Gå til innhold

Vektøkning 6 mnd.


Nunne

Anbefalte innlegg

Hei!

Lurer på hva som er vanlig vektøkning i uka for en gutt på 6 mnd.

Var på kontroll på helsestasjonen den 30. april og da veide han 7 kg og var 67 cm lang.

I dag gikk jeg selv på vekten hjemme for deretter å veie meg ved å holde han (naken). Differansen var 7 kg.

I så fall har han jo ikke gått opp noe i vekt på 3 uker.

Han får fem måltider om dagen;

Frokost: Morsmelk

Lunch: Grøtpulver+1 dl vann og morsmelk

Middag: 1/2 4 mnd. middagsglass + vann og morsmelk

Kvelds: Grøtpulver+1 dl vann og vann å drikke

Sengetid: Morsmelk

Han får vel nok mat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vesla får bare morsmelk fremdeles,og er ca 7 kg,og 65 cm eller noe i den dur,er to uker siden sist vi veide og målte,så det høres jo ganske normalt ut.

Men vekten du har hjemme er ikke innstillt på å være så veldig følsom.La oss si at han har lagt på seg 100-150 gram i uka,som min helsesøster sa var ganske normalt for denne alderen.. da er det jo snakk om kanskje bare 300 gram.

Du kan jo kontrollveie på helsestasjonen,er jo bare å poppe innom.For alt du vet kan en av vektene vise feil ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vesla får bare morsmelk fremdeles,og er ca 7 kg,og 65 cm eller noe i den dur,er to uker siden sist vi veide og målte,så det høres jo ganske normalt ut.

Men vekten du har hjemme er ikke innstillt på å være så veldig følsom.La oss si at han har lagt på seg 100-150 gram i uka,som min helsesøster sa var ganske normalt for denne alderen.. da er det jo snakk om kanskje bare 300 gram.

Du kan jo kontrollveie på helsestasjonen,er jo bare å poppe innom.For alt du vet kan en av vektene vise feil ;)

Hei!

Kasper veide 9740g på seksmåneder kontrollen. Når vi var der to og en halv måned seinere veide han 9890, og hadde strekt seg 2,5cm.

Dette er jo nesten ingen vektøkning. Han har fra han var seks måneder spist et måltid med grøt og middag. Han har ikke villet spise mye før den siste måneden. Så nå får han brød til frokost i tillegg. Jeg hadde ikke stressa for mye så lenge ungen trives og ikke blir veldig tynn. Gi han morsmelk etter måltidet hvis du har anledning, og la han ellers spise så mye han vil ha til hvert måltid.

Så vidt jeg har forstått så er det normalt at unger vokser litt i rykk og napp, noen uker vokser de mye i vekt, og andre uker mye i lengde.

Men hvis du er usikker så kan du jo bare høre med helsestasjonen.

Lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elisabeth Tufte, helsesøster

Kjære Nunne. Forventet vektøkning er rundt 80 gram i uken. Det er viktig å se dette over et lengre perspektiv. Har det vært flott vektøkning tidligere er det ikke så viktig å legge på seg så mye som om man har slitt i lengre tid med å legge på seg. Det du beskriver av matinntak høres flott ut. Ta alltid kontakt med helsestasjonen om det er noe du er bekymret og diskuter dette. Hvordan følger han vekstmønsteret sitt på kurven som helsestasjonen har. En veiing betyr ikke så mye som å se det over et lengre tidsrom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...