Gå til innhold

Er plutselig gravid og sykemeldt - har jeg rettigheter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Har oppdaget at ejg er gravid igjen. Gikk ret fra forrige svangerskap og over i inaktiv sykemelding (jobbet en mnd. men det telelt visst ikke - derfor ble jeg inaktivt sykemeldt i september). Er akkurat iferd med å starte aktiv sykemelding nå, og hadde tenkt å jobbe ca halv stilling neste år, men nå må jo alt revurderes. Må jeg tilbake i full jobb så fort jeg kan, eller teller sykepengene som arbeid når man regner ut om du har jobbet seks av de siste til mnd. før fødsel??? Og hva hvis jeg ikke klarer å jobbe full tid i seks mnd. Har jeg da krav på nye sykepenger - og deretter fødselspenger? Spiller det noen rolle at ejg nå har fått diagnosen utbredt muskelsmertesyndrom (som er kronisk)? Er i villrede, vil gjerne jobbe - men er redd jeg bare blir dårlig igjen hvis jeg kaster meg ut i full stilling + et svangerskap på en gang... Håper på snarlig svar

Fortsetter under...

Irene Grøneng
Skrevet

Dette med inaktiv sykmelding høres snodig ut. Dersom du hadde inntekt da du ble sykmeldt (fødselspenger eller lønn), så skal du ha sykepenger som arbeidstaker og ikke som inaktiv.

Sykepenger teller likt med arbeid når man vurderer OM du har rett til fødselspenger, men når det gjelder HVOR MYE du får, er utgangspunktet lønn siste mnd før permisjon.

Dersom du da jobber 50% men EGENTLIG har en 100% stilling og bare har MIDLERTIDIG redusert stilling, så skal du kreve at fødselspengene blir gitt i forhold til 100% lønn (og får du problemer kan jeg bistå, se trygdehjelpen.no)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...