double Skrevet 30. juli 2007 Skrevet 30. juli 2007 Jeg har rett og slett ikke lyst til å være sosial. Er for det meste alene og trives med det. Har ikke noe behov for å oppsøke andre mennesker og vil helst ikke ha noen på besøk heller, ihvertfall ikke uanmeldt og helst bare for en times tid. Hadde trodd jeg skulle få lyst til å være litt sosial etter hvert, men det ser foreløpig ut som jeg bare trives bedre og bedre med å være for meg selv. Tidligere har jeg vært sosial fordi det føltes som et krav eller en forventning fra omverdenen. Jeg skjønte det var unormalt å være alene og ikke ha venner, så jeg prøvde det jeg kunne, men det er fryktelig slitsomt. Har jeg vært sosial med mer enn en person, blir jeg så sliten at jeg ikke orker noe mer etterpå. Det er godt å være alene. Jeg kan gjøre det jeg har lyst til og får være i fred. Ingen som maser, ingen som stiller masse krav eller har store forventninger til meg. Når jeg ikke er sosial får jeg overskudd til å gjøre ting jeg liker, som å ordne, sortere og sette ting i system hjemme.. holde huset i orden og ta unna nødvendig arbeid både inne og ute. Det føles trygt og godt med et hjem med orden og system på tingene. Det føles godt å vite hvor noe er når jeg har bruk for det. Jeg har endelig kontroll igjen. Å ha kontroll hjemme gir en følelse av kontroll på livet. Rot og uorden hjemme skaper bare kaos og stress og ødelegger tankerekker i hodet mitt. Å være for mye sosial virker ødeleggende ved å bruke opp enegien jeg trenger til å gjennomføre dagligdagse ting. Jeg vil ikke lenger være sosial kun ut fra omverdenens forventninger. Jeg vil være sosial når jeg føler for det, og kjenner det er ok å bli sliten. Jeg har lest en del om at det ikke er bra å isolere seg over lengre tid, men hvorfor det egentlig? Er det ikke greit å isolere seg hvis en trives med det heller? Eller kanskje det er en mer "ekstrem" form for isolasjon det da er snakk om? Det er jo ikke sånn at jeg sitter isolert i huset mitt og ikke går utenfor døra. Jeg er jo på butikken og handleturer, kan gå turer eller kjøre på tur. 0 Siter
Gjest xbellax Skrevet 30. juli 2007 Skrevet 30. juli 2007 Det er helt ok det du gjør, egentlig ganske fornuftig spør du meg. Du porsjonerer ut energien din og holder deg i sjakk, dagene dine er forsåvidt positive og du finner en slags mening, - vel og bra. Men så tenker jeg hvor får du impulser fra? Gi litt rom for andre mennesker i blant også, det er tross alt gjennom dem vi blir kjent med oss selv. Internett er ikke så dumt på den måten, om man er syk og rett og slett ikke orker andre mennesker rundt seg hele tiden. Men husk RL en gang i blant. 0 Siter
Gjest YiV Skrevet 31. juli 2007 Skrevet 31. juli 2007 Jeg ville spurt meg selv hva som gjør meg så sliten, er du veldig opptatt av hvordan du opptrer og fremstår i sosiale situasjoner, da mener jeg at du legger unormalt stor vekt på det. Redd for å dumme deg ut og tenker mye over hva du skal si osv. Vil si det høres litt rart ut å bli så sliten av sosiale situasjoner, mener ikke sammenkomster med masse folk og slikt men sånt man gjør på hverdagen. Hvis du innerst inne egentlig bare vil være for deg selv for det meste så er det ikke uakseptabelt, men jeg tror ikke vi er skrudd sammen sånn. Ligger som regel noe bak, men det var kanskje det du ville motbevise? ;-) 0 Siter
double Skrevet 31. juli 2007 Forfatter Skrevet 31. juli 2007 Jeg ville spurt meg selv hva som gjør meg så sliten, er du veldig opptatt av hvordan du opptrer og fremstår i sosiale situasjoner, da mener jeg at du legger unormalt stor vekt på det. Redd for å dumme deg ut og tenker mye over hva du skal si osv. Vil si det høres litt rart ut å bli så sliten av sosiale situasjoner, mener ikke sammenkomster med masse folk og slikt men sånt man gjør på hverdagen. Hvis du innerst inne egentlig bare vil være for deg selv for det meste så er det ikke uakseptabelt, men jeg tror ikke vi er skrudd sammen sånn. Ligger som regel noe bak, men det var kanskje det du ville motbevise? ;-) ''Jeg ville spurt meg selv hva som gjør meg så sliten, er du veldig opptatt av hvordan du opptrer og fremstår i sosiale situasjoner, da mener jeg at du legger unormalt stor vekt på det. Redd for å dumme deg ut og tenker mye over hva du skal si osv. Vil si det høres litt rart ut å bli så sliten av sosiale situasjoner, mener ikke sammenkomster med masse folk og slikt men sånt man gjør på hverdagen. Hvis du innerst inne egentlig bare vil være for deg selv for det meste så er det ikke uakseptabelt, men jeg tror ikke vi er skrudd sammen sånn. Ligger som regel noe bak, men det var kanskje det du ville motbevise? ;-)'' Ja, sånn sett.. jeg har asperger da, så der ligger forklaringen. Jeg er nok ikke skrudd sammen helt etter normalen 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.