Gå til innhold

Våkner bare tidl og tidl jo! Idag: 4.15!!

Anbefalte innlegg

sommerkreps

Vet ikke lenger hva jeg skal gjøre jeg..uff.. Har vært skiikkelig morgenfugl siden han ble født og er 21 mnd nå. Hadde en god periode i vinter/vår hvor han sov til rundt 6 og noen ganger halv sju. Da var jeg glad da:) Nå de siste ukene derimot har hanvåkna halv fem-fem hver dag, og i dag ny rekord: 4.15!!

Ikke snakk om å ville sove igjen..prøver "gamle triks" som å la han skrike til han gir seg og ikke tar han opp osv..men funker ikke lenger gitt..Hjelp..går av hengslene snart..Har jo prøvd alt jo..legge tidligere, legge seinere osv Ja, har vært inne på tanken om å kutte ned dagsovinga, men hvordan? Han er jo utkjørt kl.11 nå som han våkner så tidlig.. Men må kanskje til likevel? Men da må jeg vente til neste uke er ferdig for samboer jobber må stå opp kl5 i morgen og neste uke pga ferieavvikling på jobben. Og da kan jo sønnen vår bli vekt og da ser jeg jo ikke effekten av å kutte ned dagsoving..

Legger han litt før halv åtte om kvelden, sover fra 1,5-3 timer på dagen (har begynt å sove mest 2,5 ca nå i det siste..)

Fortsetter under...

Trikset kan være å ha en kjekk lampe han liker med tidsinnstilling i soverommet. Når den er avslått, så er det natt. Når den lyser kan han stå opp. Gutten mangler begrep om tid og er usikker på når dere står opp?

Så forklarer du han "reglene", og belønner han når han er stille/sover når den er av.

Noen "oppvasknetter" hvor du må inn hyppig og forklare at det er natt må nok regnes med. Men ikke gi han mye oppmerksomhet på dette. Gå inn hver 3. minutt og vis at du er der, og gå gradvis sjeldnere og sjelendere inn. (hver 4. min.... hver 5.min). Han skjønner at du ikke er langt unna, og har markert hva du ønsker. Når minuttene blir lengre og lengre, vil han nok gradvis kjede seg og forhåpentligvis sovne. Muligens våkne opp, men ser lampen er slått av og kanskje legger seg igjen...

Verdt et forsøk, iallefall.

Kanskje begrense dagsovingen til det minimale? 30-45 min kanskje?

Hvorfor skriver du 21 mnd og ikke "snart 2 år", forresten? Bruk av mnd gir en baby-beskrivelse. En 2 åring skjønner mye, og man kan forvente litt av dem...

Mon tro om han bør sove mye mindre på dagen? 45 minutter kanskje?

Å kutte ned på dagsovingen var det som hjalp her. Nå er snuppa 22 mnd og sover ca 2000-0730, og 1300-1430.

Tidligere sov hun en time lenger på dagtid, og stod opp mellom 05 og 06.

(Vi vekker henne altså etter en time/halvannen dersom jeg uttrykte meg uklart)

Lykke til!

Du kan sette et tidspunkt på dagen der du vekker han uansett hvor lenge han har sovet. Jeg kan ikke la minstepia her sove lenger enn til 1300, for ellers holder hun show på soverommet et par timer etter vi har lagt henne. Dette nye med dagsoving innførte vi denne uka, og det fungerer så langt. Jeg regner med du har mørke rullegardiner.

Annonse

Gjest funket for oss

Helt lystette rullgardiner, og tykke, forede gardiner som dekker evt sprekk som slipper inn lys på sidene.

Bitteliten lampe som skrur seg på feks 6:30, liten nok til at han ikke våkner av den. Så lenge lampen ikke lyser, må han legge seg igjen.

Ingen soving etter kl 13, og max en time dagsoving.

Trikset kan være å ha en kjekk lampe han liker med tidsinnstilling i soverommet. Når den er avslått, så er det natt. Når den lyser kan han stå opp. Gutten mangler begrep om tid og er usikker på når dere står opp?

Så forklarer du han "reglene", og belønner han når han er stille/sover når den er av.

Noen "oppvasknetter" hvor du må inn hyppig og forklare at det er natt må nok regnes med. Men ikke gi han mye oppmerksomhet på dette. Gå inn hver 3. minutt og vis at du er der, og gå gradvis sjeldnere og sjelendere inn. (hver 4. min.... hver 5.min). Han skjønner at du ikke er langt unna, og har markert hva du ønsker. Når minuttene blir lengre og lengre, vil han nok gradvis kjede seg og forhåpentligvis sovne. Muligens våkne opp, men ser lampen er slått av og kanskje legger seg igjen...

Hvorfor skriver du 21 mnd og ikke "snart 2 år", forresten? Bruk av mnd gir en baby-beskrivelse. En 2 åring skjønner mye, og man kan forvente litt av dem...

Før de er to år er det da helt vanlig å bruke måneder som aldersangivelse. :-)

Gjest togli

''Hvorfor skriver du 21 mnd og ikke "snart 2 år", forresten? Bruk av mnd gir en baby-beskrivelse.''

