Gjest mmeg ja Skrevet 23. mai 2001 Skrevet 23. mai 2001 Fikk for lenge tips om at alle kan se hvem som faktisk skriver her. Går ut på at om du foreksempel har sendt mail til en person,kan mottakeren klikke seg fram til et nr og kan senere sammenligne dette nr med nr på innlegg fra samme maskin/abbonemang her. innlegg kan dermed identifiseres med navn. Dette er visst enda lettere etter omlegginga på denne internettsida!!! Det gjelder og ikke skrive noe personlig så lenge dine supernysgjerrige naboer og bekjente følger med...ikke sant? hilsen meg som baaaare er innom i fem små minutter! 0 Siter
Gjest (Anonymous) Skrevet 23. mai 2001 Skrevet 23. mai 2001 Tydeligvis et nr som du kan "forske" deg fram til! 0 Siter
fuzzy76 Skrevet 23. mai 2001 Skrevet 23. mai 2001 Det du tenker på er ip-adressen til folk (som har formen 123.123.123.123) og såvidt jeg vet er det INGEN måte å finne ut dette fra innlegg på DOL og DOL selv logger ikke disse engang, utenom ved mistanke om misbruk. Det er altså ingen grunn til paranoide konspirasjonsteorier. 0 Siter
Gjest mmeg ja Skrevet 23. mai 2001 Skrevet 23. mai 2001 fuzzy76 skrev (På 23.5.2001 den 10.12): Det du tenker på er ip-adressen til folk (som har formen 123.123.123.123) og såvidt jeg vet er det INGEN måte å finne ut dette fra innlegg på DOL og DOL selv logger ikke disse engang, utenom ved mistanke om misbruk. Det er altså ingen grunn til paranoide konspirasjonsteorier. Nei ,jeg personlig bryr meg ikke,skriver ikke noe personlig mer(om jeg i det hele tatt noen gang har gjort det...)! Men når poden(teenage) kommer hjem og refererer ordrett hva JEG har skrevet(uten og ha tilgang på denne maskina),så vet jeg dette er tilfelle(uten at jeg bryr meg stort,men tenkte kansje andre brydde seg?). 0 Siter
fuzzy76 Skrevet 23. mai 2001 Skrevet 23. mai 2001 mmeg ja skrev (På 23.5.2001 den 10.23): Nei ,jeg personlig bryr meg ikke,skriver ikke noe personlig mer(om jeg i det hele tatt noen gang har gjort det...)! Men når poden(teenage) kommer hjem og refererer ordrett hva JEG har skrevet(uten og ha tilgang på denne maskina),så vet jeg dette er tilfelle(uten at jeg bryr meg stort,men tenkte kansje andre brydde seg?). Da har han enten kjent igjen noe av det du har skrevet eller så har han kjent igjen nicket ditt rett og slett! IP-adressen din skifter dessuten hver gang du kobler deg opp på nytt til nettet, så det er ikke en særlig sikker identifisering engang... 0 Siter
Singularity Skrevet 23. mai 2001 Skrevet 23. mai 2001 I DOLs barndom var det lenge et system der "serienummeret" på en cookie ble lagt inn som kommentar e.l. i HTML-koden til hvert enkelt innlegg på Forum. Dermed kunne man i de fleste tilfeller se hvilken maskin som hadde skrevet de enkelte innleggene ved å bruke "Vis kilde" i nettleseren. Når enkelte brukere oppdaget dette ble det avslørt litt av hvert når det gjelder faste brukere som "diskuterte" med seg selv :-) Dette sikkerhetshullet ble etterhvert tettet - en gang i eller før '99. Frem til den store omleggingen av DOL sommeren '00 var det fremdeles mulig å se logg-filer knyttet til innleggene på Forum (og dermed se "serienummeret" på cookien til den som hadde skrevet innlegget), men dette skal ha vært langt mer krevende enn "Vis kilde". Såvidt meg bekjent er det ikke noen slike sikkerhetshull igjen her nå. Skal man ha tilgang til slikt må man trolig hacke seg tilgang til en webmasterkonto. Dette vil nok være et lovbrudd. Ifølge uttalelser fra webmaster logges ikke engang IP-numrene til brukere her rutinemessig lenger. Så selv om du skulle få ta i en IP-adresse til en som sender deg en mail eller har kontakt med på ICQ og i tillegg skulle få hacket deg tilgang til en webmaster-konto ville du nok ikke kunne kryss-sjekke dette mot innleggene. 0 Siter
Gjest joda Skrevet 23. mai 2001 Skrevet 23. mai 2001 fuzzy76 skrev (På 23.5.2001 den 10.36): Da har han enten kjent igjen noe av det du har skrevet eller så har han kjent igjen nicket ditt rett og slett! IP-adressen din skifter dessuten hver gang du kobler deg opp på nytt til nettet, så det er ikke en særlig sikker identifisering engang... Disse gutta sitter og forsker hele dagene(fritida) på nettet og kan nok se hvem som står bak innlegg ja. Lovlig eller ulovlig?hvem bryr seg... 0 Siter
Gjest Webmaster, Teknisk støtte Skrevet 23. mai 2001 Skrevet 23. mai 2001 Jeg har fulgt denne diskusjonen litt og Singularity dekker det meste. Forøvrig slår det meg at hvis poden kan refere det du skriver kan han ha lest dine "Midlertidige Internet Filer" eller at du har krysset av for "å huske brukernavnet". Til familie bruk liker jeg selv å sette opp maskinen min med en privat profil for hver bruker (da går det også an å sikre seg litt). 0 Siter
Gjest Kriminelt! Skrevet 23. mai 2001 Skrevet 23. mai 2001 Huff, ja jeg har faktisk hatt på følelsen at slikt går ann. Skummelt når jeg selv kan så lite og er så naiv, men har slektninger som er datafreaker... Har generelt sett svært liten tillit til data og sikkerthet. Var ikke lange siden jeg hørte om en venn av en venn som kunne hacke seg inn på nettbanker og diverse. 0 Siter
Gjest (Anonymous) Skrevet 24. mai 2001 Skrevet 24. mai 2001 Webmaster, Teknisk støtte skrev (På 23.5.2001 den 12.04): Jeg har fulgt denne diskusjonen litt og Singularity dekker det meste. Forøvrig slår det meg at hvis poden kan refere det du skriver kan han ha lest dine "Midlertidige Internet Filer" eller at du har krysset av for "å huske brukernavnet". Til familie bruk liker jeg selv å sette opp maskinen min med en privat profil for hver bruker (da går det også an å sikre seg litt). Hvor anonyme er vi egentlig? Når vi sender inn innlegg til DOL, får dere vårt fulle navn da? 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.