Gjest absolutt ikke Skrevet 5. august 2007 Del Skrevet 5. august 2007 Flere i samme situasjon? Hvordan gå ned i vekt? Har ikke mulighet til å trene noe særlig. Har sukkersyke. Sliter med tvangsspising/overspising. Har vært i kontakt med lege, fikk beskjed om ¨kutte ut sjokolade og potetgull med gulrøtter. Ikke mye hjelp i. Hva gjør jeg? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest skjønner ikke helt Skrevet 5. august 2007 Del Skrevet 5. august 2007 Kan du ikke trene noe særlig når du har sukkersyke .... ? Svogeren min har sukkersyke, han trener da masse. Siden han har sukkersyke så må han spise jevnlig, derfor blir det ikke de store mengdene mat om gangen. Det hjelper til å holde forbrenningen oppe. Det er sunt for alle å spise lite og ofte. Du har sukkersyke skriver du ..... mulig jeg tolker innlegget ditt feil ..... men du spiser mye sjokolade ....... det bør du vel ikke med den sykdommen din ?? Nok en grunn for deg til å styre unna akkurat det. Om du slanker deg så kan du unne deg en dag i uken hvor du koser deg med LITT potetgull, hvis det er det største problemet ditt, du trenger ikke spise hele posen selv akkurat. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fuji1365380447 Skrevet 6. august 2007 Del Skrevet 6. august 2007 Det var jo et godt råd fra legen - hvis du hadde fulgt det, så hadde det jo vært mye hjelp i det... Jeg ville anbefale deg å gå på Grete Roede kurs. Når vekten er kommet så langt, så trenger man hjelp til å legge om livsstilen og til å gå ned i vekt. Hvis ikke det finnes et kurs du kan gå på der du bor, så kan du gå på internettkurs. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 6. august 2007 Del Skrevet 6. august 2007 Du har ikke mulighet til å trene sier du - de fleste klarer å skvise inn en gårtur på 1-2 timer 1-2 ganger i uka. Ikke så mye, men det er bedre enn ingenting. Du kan ta litt øvlser på stuegolvet hjemme, finnes flere dvd'er med slike. Når det gjelder kosthold og diabetes er det ekstra viktig å være flink her. Ta en tur på biblioteket og se hva vi har, det finnes mange kokebøker for diabetikere. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest absolutt ikke Skrevet 6. august 2007 Del Skrevet 6. august 2007 Du har ikke mulighet til å trene sier du - de fleste klarer å skvise inn en gårtur på 1-2 timer 1-2 ganger i uka. Ikke så mye, men det er bedre enn ingenting. Du kan ta litt øvlser på stuegolvet hjemme, finnes flere dvd'er med slike. Når det gjelder kosthold og diabetes er det ekstra viktig å være flink her. Ta en tur på biblioteket og se hva vi har, det finnes mange kokebøker for diabetikere. At jeg ikke kan trene noe særlig har verken med liten tid eller diabetes å gjøre, vil ikke si mer om det. Måtte i tilfelle vært en form for lett trening jeg kan gjøre hjemme. Å gå tur måtte bli veldig korte. uttrykte meg tydeligvis ikke klart nok. Takk for råd om biblioteket. Du vet ikke tilfeldigvis om noen konkrete bøker eller nettsider hvor jeg kan finne oppskrifter? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 6. august 2007 Del Skrevet 6. august 2007 At jeg ikke kan trene noe særlig har verken med liten tid eller diabetes å gjøre, vil ikke si mer om det. Måtte i tilfelle vært en form for lett trening jeg kan gjøre hjemme. Å gå tur måtte bli veldig korte. uttrykte meg tydeligvis ikke klart nok. Takk for råd om biblioteket. Du vet ikke tilfeldigvis om noen konkrete bøker eller nettsider hvor jeg kan finne oppskrifter? Gå inn her http://www.trondheim.kommune.no/folkebiblioteket/ og søk på diabetikerkost, da får du en