Gå til innhold

Permisjon og fedrekvote

Anbefalte innlegg

Jeg er under yrkesrettet attføring og har vert i jobb i 3 år.Jeg fikk beskjed fra

a-etat at jeg ikke kunne ta ut fødselpermisjon for da mistet jeg retten til fortsatt tiltak etterpå.Dette synes ikke jeg errettferdi.Er det meningen at vi skal vente med å få barn til etterpå? Jeg er tross alt 29år og har ikke peiling på når jeg blir ferdig med utdannelsen min. Jeg har nå stått som hospitant i 2år der jeg jobber.Jeg har tenkt å ta 5års praksis og §20 kurs for å få fagbrev. Dette har a-etat visst om i over ett år, men har enda ikke klart å lage noen avtale på det.Jeg har jobbet i ca 85% stilling disse årene og mener at jeg skulle ha like mye rett til fødselsperm. med lønn som andre arbeidstakere.Hvorfor er det så urettferdig?Vi har nå tenkt at far skal ta ut 29 uker med 100% lønn og jeg skal begynne i jobb etter de seks ukene med perm.Det er noe som heter fedrekvote på 4 uker,kommer det i tillegg?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/27598-permisjon-og-fedrekvote/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Irene Grøneng

At du tar permisjon i 6 uker bør ikke ha noe som helst å si for attføringen din!!!

Når du ikke har rett på fødselspenger (fordi du ikke har vert i jobb eller hatt sykepenger el.l) og begynner i jobb/studier, kan far ta permisjon i inntil 29 uker.

Hans permisjon må tas innenfor perioden fra barnet er 6 uker og frem til barnet er 39 uker.

Far har bare rett på de 4 ukene med fedrekvote dersom også mor har rett på fødselspenger.

En konkret vurdering av forholdene i din sak vil gå for langt å ta her, men du bør kreve å få attføringspenger i ventetid i de 6 ukene du ikke har lov å jobbe etter fødsel, og far bør kreve fødselspenger fra det tidspunkt du gjenopptar attføringsopplegget.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...