Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har byttet medisin fra seroxat 50 mg og får nå effexor 300mg + remeron 30 mg. Synes ikke det har hjelpt noe på depresjonen. har og mye angst - jeg ser klart at det er en følge av depressive tanker

Det jeg syns å ha merket er at depresjonen kommer litt som en syklus. kan ha 3-4 uker hvor jeg er ganske bra , så pass at jeg kan styre de depressive tankene og innimellom dager der jeg føler meg sterk og glad. da er det vanskelig å fatte at depresjonen igjen skal sige på. har lyst å be legen min om å få prøve med lithium på bakgrunn av at depresjonen er nokså svingende og at ad ikke fungerer.. men nå vet jeg jo ikke hvor dypt deprimert jeg hadde vært uten dem. Er det mye bivirkninger med lithium? hvor raskt kan en forvente effekt ? dersom lithium virker - er jeg da å regne for bipolar ?

jeg syns det er forundrerlig at så pass store doser ad ikke skal ta depresjonen? fortvilende, for jeg er absolutt velfungerende når jeg er frisk og ønsker sårt å bli bra igjen.depresjonen har kommet og gått i 10 år nå, dog med lange perioder der jeg har vært stabil.

Gjest Majjs
Skrevet

Jeg har ingen bivirkninger av litium=)

Første halvåret hadde jeg mageknip en gang om dagen som gikk over med en gang etter at jeg hadde løpt på do... Det ga seg og var ingenting mot å være deprimert.

Lykke til=)

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Om du er kvinne, har depresjonene sammenheng med menssyklus?

Ja, det er meget sannsynlig at dine depresjoner ligger innen det bipolare spekter.

Det er lite bivirkninger med litium og enda mindre med Lamictal.

Skrevet

Om du er kvinne, har depresjonene sammenheng med menssyklus?

Ja, det er meget sannsynlig at dine depresjoner ligger innen det bipolare spekter.

Det er lite bivirkninger med litium og enda mindre med Lamictal.

Det er vanskelig å si om det er en sammenheng da jeg ikke har hatt mensturasjon etter at jeg fikk hormonspiral (3år)

Det eneste som er sikkert er at jeg har liten effekt av antidepressiva. Vet og at flere på morssiden har hatt alvorlige depresjoner i perioder ... min mor slet i en tiårsperiode og , og hun hadde da definetivt tendens til ukritisk adferd innimellom. Hun er imidlertid bra i dag og klarer seg uten medisiner.Det jeg tenker er at det nok er forsøket verdt for min del. om det ikke er særlig bivirkninger med det..kanskje jeg kan unngå å falle så dypt i perioder , det blir mer og mer slitsomt for hver gang. ønsker å ha det bra med meg selv og kunne være tilstede for mine to barn . dersom det ikke blir noen effekt av lithium , kan en vel bare slutte med det igjen ? en trenger vel ikke trappe ned som ver ad?

Har bestillt legetime på mandag. Snakket med psykiateren som satt meg over på effexor og hun sa at hun ville anbefalt meg å prøve det nå - fremfor å trappe opp til 375 med effexor og 45 med remon.

blir som et siste halmstrå for meg nå... men ser jo at lamictal og kan hjelpe.Er det ikke sånn at depresjoner kan behandles i dag? ingen kan vel gå rundt deprimert hele livet i dag? Spesielt når der ikke er ytre årsaker som spiller inn..

Skrevet

Jeg har ingen bivirkninger av litium=)

Første halvåret hadde jeg mageknip en gang om dagen som gikk over med en gang etter at jeg hadde løpt på do... Det ga seg og var ingenting mot å være deprimert.

Lykke til=)

hvor lang tid tok det før du merket bedring? hadde du prøvd andre medisiner før? ble du manisk eller kun depressiv? jeg har kun depresjonstendenser , men er bra innimellom. da kan jeg ikke forstå at jeg kan bli så deprimert.Fint at du har det bra nå.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det er vanskelig å si om det er en sammenheng da jeg ikke har hatt mensturasjon etter at jeg fikk hormonspiral (3år)

Det eneste som er sikkert er at jeg har liten effekt av antidepressiva. Vet og at flere på morssiden har hatt alvorlige depresjoner i perioder ... min mor slet i en tiårsperiode og , og hun hadde da definetivt tendens til ukritisk adferd innimellom. Hun er imidlertid bra i dag og klarer seg uten medisiner.Det jeg tenker er at det nok er forsøket verdt for min del. om det ikke er særlig bivirkninger med det..kanskje jeg kan unngå å falle så dypt i perioder , det blir mer og mer slitsomt for hver gang. ønsker å ha det bra med meg selv og kunne være tilstede for mine to barn . dersom det ikke blir noen effekt av lithium , kan en vel bare slutte med det igjen ? en trenger vel ikke trappe ned som ver ad?

Har bestillt legetime på mandag. Snakket med psykiateren som satt meg over på effexor og hun sa at hun ville anbefalt meg å prøve det nå - fremfor å trappe opp til 375 med effexor og 45 med remon.

blir som et siste halmstrå for meg nå... men ser jo at lamictal og kan hjelpe.Er det ikke sånn at depresjoner kan behandles i dag? ingen kan vel gå rundt deprimert hele livet i dag? Spesielt når der ikke er ytre årsaker som spiller inn..

Det du skriver om din mor, styrker sannsynligheten for at du har en bipolar lidelse.

Jeg støtter ditt syn på at du bør prøve litium eller Lamictal.

Gjest Majjs
Skrevet

hvor lang tid tok det før du merket bedring? hadde du prøvd andre medisiner før? ble du manisk eller kun depressiv? jeg har kun depresjonstendenser , men er bra innimellom. da kan jeg ikke forstå at jeg kan bli så deprimert.Fint at du har det bra nå.

Jeg merket bedring ganske raskt etter at dosen ble riktig (den var en periode for liten, men dette ble oppdaget ved en blodprøve) Husker ikke hvor raskt i dager eller uker dessverre.

Jeg har prøvd mange medisiner før og en som hjalp like bra som litium var zyprexa, men den la jeg på meg av. Bruker også lamictal.

Ble både deprimert og manisk, men ikke av de mest alvorlige maniene. Derfor tok det en tid før det ble fanget opp og jeg gikk i terapi uten noen som helst virkning en periode...

Håper du også finner hjelp nå som du skal prøve stemningsstabiliserende, det er helt grusomt å være deprimert. LYkke til =)

Gjest luurrer
Skrevet

Du skrev at moren din er bra nå, hadde det i en ti års periode. Er det slik at man kan bli bra av bipolare lidelser?? Trodde man måtte gå på medisiner resten av livet??

Gjest Majjs
Skrevet

Du skrev at moren din er bra nå, hadde det i en ti års periode. Er det slik at man kan bli bra av bipolare lidelser?? Trodde man måtte gå på medisiner resten av livet??

bipolare kan være friske i laaaaaaaange perioder, flere år før de blir dårlig igjen, men det er forskjellig fra person til person.

At bipolare har konstante humørsvingninger opp og ned er en myte.

Var en dame som skrev om mannen sin på dol for et par år siden, han hadde fått en mani i en alder av 88 år. Sist han var syk var 20 år siden eller noe.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...