Gå til innhold

Kreftrisiko i fosterlivet


Gjest Kvinne på 31 år, mor til to små

Anbefalte innlegg

Gjest Kvinne på 31 år, mor til to små

Jeg har et spørsmål som gjelder kreftrisiko, og som er litt teoretisk, men som jeg tenker mye på. Leste nylig i avisen en undersøkelse som sa at gravide kvinner ikke burde drikke lettbrus fordi det er spesielt farlig for fostere. Nå kan man helt sikkert bestride seriøsiteten i denne forskningen, og avfeie den og lignende undersøkelser rundt asparttam som sprøyt, men sett at det er sant; hva vil det teoretisk sett ha å si for mine to barn? Vil det for eksempel innebære at risikoen for at de får kreft er ørlite høyere enn ellers, eller "må" de få kreft? Jeg har selv drukket ekstremt mye lettbrus under mine to svangerskap (ca. 3 liter om dagen er ikke å overdrive, det hjalp mot kvalmen og søthungeren). Når jeg leser at fostere er spesielt utsatt dersom mor har inntatt det eller det under svangerskapet, kjenner jeg grunnen nærmeste svikte under meg, og jeg blir selvsagt engstelig for at mine to barn skal få kreft på grunn av at jeg drakk ekstreme mengder brus. Selv om man sier at undersøkelsene er sprøyt, sett at de var sanne; hvor mye større sannsynlighet er det da for at mine barn skal få kreft? Jeg er selvsagt i likhet med de fleste andre mødre, veldig bekymra for at noe skal skje med de to små "gullungene" mine :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Stig Bruset - Alt. medisin

Aspartam består av to aminosyrer og er ca 200 ganger søtere enn sukker. Myndighetene inkludert det amerikanske FDA mener at et normalt inntak av aspartam er trygt. Hva som er et normalt inntak varierer noe og mange bruker "føre var" prinsippet og sier i dag at gravide skal være tilbakeholdne med inntak av lettprodukter. Aspartam og aminosyra fenylalanin når fram til fosteret gjennom den såkalte placentabarrieren og er spesielt farlig for de som fødes med "Føllings sykdom" som er en stoffskiftesykdom der fenylalanin hoper seg opp i kroppen. For barn som ikke har denne sykdommen er man usikker på hvor helseskadelig eller sunt aspartam er. Ingen kan derfor med sikkerhet si deg hvor utsatte dine barn er for sykdom og helseskader, risioken er sannsynligvis meget liten. Uansett er det lite å gjøre med dette nå, men du har alle muligheter til å gi dine barn en så sunn oppvekst som mulig i framtiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stig Bruset - Alt. medisin

Aspartam består av to aminosyrer og er ca 200 ganger søtere enn sukker. Myndighetene inkludert det amerikanske FDA mener at et normalt inntak av aspartam er trygt. Hva som er et normalt inntak varierer noe og mange bruker "føre var" prinsippet og sier i dag at gravide skal være tilbakeholdne med inntak av lettprodukter. Aspartam og aminosyra fenylalanin når fram til fosteret gjennom den såkalte placentabarrieren og er spesielt farlig for de som fødes med "Føllings sykdom" som er en stoffskiftesykdom der fenylalanin hoper seg opp i kroppen. For barn som ikke har denne sykdommen er man usikker på hvor helseskadelig eller sunt aspartam er. Ingen kan derfor med sikkerhet si deg hvor utsatte dine barn er for sykdom og helseskader, risioken er sannsynligvis meget liten. Uansett er det lite å gjøre med dette nå, men du har alle muligheter til å gi dine barn en så sunn oppvekst som mulig i framtiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...