liten liste med bøker som vi har i alle fall. Om bibliteket der du bor har nettsider kan du sikkert gjøre det samme der. Ellers vil jeg tro de kan hjelpe deg her: http://www.diabetes.no/ 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest absolutt ikke Skrevet 6. august 2007 Del Skrevet 6. august 2007 Det var jo et godt råd fra legen - hvis du hadde fulgt det, så hadde det jo vært mye hjelp i det... Jeg ville anbefale deg å gå på Grete Roede kurs. Når vekten er kommet så langt, så trenger man hjelp til å legge om livsstilen og til å gå ned i vekt. Hvis ikke det finnes et kurs du kan gå på der du bor, så kan du gå på internettkurs. Rådet er forsåvidt godt nok, men jeg synes det er veldig overfladisk. Og jeg visste jo fra før at gulrøtter er sunnere enn sjokolade. Det jeg trenger er hjelp til å forandre livsstil, og til å bli kvitt tvangsspisingen. Kostholdsråd er ikke nok. Som du sier er jeg kommet for langt til at jeg klarer å snu dette alene. Med tvangsspising (og tidligere bulimi) er jeg usikker på om Grete Roede kurs er noe for meg, har prøvd, men det trigget spiseproblemene mine på nytt. Kanskje internettkurs er en løsning. Vet du noe mer om det? Skulle gjerne hatt hjelp som fanger opp både tvangsspisingen/overspisingen og diabetesen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fuji1365380447 Skrevet 6. august 2007 Del Skrevet 6. august 2007 Rådet er forsåvidt godt nok, men jeg synes det er veldig overfladisk. Og jeg visste jo fra før at gulrøtter er sunnere enn sjokolade. Det jeg trenger er hjelp til å forandre livsstil, og til å bli kvitt tvangsspisingen. Kostholdsråd er ikke nok. Som du sier er jeg kommet for langt til at jeg klarer å snu dette alene. Med tvangsspising (og tidligere bulimi) er jeg usikker på om Grete Roede kurs er noe for meg, har prøvd, men det trigget spiseproblemene mine på nytt. Kanskje internettkurs er en løsning. Vet du noe mer om det? Skulle gjerne hatt hjelp som fanger opp både tvangsspisingen/overspisingen og diabetesen. Jeg forstår at du trenger en mer konkret oppfølgning og evt terapi for å få dette til. Jeg vil bare si at det som er bra med GR er at de ikke oppfordrer til hodeløs sprengslanking, men et sunt og regelmessig kosthold som helt sikkert ville hatt god innvirkning på diabetesen også. De er nøye på at man skal passe på å spise nok, slik at kroppen ikke går over i sparebluss. Du finner mer info på www.greteroede.no 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest absolutt ikke Skrevet 6. august 2007 Del Skrevet 6. august 2007 Kan du ikke trene noe særlig når du har sukkersyke .... ? Svogeren min har sukkersyke, han trener da masse. Siden han har sukkersyke så må han spise jevnlig, derfor blir det ikke de store mengdene mat om gangen. Det hjelper til å holde forbrenningen oppe. Det er sunt for alle å spise lite og ofte. Du har sukkersyke skriver du ..... mulig jeg tolker innlegget ditt feil ..... men du spiser mye sjokolade ....... det bør du vel ikke med den sykdommen din ?? Nok en grunn for deg til å styre unna akkurat det. Om du slanker deg så kan du unne deg en dag i uken hvor du koser deg med LITT potetgull, hvis det er det største problemet ditt, du trenger ikke spise hele posen selv akkurat. Har tydeligvis ikke uttrykt meg klart nok. Verken sukkersyken eller mangel på tid som hindrer treningen, vil ikke skrive mer om det. Turer må i tilfelle bli veldig korte. Kanskje en treningsform jeg kan gjøre hjemme hadde vært en idè. Jeg vet at jeg bør spise lite og ofte, prøver stort sett å gjøre det også. Men, klarer ikke alltid å følge opp. Og så kommer tvangsspisingen og jeg stapper i meg alt jeg kommer over, helst masse karbohydrater. Så jeg trenger en løsning på det problemet også, eller særlig på det problemet. Skulle ønske legen kunne hjelpe meg litt mer der. