av svært mye bryst-trening. Hvis jeg ikke husker helt feil trente jeg brystet 3 dager på rad før det smalt og skaden var et faktum. Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.