Gå til innhold

Purring på ukjent regning

Anbefalte innlegg

Gjest this is a signature
Skrevet

Fikk idag en purring på en regning på i underkant av 3000 fra et selskap som kaller seg Phonzo AS, som er er et bredbåndstelefonifirma.

Jeg er student og bor på studenthybel med fri internett, og har aldri bestilt noe bredbåndstelefoni.

Hva gjør jeg? Jeg ringte og forklarte saken til det firmaet som sendte purringa. Det er vel ikke noe mer jeg kan gjøre?

Gjest lillee_my88
Skrevet

kontakt forbrukerombudet , litt googling så skal du finne en mail. er dette svindel så har de garantert lurt andre før deg og dermed ved forbrukerombudet om det, hvis de svarer at det er et ekte firma, så vet du jo sikkert at regningen enten er feilsendt, eller at de du leier hos plutselig ikke har betalt for seg el ligende. snakk gjerne med de du leier hos også.

Gjest ChiengMai
Skrevet

Be firmaet om spesifisert regning på kravet.

Skrevet

Be firmaet om spesifisert regning på kravet.

Firmaet som sendt purring?

Men jeg har jo ikke engang inngått noen avtale med dette selskapet..

Gjest mandolina
Skrevet

Skriv på purringen at dette kravet har du aldri godtatt, og send det i retur til firmaet.

Ta kopi av brevet.

Hilsen

Gjest ChiengMai
Skrevet

Firmaet som sendt purring?

Men jeg har jo ikke engang inngått noen avtale med dette selskapet..

Får du purring på noe må de da kunne vise deg grunnen til at du får dette kravet? Man kan jo ikke sende krav i hytt og pine uten å kunne vise til hva det er regning for? Altså, useriøse firmaer gjør jo dette fordi de kalkulerer med at noen betaler, men er det et seriøst firma må de kunne vise deg grunnen til at du har fått regning.

Svigermor fikk en regning på en parkeringsbot hun hadde fått et sted ho aldri har vært, ho gikk til politiet og fikk satt frem krav om spesifikasjonene på kravert. Da ble det stille.

Skrevet

Skriv på purringen at dette kravet har du aldri godtatt, og send det i retur til firmaet.

Ta kopi av brevet.

Hilsen

Det holder vel ikke?

Gjest Elextra
Skrevet

Jeg ville skrevet en mail eller et brev til firmaet og bedt om nærmere grunnlag for kravet. Så snart du har gjort dette, er kravet bestridt, og de har ikke lov til å sende det til inkasso.

Gjest madolina
Skrevet

Det holder vel ikke?

Skriver du at du ikke godtar kravet på brevet og sender det i retur, kan firmaet ikke sende kravet til inkasso.

De må evt. stevne deg i forliksrådet. og har du aldri inngått noen avtale med det firmaet, så har du jo intet å frykte.

Hilsen

Skrevet

Skriver du at du ikke godtar kravet på brevet og sender det i retur, kan firmaet ikke sende kravet til inkasso.

De må evt. stevne deg i forliksrådet. og har du aldri inngått noen avtale med det firmaet, så har du jo intet å frykte.

Hilsen

Det samme bredbåndsfirmaet har kredittvurdert meg...Hvordan har de rett til det??

Gjest mandolina
Skrevet

Det samme bredbåndsfirmaet har kredittvurdert meg...Hvordan har de rett til det??

Beklager, men det vet jeg ikke svaret på.

Vet bare at kredittopplysningsfirmaer er pliktig til å sende beskjed om hvilke opplysninger de har gitt videre, til vedkommende som det er søkt kredittopplysning på.

Hilsen

Skrevet

Jeg hadde notert bak på regningen når jeg ringte, og hvem jeg snakket med. Alltid smart å ha den informasjonen om noe skjer...

Skrevet

Jeg hadde notert bak på regningen når jeg ringte, og hvem jeg snakket med. Alltid smart å ha den informasjonen om noe skjer...

Jeg prøvde å ringe Phonzo AS idag, men de har kun telefonsvarer og noen e-mailadresser de kan nås på (luringene...).

Ringte han fra det firmaet som sendte purringen (et annet firma), og han sa jeg bare kunne se bort fra regningen, ettersom det tydeligvis var en feil.

Så håper det ordner seg snart.

