Gjest Ei som ikke er seg selv:( Skrevet 10. mai 2007 Skrevet 10. mai 2007 Hva skal jeg gjøre i bearbeiding av sorg? 0 Siter
Gjest Ragby Skrevet 10. mai 2007 Skrevet 10. mai 2007 Stå sammen med andre som har opplevd det samme, finne på ting ilag med venner, snakke om det(må IKKE holde det inne i deg selv), få psykologhjelp ved behov, gråte mye og lenge.. Smerten blir ``bedre``etterhvert, da føler man mest savnet, ikke det vonde som man gjør rett etter man har mistet noen... Håper det går bra med deg 0 Siter
Dorthe Skrevet 10. mai 2007 Skrevet 10. mai 2007 Gjør de tingene du føler er riktig for deg. Snakk hvis du trenger det, gråt når du føler behov. Etter en tid blir det faktisk bedre. 0 Siter
Gjest Ei som ikke er seg selv:( Skrevet 10. mai 2007 Skrevet 10. mai 2007 Gjør de tingene du føler er riktig for deg. Snakk hvis du trenger det, gråt når du føler behov. Etter en tid blir det faktisk bedre. Takk for svaret. Jeg lurer fælt på hvor lenge jeg skal føle sorg. Har grått innimellom i ca. en uke nå. Dette er ikke lett. 0 Siter
Gjest Ei som ikke er seg selv:( Skrevet 10. mai 2007 Skrevet 10. mai 2007 Stå sammen med andre som har opplevd det samme, finne på ting ilag med venner, snakke om det(må IKKE holde det inne i deg selv), få psykologhjelp ved behov, gråte mye og lenge.. Smerten blir ``bedre``etterhvert, da føler man mest savnet, ikke det vonde som man gjør rett etter man har mistet noen... Håper det går bra med deg Takk for ditt svar. Jeg får prøve å følge dine råd:o) Tusen takk. Jeg håper det går bedre snart, for dette er ikke lett. 0 Siter
Gjest Hakke Peiling Skrevet 10. mai 2007 Skrevet 10. mai 2007 Gråt når du føler for det. Snakk med noen. Stor klem fra "Hakke". 0 Siter
Gjest Ei som ikke er seg selv:( Skrevet 10. mai 2007 Skrevet 10. mai 2007 Gråt når du føler for det. Snakk med noen. Stor klem fra "Hakke". Takk for svaret:o) Dette jeg er igjennom nå er vansklig 0 Siter
Gjest sjøstjerna Skrevet 10. mai 2007 Skrevet 10. mai 2007 Tillat deg selv at du har "unntakstilstand" i perioder. At du gråter og ikke bryr deg om oppvasken etc. Skriv gjerne. Sett ord på tanker og følelser, og få de plassert på ark- i stedet for at alt er i hodet. Tårene spruter kanskej mens du holder på- men det er greit. Så tar du deg "fri" fra sorgen. Ved å dra på kino, eller til venner eller annet Deretter kommer nye runder med gråt og kaving. - som du jobber deg igjennom. 'Så kommer ny "ro" eller pause hvor du blir opptatt med andre ting. Før du igjen går inn i gråt igjen. Etter hvert som tiden går- vil toppene med pause/fri bli lengre, og bunnene- med gråt- bli kortere. Dette er hvordan jeg taklet tap av en forelder. og dette ble måten å håndtere det for meg. Noen "fasit" på hvordan takle sorg er det vel ikke. Enhver sørger på sin måte. Det er lov å bli sint. Det er lov å plutselig le. Det er lov å gråte. Sorg er et arbeid man går igjennom- og hvor hele følelsesaspektet er "lov". 0 Siter
Gjest Ei som ikke er seg selv:( Skrevet 10. mai 2007 Skrevet 10. mai 2007 Tillat deg selv at du har "unntakstilstand" i perioder. At du gråter og ikke bryr deg om oppvasken etc. Skriv gjerne. Sett ord på tanker og følelser, og få de plassert på ark- i stedet for at alt er i hodet. Tårene spruter kanskej mens du holder på- men det er greit. Så tar du deg "fri" fra sorgen. Ved å dra på kino, eller til venner eller annet Deretter kommer nye runder med gråt og kaving. - som du jobber deg igjennom. 