Gå til innhold

kostliste


Gjest hopper over nicket

Anbefalte innlegg

Gjest hopper over nicket

Jeg leverte kostliste hos legen, og han fant mye jeg må endre på.

Jeg følte meg dum da han kommenterte både potetsalat og is en dag, selv om jeg sa at det var i en 60-års dag og jeg hadde latt være å spise kaker. "Der gjorde du det..." eller noe, sa han. :-(

Ellers så spiser jeg ganske sunt, men i steden for to brødskiver eller to knekkebrød skal jeg spise 1 og heller en halv frukt...

Jeg vet ikke om jeg blir mett av et knekkebrød.

Bakgrunnen er høyt blodtrykk og noen kilo for mye (jeg bør nok ta av ti kg).

Er det noen andre som har vært hos legen med kostliste? Hva fikk dere vite?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest hopper over nicket

Ett knekkebørd og en halv frukt?! Det er jo bare for å terge opp magen det...

Ja, ikke sant?

Jeg må da bli mett, så jeg synes legen var for streng. Uansett så kommer jeg til å spise meg mett, og tenke sunt.

Det er også viktig at jeg ikke går rundt sulten, for da kan jeg få migrene. Og jeg vil bruke tid på å ta av de kiloene; jeg trodde det var best også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest annlovinda

1 knekkebrød og en halv frukt er da altfor lite!!

Viktig å spise nok mat, og også ofte nok. Spis hver 3 time.

Pass også på og drikke nok vann, 1 1/2 - 2 liter daglig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest baremei

Hmmm. Hvilke andre råd fikk du da?

Dessverre har mange leger altfor liten greie på akkurat kostbiten. Ikke så rart, egentlig, med tanke på alt det andre de skal kunne. Synd bare, at de ikke da innser sine begrensninger her. Iblant kan de gjøre mer skade enn nytte, når de i stedet for å henvise videre til ernæringsfysiolog, tar saken i egne hender.

Ernæringsfysiologer er spesialister på å gi individuell kostrådgivning. Be legen henvise deg til en slik.

Jeg er også enig i at et knekkebrød og en halv frukt høres altfor lite ut til et måltid. Som et mellommåltid skulle det nok duge. Men til frokost f.eks.? *Riste på hodet*. Det skulle gi hvem som helst trang til å rane nærmeste kiosk ved lunsjtider, jo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hmmm. Hvilke andre råd fikk du da?

Dessverre har mange leger altfor liten greie på akkurat kostbiten. Ikke så rart, egentlig, med tanke på alt det andre de skal kunne. Synd bare, at de ikke da innser sine begrensninger her. Iblant kan de gjøre mer skade enn nytte, når de i stedet for å henvise videre til ernæringsfysiolog, tar saken i egne hender.

Ernæringsfysiologer er spesialister på å gi individuell kostrådgivning. Be legen henvise deg til en slik.

Jeg er også enig i at et knekkebrød og en halv frukt høres altfor lite ut til et måltid. Som et mellommåltid skulle det nok duge. Men til frokost f.eks.? *Riste på hodet*. Det skulle gi hvem som helst trang til å rane nærmeste kiosk ved lunsjtider, jo.

"Det skulle gi hvem som helst trang til å rane nærmeste kiosk ved lunsjtider, jo."

_Ved_ lunsjtider? Leeeenge før lunsjtider spør du meg! :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest baremei

"Det skulle gi hvem som helst trang til å rane nærmeste kiosk ved lunsjtider, jo."

_Ved_ lunsjtider? Leeeenge før lunsjtider spør du meg! :o)

Jo, man skal vel være god om man klarer å holde seg på rett side av loven helt til lunsj på det inntaket, ja;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hopper over nicket

Hmmm. Hvilke andre råd fikk du da?

Dessverre har mange leger altfor liten greie på akkurat kostbiten. Ikke så rart, egentlig, med tanke på alt det andre de skal kunne. Synd bare, at de ikke da innser sine begrensninger her. Iblant kan de gjøre mer skade enn nytte, når de i stedet for å henvise videre til ernæringsfysiolog, tar saken i egne hender.

Ernæringsfysiologer er spesialister på å gi individuell kostrådgivning. Be legen henvise deg til en slik.

Jeg er også enig i at et knekkebrød og en halv frukt høres altfor lite ut til et måltid. Som et mellommåltid skulle det nok duge. Men til frokost f.eks.? *Riste på hodet*. Det skulle gi hvem som helst trang til å rane nærmeste kiosk ved lunsjtider, jo.

Det var mer trim.

Nå spiser jeg sunt og to knekkebrød eller to brødskiver, og jeg håper det etter hvert viser på vekta uten at jeg må sulte meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke blitt mett av en brødskive/knekkebrød + 1/2 frukt. Tull.

Om du ikke spiser deg mett til måltidene så begynner du bare å lyste på alt mulig, og da er du jo garantert at du velger dårligere alternativer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ikke sant?

Jeg må da bli mett, så jeg synes legen var for streng. Uansett så kommer jeg til å spise meg mett, og tenke sunt.

