Gå til innhold

Uforklarelige smerter


Tilda1365380434

Anbefalte innlegg

Tilda1365380434

Hei! Min samboer har store smerter i hendene og armene hver morgen. Noen ganger "visner" hendene bort. Han har holdt på med langtransport i mange år, men har vært sykmeldt det siste året pga smertene. Legene mener (etter en rekke undersøkelser med unntak av MR) det skyldes belastningen langtransport medfører, og sier det eneste som kan hjelpe er trening. Han har visstnok fått diagnosen toos syndrom (?) som sies er vanlig i kroppsbyggermiljø, men jeg finner ikke noe informasjon om det noen steder. Min samboer har nærmest gitt opp å få svar på hva det er som gjør at han har smerter og hva han kan gjøre for å bli "frisk". Jeg sendte han til biopat i dag, men biopaten sa det er lite han kan gjøre. Jeg bekymrer meg mye for smertene hans. Har du noen tanker rundt dette og hva som kan gjøres?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Stig Bruset - Alt. medisin

Thoracic outlet er den engelske betegnelsen på et trangt område mellom øverste ribbein og kragebeinet. Foruten at de to beina ligger tett opptil hverandre, er det også en kraftig halsmuskel, scalenius, som fester på disse beina og gjør området trangt. Store blodårer, arterie (pulsåre) og vene, samt et nervekompleks (pleksus brachialis), passerer gjennom dette trange partiet på sin vei ut i armen. Thoracic outlet syndrome (TOS) er en tilstand der pleksus brachialis og blodårene blir liggende i klem i dette området. Det blir trangt for nervene i området og dette gir prikking i fingrene. Tilstanden sees ganske riktig hos kroppsbyggere som utvikler karftig halsmuskulatur, men også personer som arbeider med hendene over hodet eller etter nakkeskader. Spesialtilpasset trening gir bedring hos de fleste, mens operasjon hjelper under halvparten. Noen blir bedre av å ligge med armene over hodet omk natten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stig Bruset - Alt. medisin

Thoracic outlet er den engelske betegnelsen på et trangt område mellom øverste ribbein og kragebeinet. Foruten at de to beina ligger tett opptil hverandre, er det også en kraftig halsmuskel, scalenius, som fester på disse beina og gjør området trangt. Store blodårer, arterie (pulsåre) og vene, samt et nervekompleks (pleksus brachialis), passerer gjennom dette trange partiet på sin vei ut i armen. Thoracic outlet syndrome (TOS) er en tilstand der pleksus brachialis og blodårene blir liggende i klem i dette området. Det blir trangt for nervene i området og dette gir prikking i fingrene. Tilstanden sees ganske riktig hos kroppsbyggere som utvikler karftig halsmuskulatur, men også personer som arbeider med hendene over hodet eller etter nakkeskader. Spesialtilpasset trening gir bedring hos de fleste, mens operasjon hjelper under halvparten. Noen blir bedre av å ligge med armene over hodet omk natten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...