Skrevet

Jeg prøvde å ringe Phonzo AS idag, men de har kun telefonsvarer og noen e-mailadresser de kan nås på (luringene...).

Ringte han fra det firmaet som sendte purringen (et annet firma), og han sa jeg bare kunne se bort fra regningen, ettersom det tydeligvis var en feil.

Så håper det ordner seg snart.

Mail er jo perfekt. Da kan du bare ta vare på den som bevis om de skulle fortsette å purre på den. Mye bedre enn en tlf. samtale:-)

Skrevet

Mail er jo perfekt. Da kan du bare ta vare på den som bevis om de skulle fortsette å purre på den. Mye bedre enn en tlf. samtale:-)

Been there, done that..:) Det er uansett bevis nok, mener du?

Men det virker som det ordner seg nå..Ringte han som sendte inkassovarsel idag, og han sa jeg kunne se bort fra purringen, ettersom det tydeligvis er gjort en feil.

Skrevet

Been there, done that..:) Det er uansett bevis nok, mener du?

Men det virker som det ordner seg nå..Ringte han som sendte inkassovarsel idag, og han sa jeg kunne se bort fra purringen, ettersom det tydeligvis er gjort en feil.

Ja, når du ser at du i utboksen din har sendt mail til dem og forklart situasjonen, så har du jo kastet ballen over til dem.

Skrevet

Ja, når du ser at du i utboksen din har sendt mail til dem og forklart situasjonen, så har du jo kastet ballen over til dem.

Dette var svaret jeg fikk fra dem:

Hei

Da er du en av de som har din identitet på avveie. Her er kopi av brev vi har

sendt andre personer utsatt for det samme. Vi har selvfølgelig annulert

regningene til deg.

Brevet sier vel det meste:

Misbruk av identitet

Phonzo er leverandør av bredbåndtelefoni til kunder i Norge.

Vi har oppdaget at ditt navn og personnummer er blitt benyttet ved registrering

av telefonabonnement hos Phonzo. Vi fant bruk av telefon og betaling av denne,

så unormal, at vi sjekket dette videre og fant misbruk av flere personers

identitet tilsvarende som slik din identitet er benyttet.

Bruk av ditt navn og personnummer ved kjøp at telefonitjenester fra Phonzo er nå

stoppet av oss.

Dokumentasjon på forholdet og informasjon som hjelper påtalemyndighetene i

etterforskning av misbruk av din identitet, er sendt politiet ved KRIPOS Oslo,

avd. Datakriminalitet. De vil ta kontakt med Dem med formål å hindre/begrense

videre misbruk av ditt navn/personnummer.

Hvordan disse personene har fått kjennskap til din identitet, kjenner vi ikke

til. Vi håper politiet kan hjelpe Dem med dette."

Jeg tror de er fulle av dritt...

Skrevet

Jeg ville skrevet en mail eller et brev til firmaet og bedt om nærmere grunnlag for kravet. Så snart du har gjort dette, er kravet bestridt, og de har ikke lov til å sende det til inkasso.

Dette var svaret jeg fikk:

Hei

Da er du en av de som har din identitet på avveie. Her er kopi av brev vi har

sendt andre personer utsatt for det samme. Vi har selvfølgelig annulert

regningene til deg.

Brevet sier vel det meste:

Misbruk av identitet

Phonzo er leverandør av bredbåndtelefoni til kunder i Norge.

Vi har oppdaget at ditt navn og personnummer er blitt benyttet ved registrering

av telefonabonnement hos Phonzo. Vi fant bruk av telefon og betaling av denne,

så unormal, at vi sjekket dette videre og fant misbruk av flere personers

identitet tilsvarende som slik din identitet er benyttet.

Bruk av ditt navn og personnummer ved kjøp at telefonitjenester fra Phonzo er nå

stoppet av oss.

Dokumentasjon på forholdet og informasjon som hjelper påtalemyndighetene i

etterforskning av misbruk av din identitet, er sendt politiet ved KRIPOS Oslo,

avd. Datakriminalitet. De vil ta kontakt med Dem med formål å hindre/begrense

videre misbruk av ditt navn/personnummer.

Hvordan disse personene har fått kjennskap til din identitet, kjenner vi ikke

til. Vi håper politiet kan hjelpe Dem med dette.

Jeg tror de er fulle av dritt...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...