Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei og takk for et bra forum. Jeg har et spørsmål fra en venninne. Hun har en sønn med adhd og ts . Sønnen er 19 år , går på videregående skole og greier seg egentlig bra der. Han bor på hybel pga lang reise men bor til vanlig hjemme hos mor . Før hadde sønnen hjelpestønad men den falt bort da han ble 18 år. Det hun lurer på er om det er noen form for støtte hun eller han kan søke da sønnen enda har noe utagerende adferd slik at endel inventar går med. Vet man kan skrive opp dette som fradrag på selvangivelsen men hvem av de er det som kan det av de to? Moren har jo fremdeles et større avsvar/arbeidsmengde pga diagnosene enn andre foreldre til 19åringer.Ble litt rotete dette men håper du skjønner problematikken. På forhånd takk.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/27337-19-%C3%A5ring-og-adhd-ogts/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Irene Grøneng

Det kan tenkes at han har rett på grunnstønad. Jeg mener Trygderetten har avsagt en kjennelse om at slitasje på klær/møbler som følge av ødeleggelse gir rett til grunnstønad, men jeg finner den ikke i farten.

Bare personer under 18 år kan få utvidet hjelpestønad (sats 2, 3 og 4), mens også personer over 18 år kan få sats 1. Om dette er aktuelt for ham kommer an på hvor mye tilsyn/pleie han trenger og hvem som utfører dette. Men når han er over 18 år skal den utbetales til ham og ikke til mor. Dersom han ikke har fått info om dette, så ville jeg påstått misvisende opplsyninger og krevet at han får hj. sats 1 fra mnd etter den mnd utbetaling til mor falt vekk, med mindre mor ikke lenger har tilsyn med ham (eller pleieoppgaver) på minst 2-3 timer pr uke.

Han har etter all sannsynlighet rett på attføringspenger, og bør kreve å få tilleggsytelse som ung ufør (utbetales eventuelt fra han er 20 år).

Irene Grøneng

Det kan tenkes at han har rett på grunnstønad. Jeg mener Trygderetten har avsagt en kjennelse om at slitasje på klær/møbler som følge av ødeleggelse gir rett til grunnstønad, men jeg finner den ikke i farten.

Bare personer under 18 år kan få utvidet hjelpestønad (sats 2, 3 og 4), mens også personer over 18 år kan få sats 1. Om dette er aktuelt for ham kommer an på hvor mye tilsyn/pleie han trenger og hvem som utfører dette. Men når han er over 18 år skal den utbetales til ham og ikke til mor. Dersom han ikke har fått info om dette, så ville jeg påstått misvisende opplsyninger og krevet at han får hj. sats 1 fra mnd etter den mnd utbetaling til mor falt vekk, med mindre mor ikke lenger har tilsyn med ham (eller pleieoppgaver) på minst 2-3 timer pr uke.

Han kan ha rett på attføringspenger dersom skolesituasjonen avviker fra den som er vanlig for andre 19-åringer, i motsatt fall får han ikke attf.til skolegang fordi han er under 22 år.

Han bør i tilfelle kreve å få tilleggsytelse som ung ufør (utbetales eventuelt fra han er 20 år).

Irene Grøneng

Han har etter all sannsynlighet rett på attføringspenger, og bør kreve å få tilleggsytelse som ung ufør (utbetales eventuelt fra han er 20 år).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...