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest absolutt ikke Skrevet 6. august 2007 Del Skrevet 6. august 2007 Gå inn her http://www.trondheim.kommune.no/folkebiblioteket/ og søk på diabetikerkost, da får du en liten liste med bøker som vi har i alle fall. Om bibliteket der du bor har nettsider kan du sikkert gjøre det samme der. Ellers vil jeg tro de kan hjelpe deg her: http://www.diabetes.no/ Raskt svar i dag. Takk:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest absolutt ikke Skrevet 6. august 2007 Del Skrevet 6. august 2007 Jeg forstår at du trenger en mer konkret oppfølgning og evt terapi for å få dette til. Jeg vil bare si at det som er bra med GR er at de ikke oppfordrer til hodeløs sprengslanking, men et sunt og regelmessig kosthold som helt sikkert ville hatt god innvirkning på diabetesen også. De er nøye på at man skal passe på å spise nok, slik at kroppen ikke går over i sparebluss. Du finner mer info på www.greteroede.no Har prøvd slankekurs, det funket dårlig, begynte å kaste opp etter å ha spist fordi jeg følte de andre deltagerene var mye flinkere enn meg. Skal sjekke opp det med kurs over nett. :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest dette ble løsningen for meg Skrevet 6. august 2007 Del Skrevet 6. august 2007 Jeg la inn en bokanbefaling for noen uker siden, og limer inn det nedenfor. Jeg har slitt med det samme som deg. Slike anbefalinger fra legene hjelper absolutt ikke - det er ikke det å ikke vite hva man skal spise som er problemet våre - det er å KLARE å spise riktig uten å forgå av sorg, følelse av å berøves alt innhold i livet, slutte å føle seg som offer, og ikke minst å ta tak i ÅRSAKEN til at man ikke klarer å spise gulrøtter. Boken anbefales VARMT! Denne damen er den eneste som har SKJØNT kronisk overvekt og matavhengighet, av alle de jeg har vært borte i. Og det er mange. Ikke heng for mye her inne, forresten. Her er det mange kosmetiske slankere, og de har ikke peiling på sånn problematikk som vi har. Deres råd er som vann på gåsa for sånne som oss. "Enhver må finne det som funker i forhold til sitt vektproblem. Men etter å ha lest her inne ei stund, tror jeg flere sliter med det samme som jeg har gjort. Jeg har slitt med overvekt "bestandig". Jeg anbefaler gjerne en bok som har vært fantastisk for meg, etter ca 30 år med overvekt og yoyoslanking. Nå - endelig - har jeg klart å endre matvaner og fokus på en måte jeg aldri trodde var mulig. Boken tar som utgangspunkt at overvekt skyldes en avhengighet, på samme måte som røyking gjør det. Og utgangspunktet er at det er denne avhengigheten man må få kontroll på. Overvekt og dårlig helse er "bare" konsekvenser av en matavhengighet. Denne boken er et verktøy for å endre matavhengigheten - den tar tak i roten til problemet, ikke bare i symptomene, slik jeg har erfart at all "slanking" - uten unntak - gjør. Boken er skrevet av Gillian Riley: Eating Less, Say goodbye to overeating, ISBN 009190247-9. Du får tak i den blant annet på Amazon: http://www.amazon.co.uk/s/ref=nb_ss_w_h_/026-3262576-3578847?initialSearch=1&url=search-alias%3Daps&field-keywords=gillian+riley Boken gir absolutt ikke råd og løfte om "quick fix". Men den angriper som sagt problemet fra grunnen, hjelper deg til å endre tankene dine og til å ikke lure deg selv. Etterhvert blir det å