Gå til innhold

attførings penger - hva legges til grunn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg har søkt yrkesrettet attføring, og regner det som meget sannsynlig at dette vil bli innvilget. Jeg lurer på hva som legges til grunn når de ser på inntekt. Jeg var psykisk langt nede i begynnelsen av året 2000 etter en tøff skillsmisse, og mye sykdom (migrene - som jeg i juni har vært 1 år sykemeldt pga). Jeg jobbet i manpower, men i stede for å bruke av sykepengeperiode, valgte jeg å leve en stund på oppsparte midler (ca 3 mnd), dette har ført til at inntekten min i forrige år er betydelig mindre enn om jeg hadde vært sykemeldt de månedene. På ligningen står det en inntekt på 121.000. Jeg fikk utbetalt sykepenger på et grunnlag på den faktiske månedslønn jeg hadde da jeg ble sykemeldt, noe som tilsvarte 187.000 kr. Hvilke av disse tallene vil de legge som grunn når de regner 60% av tidligere inntekt?

Jeg er samboer uten barn. Vi har en samlet husleie på 6000 kr. Jeg regner ikke med å få store utbetalingen i måneden, sår de kutter en allerede lav inntekt til 60%. Hva får jeg ekstra støtte til av husleie? Skal jeg oppgi HELE husleiesummen når jeg søker tilleggstøtte - eller halve - siden jeg bor sammen med en annen?

husleie (3000 kr i måneden pr pers), medisiner/behandling (ca 2000 kr i måneden) tilsvarer tilsammen omtrendt hele den summen jeg regner med å få utbetalt i utgangspunktet.... og jeg må jo ha mat også..

jeg er 27 år, med cand.mag utdannelse. Har ikke mye arbeidserfaring - da jeg stort sett har vært sykemeldt (av og på - og til slutt et år i strekk) siden jeg var ferdig med utdannelsen. Det ene sammenhengende året startet 3 måneder etter jeg fylte 26 år. Har dette noe å si for hvor mye jeg eventuelt får utbetalt?

takker på forhånd for svar

Fortsetter under...

Irene Grøneng
Skrevet

Attføringspengene regnes ikke med 60% av tidl. inntekt (men det blir ofte resultatet).

Det man regner på er dine pensjonspoeng. Her legger man til grunn faktiske pensjonspoeng fra du fylte 17 til året før du ble syk, og så finner man ut hvilke pensjonspoeng du kunne hattfrem til du fyller 66 år.

Nærmere om denne utregningen (som er lik for uførepensjon) finner du her:

www.trygdehjelpen.no/uforepensjon/

Når det gjelder tilleggsytelse fra aetat, så oppgir du din del av utgiftene og din del av inntektene.

For å få tilleggsytelse som ung ufør må du ha blitt varig minst 50% ufør pga en alvorlig sykdom før du fylte 26 år. Regelen praktiseres strengt og gjelder for den som får stønad etter 1.1.98, før den dato var det mye enklere.

Det betyr at du sannsynligvis ikke vil få slik gunstig beregning, men du bør selvsagt søke.

Skrevet
  Irene Grøneng skrev (På 16.5.2001 den 10.24):

Attføringspengene regnes ikke med 60% av tidl. inntekt (men det blir ofte resultatet).

Det man regner på er dine pensjonspoeng. Her legger man til grunn faktiske pensjonspoeng fra du fylte 17 til året før du ble syk, og så finner man ut hvilke pensjonspoeng du kunne hattfrem til du fyller 66 år.

Nærmere om denne utregningen (som er lik for uførepensjon) finner du her:

www.trygdehjelpen.no/uforepensjon/

Når det gjelder tilleggsytelse fra aetat, så oppgir du din del av utgiftene og din del av inntektene.

For å få tilleggsytelse som ung ufør må du ha blitt varig minst 50% ufør pga en alvorlig sykdom før du fylte 26 år. Regelen praktiseres strengt og gjelder for den som får stønad etter 1.1.98, før den dato var det mye enklere.

Det betyr at du sannsynligvis ikke vil få slik gunstig beregning, men du bør selvsagt søke.

tusen takk for raskt svar :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...