Gå til innhold

2 koter i ryggen som "sklir" ut hele tiden


Gjest BKT1961
 Del

Anbefalte innlegg

Gjest BKT1961

Hei Jeg har i 1 1/2 år hatt store problem med nakke/skulder. Jeg gikk först til en naprapat som sa jag at mitt överste ribben hadde "haket" av sig, så at knekte tillbake det av og til i et års tid. Det ble ikke bra, litt bedre innimellom bare. Nå går jeg hos en kiroprator som sier at det ikke er noe feil på överste ribbenet, derimot er det 2 koter i ryggen som sklir ut. Nå har jeg gått hos han ca 10 ganger, det er litt bedre, men langt ifra bra eftersom det "sklir" tilbake igen efter noen dager. Det gör mest vont i nakken, skuldern och ned i armen, helt ned till hånden. Det verker, svider, kramper. Har du noe forslag till hva jeg kan gjöre?Naprapaten sa jeg skulle trene og töye mye, men kiropraktor sier at jeg ikke skal trene för jeg blir bra. Ikke så lett å vite hva man skal gjöre.Verktabletter hjelper ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Stig Bruset - Alt. medisin

I medisinen bruker vi ikke begreper som at ribbein "går ut av stilling" eller at rygghvirvler "glir ut". Dette er måter å uttrykke seg på som gjør at leger og naprapater eller kiropraktorer ikke klarer å vite hva den annen part mener. Innen kiropraktikken har man nå mer og mer nærmet seg medisinen og for eksempel i Odense i Danmark studerer leger og kiropraktorer sammen i deler av studiet. Så vidt jeg kjenner til etter mangeårig samarbeide med begge yrkesgrupper kan det være snakk om små forskyvninger i leddene som forbinder ribbein med rygghvirvel eller brystbein eventuelt manglende funksjon i de små leddene som forbinder rygghvirvlene med hverandre, såkalte bueledd eller fasettledd. Til å begynne med ville jeg anbefale undersøkelse med en billedteknikk, for eksempel MR siden du ikke blir bra. Dernest har jeg best erfaring med integrert rehabilitering i form av trening og tøyninger sammen med behandling. Der er ikke alltid man kan bli frisk først og deretter trene. Derimot kan det være vanskelig å bli frisk uten aktivitet for kroppens reparasjons mekanismer virker best ved aktivitet. For at du ikke skal bli "kasteball" mellom ulike behandlere kan du jo prøve et tverrfaglig medisinsk senter der flere behandlere setter opp et trenings- og rehabiliteringsprogram for deg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

delphina1365380402

Jeg har mangeårig erfaring med virvler som kommer ut av posisjon og kiropraktor! Det som er kjempeviktig er at du selv ikke gjør feile ting før alt er på plass" og irritasjonen som har bygd seg opp i vevet rundt er gått ned. Det kan være en hjelp å bruke "naproxen" i noen dager (fås uten resept på apoteket) for å få ned irritasjonen/betennelsen. Bruk ispose på det stedet der det er vondest/mest irritasjon. Ligg med denne isposen en stund to ganger daglig. (Pakk den inn i et håndkle eller noe så den ikke blir altfor kald.

Min kiropraktor har gitt meg god veiledning i hva jeg skal gjøre/ikke gjøre, og jeg er selv også blitt ganske flink til å følge rådene, så "normalt" tar det nå bare 2-3 behandlinger og 2 uker før jeg er frisk igjen.

Du skal IKKE sitte eller sitte minst mulig, men gå, stå og ligge. Sitte og kjøre bil er det absolutt VERSTE du kan gjøre, så la bilen stå om mulig. Gå, helst på ujevnt underlag - som på skogsstier o.l.. Men all gåing er bedre enn ingen. Trapper er også veldig bra. Kjenn at du bruker hoftene og prøv å ha et så avslappet ganglag som du greier, uten å spenne deg. Stå om du kan, når du ser TV om kvelden osv, eller legg deg så du får god og riktig støtte for ryggen. Svømming er supert - helst i varmebasseng.

God bedring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
 Del

×
×
  • Opprett ny...