ikke gjøre riktige valg helt umulig å leve med, pga realismen ved dem som man tar inn over seg på en annen måte enn ved andre "metoder". Dette er ikke noen "tenk deg slank - bok", den krever jobbing. Men den funker - i alle fall for meg. Jeg har prøvd et uttall slankekurer - libra, grete roede, fedon... Men alt det har gjort for meg, er å få meg fiksert på mat og på følelsen av å bli berøvet noe. Ved hjelp av boken, har jeg skjønt at det er når jeg velger å ikke ta vare på helsen min, gjennom kostholdet, at jeg virkelig blir berøvet noe. Jeg aner ikke hvor mange kilo jeg har gått ned de siste 6 mnd. Jeg vet at jeg startet i str. 50, og at jeg nå bruker str. 44. Jeg håper og tror at jeg ikke skal veie meg en eneste gang til så lenge jeg lever, bare for å "se hvor mye jeg veier". Men - boken innebærer krevende øvelser, altså. Er ikke noen vidunderkur! Men den løser problemet på sikt, ikke bare så lenge slankekuren varer." 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest dette ble løsningen for meg Skrevet 6. august 2007 Del Skrevet 6. august 2007 Har prøvd slankekurs, det funket dårlig, begynte å kaste opp etter å ha spist fordi jeg følte de andre deltagerene var mye flinkere enn meg. Skal sjekke opp det med kurs over nett. :-) Du er avhengig av mat. Slankekurs er det siste du trenger! Det vil antagelig føre deg ut i skikkelig opprørsstemning, og altfor voldsom omlegging av kosthold + at veiingen de driver med er helt bak mål. Du trenger hjelp til å håndtere matavhengigheten din - å satse ¨på å følge et slankeregime a la Grete R, vil antagelig gjøre avhengigheten din verre. Jeg har vært akkurat i dine sko, og har prøvd ALT av slankekurs - både på og utenfor nett! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest dette ble løsningen for meg Skrevet 6. august 2007 Del Skrevet 6. august 2007 Har tydeligvis ikke uttrykt meg klart nok. Verken sukkersyken eller mangel på tid som hindrer treningen, vil ikke skrive mer om det. Turer må i tilfelle bli veldig korte. Kanskje en treningsform jeg kan gjøre hjemme hadde vært en idè. Jeg vet at jeg bør spise lite og ofte, prøver stort sett å gjøre det også. Men, klarer ikke alltid å følge opp. Og så kommer tvangsspisingen og jeg stapper i meg alt jeg kommer over, helst masse karbohydrater. Så jeg trenger en løsning på det problemet også, eller særlig på det problemet. Skulle ønske legen kunne hjelpe meg litt mer der. "Og så kommer tvangsspisingen og jeg stapper i meg alt jeg kommer over, helst masse karbohydrater. Så jeg trenger en løsning på det problemet også, eller særlig på det problemet. Skulle ønske legen kunne hjelpe meg litt mer der." Leger har ikke peiling på sånt. Du kan ikke forvente hjelp fra den kanten. Det er mer sannsynlig at en psykolog eller psykiater kan hjelpe deg, GJERNE sammen med min bokanbefaling. (Jeg har ikke provisjon av salget, altså - men den er bare SÅ bra for sånne som deg og meg!) Når det gjelder trening - kan du sykle på ergometersykkel? Det er jo ikke så belastende, dersom det er det som er problemet. Eller finnes det vanngymnastikk-partier der du bor? Eller kan du svømme? Blås i kiloene - ikke la dem hindre deg fra å gå i svømmehall. Folk får tenke det de vil! