Gå til innhold

Sykemelding under svangerskapspermisjon

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg fikk min andre datter for tre uker siden. Som med den første har jeg fått fødselsdepresjon. Det jeg lurer på er om jeg har rett til sykemelding slik at min permisjon blir utvidet. Kan barnets far sykemeldes fordi jeg ikke klarer å ta vare på veslemor alene? Nå er det mormor som stiller opp hver dag.

Takknemlig for svar.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/27771-sykemelding-under-svangerskapspermisjon/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Irene Grøneng

Far kan overta fødselspengene dersom du er helt avhengig av hjelp for å ta deg av barnet. Dette må legen din bekrefte. De første 6 ukene etter fødsel kan han ikke bruke av fedrekvoten, og må bruke av "de andre ukene" som da går over på ham. Når barnet er 6 uker kan han velge å bruke av fedrekvoten (hvis dere ønsker det slik), da er det IKKE noe krav at du ikke kan ta deg av barnet, og du kan få sykepenger samtidig.

Dersom far ikke ønsker å overta f.p. (f.eks fordi en annen tar seg av barnet mens du er syk), kan f.p.perioden din utsettes tilsvarende den perioden du ikke kan ta deg av barnet. forutsetningen her er at du er for syk til å ta deg av barnet (altså litt annen ordlyd enn når far skal overta permisjonen).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...