Gå til innhold

Urinsyregikt/Podagra


Gjest Podagra og mat

Anbefalte innlegg

Gjest Podagra og mat

Hei, Jeg kan ha lett for å få reaksjon i kroppen kjent som urinsyregikt / podagra. Jeg (Mann) er 49 år og jeg veier noen kilo for mye. Jeg fikk første reaksjon for ca 7 år siden og har hatt utslag maks 1 gang i året. Jeg har lest en del om dette og for meg er det 3 faktorer jeg tror er viktig for at jeg får utslag: for mye kaffe, alkohol og visse typer stress-situasjoner. Det jeg lurer på nå er om strekt krydret mat, jeg spiser mat "som om" jeg skulle ha bodd i Thailand, gjør at en lettere kan få utslag i form av hoven fot (som er mitt sympton)? Finnes det noe sted en kan lese mer om Podagra? Finnes "alternativ" behandling av problemet som bør prøves? På forhånd mange takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Stig Bruset - Alt. medisin

Som du sikkert har lest skyldes podagra ellerurinsyregikt at det felles ut skarpe krystaller av urinsyre rundt ledd og særlig utsatt er stortåas grunnledd. Ugunstige kostfaktorer er alkohol (særlig øl) og purinholdige matvarer, det vil si kjøtt- og innmat samt belgfrukter. Et annet og mindre fokusert område er kroppens pH eller surhetsgrad. Ved for mye syredannende mat og drikke øker tendensen til utfelling av urinsyrekrystaller. Du bør derfor være forsiktig med kaffe og brus som cola, mens du kan drikke mere vann og grønnsakssafter. Thailansk kjøkken inneholder mye grønnsaker og mindre kjøtt enn norsk kosthold og skulle derfor være gunstig. Den mest "alternative" tilnærmingen er å ta kosttilskudd med kalsium og magnesium som nøytraliserer kroppens syreopphopning og det er skrevet flere bøker om den såkalte "syre-base balansen" f.eks. "pH-mirakelet" av Robert oig Shelley Young som er utgitt av Hilt & Hansteen i 2004.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...