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest absolutt ikke Skrevet 6. august 2007 Del Skrevet 6. august 2007 "Og så kommer tvangsspisingen og jeg stapper i meg alt jeg kommer over, helst masse karbohydrater. Så jeg trenger en løsning på det problemet også, eller særlig på det problemet. Skulle ønske legen kunne hjelpe meg litt mer der." Leger har ikke peiling på sånt. Du kan ikke forvente hjelp fra den kanten. Det er mer sannsynlig at en psykolog eller psykiater kan hjelpe deg, GJERNE sammen med min bokanbefaling. (Jeg har ikke provisjon av salget, altså - men den er bare SÅ bra for sånne som deg og meg!) Når det gjelder trening - kan du sykle på ergometersykkel? Det er jo ikke så belastende, dersom det er det som er problemet. Eller finnes det vanngymnastikk-partier der du bor? Eller kan du svømme? Blås i kiloene - ikke la dem hindre deg fra å gå i svømmehall. Folk får tenke det de vil! Takker pent for svaret. Endelig noen som forstår. Jeg vet hva som er sunt og ikke sunt, leser stort sett alt jeg kommer over. Og hvem vet ikke at det er bedre å spise gulrøtter enn sjokolade? Er fryktelig skuffet over legen, synes h*n burde hatt noe mer å komme med. H*n "vet om" problemet med tvangsspising/oppkast etter å ha spist, men det er visst ikke noe å bry seg om. Jeg får bare beskjed om å bytte ut sjokoladen med gulrøtter! Helt sant, det var akkurat det h*n sa, uten å komme med noen andre råd. Jeg blir sprø av det. Det er flere grunner til at trening "ute blant folk" ikke er noe for meg, en av dem er helt klart vekta og hvordan jeg ser ut. (Men det er også flere, som jeg ikke vil si noe om her og nå). Du som selv har opplevd det vet kanskje at det er en prosess å komme over det at du ikke har "lov" å trene når du er overvektig? Jeg jobber med saken, men sammen med de andre tingene tar det litt tid. Ergometersykkel hadde kanskje ikke vært så dumt. Men de tar jo så mye plass. (Og blir så synlig for andre, da kan jeg ikke holde på i det skjulte.) Er det bedre enn styrketrening? Har tenkt litt på å trene med strikk, det koster ikke all verden å kjøpe, og fyller ikke halve stua. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 7. august 2007 Del Skrevet 7. august 2007 "Og så kommer tvangsspisingen og jeg stapper i meg alt jeg kommer over, helst masse karbohydrater. Så jeg trenger en løsning på det problemet også, eller særlig på det problemet. Skulle ønske legen kunne hjelpe meg litt mer der." Leger har ikke peiling på sånt. Du kan ikke forvente hjelp fra den kanten. Det er mer sannsynlig at en psykolog eller psykiater kan hjelpe deg, GJERNE sammen med min bokanbefaling. (Jeg har ikke provisjon av salget, altså - men den er bare SÅ bra for sånne som deg og meg!) Når det gjelder trening - kan du sykle på ergometersykkel? Det er jo ikke så belastende, dersom det er det som er problemet. Eller finnes det vanngymnastikk-partier der du bor? Eller kan du svømme? Blås i kiloene - ikke la dem hindre deg fra å gå i svømmehall. Folk får tenke det de vil! Du gir gode råd, og den boken høres utrolig spennende ut. For oss som virkelig sliter med vekta er det jo mellom ørene det sitter. Problemet er jo ikke at vi ikke vet hva vi gjør feil, problemet er at vi ikke makter å gjøre noe med det pga underliggende problemer. Takk for at du minnet meg på boka. Husker du har nevnt den før. Jeg skal bestille den i dag! Kanskje det skulle vært et vektmestringsforum for oss som ikke skal ned +/- 5 kilo? