Gjest lurer fælt Skrevet 17. mai 2001 Skrevet 17. mai 2001 Fra det virkelige liv. Mor (enslig) er rusmisbruker, barna er plassert i fosterhjem, mor har besøksrett 1 gang pr.mnd. Spørsmål: Hvem får barnetrygden ? Mor beholder farsbidraget, kan dette være riktig? Jeg trodde: At barnetrygd og farsbidrag skulle sikre barnas fremtid økonomisk, at pengene ble satt inn på konto til barna. Noen som vet ? 0 Siter
Irene Grøneng Skrevet 18. mai 2001 Skrevet 18. mai 2001 Barneloven § 52 sier bl.a.: "Det er barnet som har rett til tilskotet. Når ikkje noko anna er fastsett, skal det betalast på forskot for kvar månad til den barnet bur saman med fast." Barnetrygdloven § 11 sier bl.a.: "Har begge foreldre omsorgen for barnet, utbetales trygden til moren. Trygdekontoret kan dog bestemme at den skal utbetales til faren, eller til en annen som har å påse at den kommer barnet til gode." Hvem som har rett på pengene kommer altså an på hvem som har omsorgen for barnet. Jeg vil derfor tro at det er fosterforeldrene som har rett på stønadene, uten at jeg er noen ekspert på dette. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.