'Så kommer ny "ro" eller pause hvor du blir opptatt med andre ting. Før du igjen går inn i gråt igjen. Etter hvert som tiden går- vil toppene med pause/fri bli lengre, og bunnene- med gråt- bli kortere. Dette er hvordan jeg taklet tap av en forelder. og dette ble måten å håndtere det for meg. Noen "fasit" på hvordan takle sorg er det vel ikke. Enhver sørger på sin måte. Det er lov å bli sint. Det er lov å plutselig le. Det er lov å gråte. Sorg er et arbeid man går igjennom- og hvor hele følelsesaspektet er "lov". Jeg har problemer å godta at jeg har sorg. Jeg føler at jeg alltid må være blid og smile. Så tusen takk for det du skrev:o) 0 Siter
Dorthe Skrevet 10. mai 2007 Skrevet 10. mai 2007 Takk for svaret. Jeg lurer fælt på hvor lenge jeg skal føle sorg. Har grått innimellom i ca. en uke nå. Dette er ikke lett. Det kommer vel an på. Jeg mistet faren min for et og et halvt år siden og jeg griner enda men langt fra hver dag nå. 0 Siter
frosken Skrevet 10. mai 2007 Skrevet 10. mai 2007 Tillat deg selv at du har "unntakstilstand" i perioder. At du gråter og ikke bryr deg om oppvasken etc. Skriv gjerne. Sett ord på tanker og følelser, og få de plassert på ark- i stedet for at alt er i hodet. Tårene spruter kanskej mens du holder på- men det er greit. Så tar du deg "fri" fra sorgen. Ved å dra på kino, eller til venner eller annet Deretter kommer nye runder med gråt og kaving. - som du jobber deg igjennom. 'Så kommer ny "ro" eller pause hvor du blir opptatt med andre ting. Før du igjen går inn i gråt igjen. Etter hvert som tiden går- vil toppene med pause/fri bli lengre, og bunnene- med gråt- bli kortere. Dette er hvordan jeg taklet tap av en forelder. og dette ble måten å håndtere det for meg. Noen "fasit" på hvordan takle sorg er det vel ikke. Enhver sørger på sin måte. Det er lov å bli sint. Det er lov å plutselig le. Det er lov å gråte. Sorg er et arbeid man går igjennom- og hvor hele følelsesaspektet er "lov". Dette synes jeg var en god beskrivelse:-) 0 Siter
Gjest sjøstjerna Skrevet 10. mai 2007 Skrevet 10. mai 2007 Dette synes jeg var en god beskrivelse:-) Takk. :-) 0 Siter
Gjest Ei som ikke er seg selv:( Skrevet 10. mai 2007 Skrevet 10. mai 2007 Det kommer vel an på. Jeg mistet faren min for et og et halvt år siden og jeg griner enda men langt fra hver dag nå. Takk for svaret. Ja, det er sikkert trist å ha mistet faren sin. Ja, det kommer vel annpå. Håper bare det kan bli bedre dager snart. 0 Siter
Dorthe Skrevet 10. mai 2007 Skrevet 10. mai 2007 Takk for svaret. Ja, det er sikkert trist å ha mistet faren sin. Ja, det kommer vel annpå. Håper bare det kan bli bedre dager snart. Det er veldig kjipt å være eldste generasjon og være padre eller skal jeg si madre familias. 0 Siter
frosken Skrevet 11. mai 2007 Skrevet 11. mai 2007 Min erfaring er at sorg skal leves - og ikke "bearbeides" så mye. Smerten er ikke farlig - men den er smertefull. 0 Siter
org Skrevet 11. mai 2007 Skrevet 11. mai 2007 Jeg satte av en halvtime hver dag til å leve ut sorgen. Sørget for å være alene, og satte meg ned på sengekanten med kondolanseprotokoll, avisutklipp, dødsannonsen, brev og kort. Leste og gråt. Etterhvert holdt det med et kvarter hver dag. Og så trengte jeg til slutt ikke den stunda - bare en gang innimellom. Jeg forestilte meg sorgen som ei bok. Ei bok som _jeg_ bestemte når skulle åpnes - og ikke minst lukkes når det passet meg. Det hjalp meg, pluss at jeg var og er flink til å snakke med mannen min om det som skjedde. Lykke til. Sorg er hardt arbeid - mye tankespinn. Men den lugnes etterhvert, utrolig nok. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.