Så små barn forandrer seg svært mye fra måned til måned, så det er nok av den grunn man gjerne bruker begrepet måneder om alderen helt opp til 2 år. For meg høres det iallefall like naturlig ut å si "21 mnd" som "snart 2 år"

sommerkreps

Før de er to år er det da helt vanlig å bruke måneder som aldersangivelse. :-)

Takk for det, togli og shadow..var det jeg mente og! Etter 2 år kommer jeg ikke til å oppgi i mnd..Men under 2 år så skjer det som dere sier ganske mye fra mnd til mnd..:)

sommerkreps

Takk for mange tips!

At han bør sove mindre på dagen tror du har rett i, skal prøve å trappe ned fra neste uka av (må vente til kommende uke er over pga at faren står opp kl5 pga jobb og da er det mulig han kan bli vekt av det og da ser jeg jo ikke effekten av det).

Det med å gå inn og ut og la han skrike og sånn har jeg prøvd mange ganger. Funka før da hanvar mindre,men ikke nå!

Har lystett rullegardin så det har ikke noe med saken å gjøre.

Det med sånn lampe/klokke lurer jeg litt på..har lest om det på nettet før også i andres innlegg..men trodde han var litt liten for det jeg? Vanskelig å forklare han det enda, er det ikke? Men har det i bakhodet til han blir større hvis det er like vanskelig da..

Eller har du hørt om noen så små som har brukt det?

Annonse

sommerkreps

Du kan sette et tidspunkt på dagen der du vekker han uansett hvor lenge han har sovet. Jeg kan ikke la minstepia her sove lenger enn til 1300, for ellers holder hun show på soverommet et par timer etter vi har lagt henne. Dette nye med dagsoving innførte vi denne uka, og det fungerer så langt. Jeg regner med du har mørke rullegardiner.

Kan være noe der..men tror kanskje hvor lenge han sover på dagen har mer å si enn når..virker sånn hvertfall..og han er ikke noe vanskelig å legge om kvelden. Liten eller ingen prostest, så er trøtt nok da. Også er det sånn at de fleste sover fra halv ett-ett i bhg og de vil helst at flest skal sove da. Og det har funka hittil. Men takk for tips uansett:)

sommerkreps

Helt lystette rullgardiner, og tykke, forede gardiner som dekker evt sprekk som slipper inn lys på sidene.

Bitteliten lampe som skrur seg på feks 6:30, liten nok til at han ikke våkner av den. Så lenge lampen ikke lyser, må han legge seg igjen.

Ingen soving etter kl 13, og max en time dagsoving.

Ja, kommer jo litt lys inn i sprekken ved siden av rullegardina..men synes det er lite nok luft som det er jeg, og vi ikke skal ha gardiner utenpå der igjen? er det ikke veldig lite luft som slipper inn da a? Bare lurer:) Ellers har jeg tenkt på det..Takk for alle de andre tipsene og. Har du prøvd det med lampa på så lite barn? Når evt prøvde dere det? Tror liksom ikke han vil skjønne det helt?

sommerkreps

Ingen soving etter 12:45-13:00... Maks en time/halvannen times søvn på dagen.

En dag innimellom dropper vi hele dagsovingen.

Snuppa er 20 mnd, og holder fest i senga i timesvis om hun sover for mye eller for seint på dagen.

Takk for svar! Bare lurer på en ting: det med å ikke sove etter kl13. Har det å gjøre med at hun er vanskelig å få til å sovne om kvelden, eller at hun våkner tidligere om morgenen? For sønnen min er veldig lett å legge om kvelden,så tenker at hvor lenge han sover har mer å si enn når? Passer best i forhold til bhg om han sover litt seinere enn din snuppe gjør..

Takk for svar! Bare lurer på en ting: det med å ikke sove etter kl13. Har det å gjøre med at hun er vanskelig å få til å sovne om kvelden, eller at hun våkner tidligere om morgenen? For sønnen min er veldig lett å legge om kvelden,så tenker at hvor lenge han sover har mer å si enn når? Passer best i forhold til bhg om han sover litt seinere enn din snuppe gjør..

Hun sovner ikke på kvelden, nei... Jeg tror ikke det har noe å si for hvor lenge hun sover om morgenen, men ting arter seg jo så forskjellig. Hvis de har et visst søvnbehov pr døgn, så kan det jo ha noe å si...

I barnehagen til snuppa mi sover de forresten også fra rundt halv ett... Så vi har måttet be dem vekke henne etter en time.

Gjest Mor til Oliver

Sønnen våres var og er lett og legge uansett hvor mye han har sovet på dagen, men har han sovet for mye våkner han tidlig på morgenen.Sover bare en time på dagen,Legger seg mellom halv syv og halv åtte.Da sover han til alt fra åtte til elleve på dagen i helga.Han er 22 mnd.Prøv og kutte ned sovinga på dagen og la det være godt og kaldt på soverommet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...