Gå til innhold

1.trinn, ny skoleplan, hva er forskjellen?

Anbefalte innlegg

Gjest efoll

Har en skolestarter nå, og hadde det samme for to år siden. Dengang begynte de ikke med lekser, bokstaver, talletc før etter jul det skoleåret. Jeg forstår det sånn at dette har endret seg veldig. Er det sånn at de starter med et pang? Bokstaver og regning fra dag 1?

Jeg har en sønn som såvidt kan skrive navnet sitt og det kjedeligste han vet er å tegne.....Han er heldigvis glad i bøker, da. Litt bekymret blir jeg jo, han er enda ikke fyllt seks år....

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/281947-1trinn-ny-skoleplan-hva-er-forskjellen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min sønn, som nå skal begynne i 3. kl, starta med bokstaver og lesing nokså tvert! Han kunne å lese, og kjedet vettet av seg! "Ler Ola!? Ola ler!" hele veien fra jul og til skoleslutt i vår...

Tror du skal være glad for at gutten din ikke kan å lese, ihvertfall. Det kan bli dønn kjedelig, og helt ta knekken på en eventuell leseglede... Sønnen vår ble ekstra passet på, fordi han "ikke kunne lese så godt som forventet" på skolen, mens han hjemme leste Jakt-blad, leksikon osv. allerede i 1. klasse... Lærere er rare dyr! (-og jeg er et av dem...)

ringerikskringla

jenta vår begynte i høst og bokstaver og tall ble lært med en gang

hun kunne skrive navnet sitt når hun begynte men ikke noe mer.

3 mnd etter skolestart var i på møte med frøken og det var ikke mye oppløftende.

hun kunne fortsatt veldig lite men nå i våres hadde ting forandret seg.

hun leser bøker selv,klarer pluss og minus oppgaver.og blitt mye roligere.

nå elsker hun og lese og regne og lyser opp når jeg spør om vi skal øve litt på dette.

j

De startet fra i fjor med å begynne lese- og regneopplæring fra første stund. Men det betyr jo ikke at de forventer at barna skal lære å lese noe fortere. Det betyr bare at i stedet for å bare forberede barna, så setter de like greit i gang med det barna forventer at skal skje når de begynner på skolen.

Førsteklassingene er vel noe av det mest forskjellige i skolen vil jeg tro. Det finnes alt fra dem som leser flytende til dem som ikke kan en eneste bokstav. Jeg bøyer med i støvet for lærerene som skal forene disse!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...