Gå til innhold

Brystbetennelse, pumping og melkespreng...


ronja røverdatter

Anbefalte innlegg

ronja røverdatter

Jeg har en sønn på 5 uker og fullammer. Forrige uke fikk jeg brystbetennelse i det ene brystet, og fikk nesespray og penicillin. Dessuten leste jeg i "Lommelegen" at det var viktig å tømme brystet helt hver gang jeg ammer. Jeg har mye melk, og begynte derfor å pumpe begge brystene tomme (m/håndpumpe) etter at lillegutt hadde spist seg mett.

Nå er brystbetennelsen borte, men jeg har fått en enorm melkeproduksjon i det brystet som ikke var betent. Skjønner jo at jeg har stimulert til økt produksjon fordi jeg har pumpet, og har derfor sluttet med det. Men resultatet blir jo at det sprenger veldig, og at det aldri er tomt. Sønnen min klarer jo ikke å tømme det. Samtidig fikk jeg beskjed av legen i går at jeg måtte sørge for at brystene var tømt for melk etter hver amming for å unngå å få brystbetennelsen tilbake.

Dette ble litt rotete, men jeg er ganske forvirret og håper noen kan svare meg. Hva gjør jeg? Går det an å pumpe uten å øke produksjonen? Må jeg gå med melkespreng noen dager for at kroppen skal skjønne at den må produsere mindre melk?

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Am som vanlig du, det sprenger en dag eller to, og så korrigerer det seg. Det er hvertfall sånn jeg har gjort det etter brystbetennelse!:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elisabeth Tufte, helsesøster

Kjære ronja røverdatter. Ja,jeg forstår hva du mener. Ved brystbetennelse er det viktig å tømme brystet ofte for å få skyllt igjennom. Dette øker også sirkulasjonen og tilgjengeligheten på medisinen til vevet. Er brystet kjempehårdt og hovent så kommer ikke medikamentet rundt i vevet. Dette gjelder kun brystet med betennelse. Det er kun dette du skal tømme hyppig. Noen blir da bekymret for økende melkeproduksjon. Ja, det kan skje, men det viktigste problemet å løse er kulene og infeksjonen. Når dette er borte så trapper gradvis ned med pumping eller hyppig amming. Ved amming så behøver du ikke amme mer enn at brystete er blitt mykt. Spenger det før neste måltid så håndmelk eller pump ut litt melk, for å lette sprengen. Ikke tøm brystet igjen når du ikke har kuler. Gradvis over flere dager vil antagelig produksjonen reduseres langsomt.Når du ammer så gjør det til en vane å kjen etter kuler eller harde partier i brystet. Masser dette bort mens barnet suger og melken renner. Vær obs på alle forandringer i rutiner eller når det kan oppstå stress, feks. i morgen på 17 mai så sørg for at det ikke går lengre enn vanlig mellom ammetidene. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...