Det er også viktig at jeg ikke går rundt sulten, for da kan jeg få migrene. Og jeg vil bruke tid på å ta av de kiloene; jeg trodde det var best også.

Det er best å bruke tid. Jeg har selv gått ned nesten 10 kilo. Gjorde mesteparten i løpet av 7 mnd. men tok de siste to kiloene i løpet av ca. 2 år.

Prøv å snu litt på det du spiser. Man kan ofte spise LITT mindre. Dvs. hoppe over den ekstra posjonen man tar fordi man har lyst på. Man kan også justere litt på hva man legger på tallerkene. Litt mer grønnsaker, litt mindre potet/pasta/ris. Litt magrere varianter av potetsalater, dressinger osv. På den måten "ofrer" man ikke noe, og man klarer da å holde "dietten" for alltid.

Det finnes jo mange gode men sunne alternativer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hopper over nicket

Jeg hadde ikke blitt mett av en brødskive/knekkebrød + 1/2 frukt. Tull.

Om du ikke spiser deg mett til måltidene så begynner du bare å lyste på alt mulig, og da er du jo garantert at du velger dårligere alternativer.

Nå har jeg den siste uken spist sunt og to knekkebrød til måltidet. Jeg har ikke drukket brus, og jeg har heller ikke spist noe søtt eller bakverk.

Slik jeg ser det så var han for streng, og jeg klarer ikke holde det om jeg skal gå sulten. Dessuten så tenker jeg sunt (ikke kjøttdeig/pølser men heller rent kjøtt eller kyllingkjøttdeig).

Jeg vil ikke være hysterisk, så om jeg en dag vil ha en sjokolade eller is tror jeg ikke det er noen krise.

Jeg har på 6 måneder tatt av 4 kg på min måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hopper over nicket

Det er best å bruke tid. Jeg har selv gått ned nesten 10 kilo. Gjorde mesteparten i løpet av 7 mnd. men tok de siste to kiloene i løpet av ca. 2 år.

Prøv å snu litt på det du spiser. Man kan ofte spise LITT mindre. Dvs. hoppe over den ekstra posjonen man tar fordi man har lyst på. Man kan også justere litt på hva man legger på tallerkene. Litt mer grønnsaker, litt mindre potet/pasta/ris. Litt magrere varianter av potetsalater, dressinger osv. På den måten "ofrer" man ikke noe, og man klarer da å holde "dietten" for alltid.

Det finnes jo mange gode men sunne alternativer.

Det er fint å høre om din erfaring, og jeg prøver å tenke på matvarer der jeg kan "spare inn".

Også har jeg handlet inn mer frukt og grønt og f.eks. skinke/hamburgerrygg til pållegg, og jeg ser jeg bruker mer penger i butikken nå. (Det er litt negativt da.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå har jeg den siste uken spist sunt og to knekkebrød til måltidet. Jeg har ikke drukket brus, og jeg har heller ikke spist noe søtt eller bakverk.

Slik jeg ser det så var han for streng, og jeg klarer ikke holde det om jeg skal gå sulten. Dessuten så tenker jeg sunt (ikke kjøttdeig/pølser men heller rent kjøtt eller kyllingkjøttdeig).

Jeg vil ikke være hysterisk, så om jeg en dag vil ha en sjokolade eller is tror jeg ikke det er noen krise.

Jeg har på 6 måneder tatt av 4 kg på min måte.

Da synes jeg du har en god takt på det du holder på med. Ikke noe å stresse med.

Det du også gjør nå er jo å endre livsstilen din slik at du vil klare å holde vekta framover.

Synes du har en god plan her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hopper over nicket

Da synes jeg du har en god takt på det du holder på med. Ikke noe å stresse med.

Det du også gjør nå er jo å endre livsstilen din slik at du vil klare å holde vekta framover.

Synes du har en god plan her.

Tusen takk for tilbakemeldingen!

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest baremei

Nå har jeg den siste uken spist sunt og to knekkebrød til måltidet. Jeg har ikke drukket brus, og jeg har heller ikke spist noe søtt eller bakverk.

Slik jeg ser det så var han for streng, og jeg klarer ikke holde det om jeg skal gå sulten. Dessuten så tenker jeg sunt (ikke kjøttdeig/pølser men heller rent kjøtt eller kyllingkjøttdeig).

Jeg vil ikke være hysterisk, så om jeg en dag vil ha en sjokolade eller is tror jeg ikke det er noen krise.

Jeg har på 6 måneder tatt av 4 kg på min måte.

Jeg må si meg enig med Speak:) Virker som du holder en god plan, og at det går i passe takt. Fornuftigere du enn legen din...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest baremei

Det er fint å høre om din erfaring, og jeg prøver å tenke på matvarer der jeg kan "spare inn".

Også har jeg handlet inn mer frukt og grønt og f.eks. skinke/hamburgerrygg til pållegg, og jeg ser jeg bruker mer penger i butikken nå. (Det er litt negativt da.)

Sunn mat koster kanskje mer, men tenk på det som en investering i helsen din! Og sjokolade og snacks er jammen ikke billig det heller...Så drar man ned på slikt, går det kanskje opp i opp? =)

Kos deg med masse herlig frukt og bær i sommer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...