Gå til innhold

farsbidrag til mor ?

Anbefalte innlegg

Gjest lurer fælt
Skrevet

Fra det virkelige liv.

Mor (enslig) er rusmisbruker, barna er plassert i fosterhjem, mor har besøksrett 1 gang pr.mnd. Spørsmål:

Hvem får barnetrygden ?

Mor beholder farsbidraget, kan dette være riktig?

Jeg trodde:

At barnetrygd og farsbidrag skulle sikre barnas fremtid økonomisk, at pengene ble satt inn på konto til barna.

Noen som vet ?

Fortsetter under...

Irene Grøneng
Skrevet

Barneloven § 52 sier bl.a.: "Det er barnet som har rett til tilskotet. Når ikkje noko anna er fastsett, skal det betalast på forskot for kvar månad til den barnet bur saman med fast."

Barnetrygdloven § 11 sier bl.a.: "Har begge foreldre omsorgen for barnet, utbetales trygden til moren. Trygdekontoret kan dog bestemme at den skal utbetales til faren, eller til en annen som har å påse at den kommer barnet til gode."

Hvem som har rett på pengene kommer altså an på hvem som har omsorgen for barnet. Jeg vil derfor tro at det er fosterforeldrene som har rett på stønadene, uten at jeg er noen ekspert på dette.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...