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ikke språkkyndig nok Skrevet 7. august 2007 Del Skrevet 7. august 2007 Jeg la inn en bokanbefaling for noen uker siden, og limer inn det nedenfor. Jeg har slitt med det samme som deg. Slike anbefalinger fra legene hjelper absolutt ikke - det er ikke det å ikke vite hva man skal spise som er problemet våre - det er å KLARE å spise riktig uten å forgå av sorg, følelse av å berøves alt innhold i livet, slutte å føle seg som offer, og ikke minst å ta tak i ÅRSAKEN til at man ikke klarer å spise gulrøtter. Boken anbefales VARMT! Denne damen er den eneste som har SKJØNT kronisk overvekt og matavhengighet, av alle de jeg har vært borte i. Og det er mange. Ikke heng for mye her inne, forresten. Her er det mange kosmetiske slankere, og de har ikke peiling på sånn problematikk som vi har. Deres råd er som vann på gåsa for sånne som oss. "Enhver må finne det som funker i forhold til sitt vektproblem. Men etter å ha lest her inne ei stund, tror jeg flere sliter med det samme som jeg har gjort. Jeg har slitt med overvekt "bestandig". Jeg anbefaler gjerne en bok som har vært fantastisk for meg, etter ca 30 år med overvekt og yoyoslanking. Nå - endelig - har jeg klart å endre matvaner og fokus på en måte jeg aldri trodde var mulig. Boken tar som utgangspunkt at overvekt skyldes en avhengighet, på samme måte som røyking gjør det. Og utgangspunktet er at det er denne avhengigheten man må få kontroll på. Overvekt og dårlig helse er "bare" konsekvenser av en matavhengighet. Denne boken er et verktøy for å endre matavhengigheten - den tar tak i roten til problemet, ikke bare i symptomene, slik jeg har erfart at all "slanking" - uten unntak - gjør. Boken er skrevet av Gillian Riley: Eating Less, Say goodbye to overeating, ISBN 009190247-9. Du får tak i den blant annet på Amazon: http://www.amazon.co.uk/s/ref=nb_ss_w_h_/026-3262576-3578847?initialSearch=1&url=search-alias%3Daps&field-keywords=gillian+riley Boken gir absolutt ikke råd og løfte om "quick fix". Men den angriper som sagt problemet fra grunnen, hjelper deg til å endre tankene dine og til å ikke lure deg selv. Etterhvert blir det å ikke gjøre riktige valg helt umulig å leve med, pga realismen ved dem som man tar inn over seg på en annen måte enn ved andre "metoder". Dette er ikke noen "tenk deg slank - bok", den krever jobbing. Men den funker - i alle fall for meg. Jeg har prøvd et uttall slankekurer - libra, grete roede, fedon... Men alt det har gjort for meg, er å få meg fiksert på mat og på følelsen av å bli berøvet noe. Ved hjelp av boken, har jeg skjønt at det er når jeg velger å ikke ta vare på helsen min, gjennom kostholdet, at jeg virkelig blir berøvet noe. Jeg aner ikke hvor mange kilo jeg har gått ned de siste 6 mnd. Jeg vet at jeg startet i str. 50, og at jeg nå bruker str. 44. Jeg håper og tror at jeg ikke skal veie meg en eneste gang til så lenge jeg lever, bare for å "se hvor mye jeg veier". Men - boken innebærer krevende øvelser, altså. Er ikke noen vidunderkur! Men den løser problemet på sikt, ikke bare så lenge slankekuren varer." er boken bare på engelsk ... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pusi Skrevet 7. august 2007 Del Skrevet 7. august 2007 Takker pent for svaret. Endelig noen som forstår. Jeg vet hva som er sunt og ikke sunt, leser stort sett alt jeg kommer over. Og hvem vet ikke at det er bedre å spise gulrøtter enn sjokolade? Er fryktelig skuffet over legen, synes h*n burde hatt noe mer å komme med. H*n "vet om" problemet med tvangsspising/oppkast etter å ha spist, men det er visst ikke noe å bry seg om. Jeg får bare beskjed om å bytte ut sjokoladen med gulrøtter! Helt sant, det var akkurat det h*n sa, uten å komme med noen andre råd. Jeg blir sprø av det. Det er flere grunner til at trening "ute blant folk" ikke er noe for meg, en av dem er helt klart vekta og hvordan jeg ser ut. (Men det er også flere, som jeg ikke vil si noe om her og nå). Du som selv har opplevd det vet kanskje at det er en prosess å komme over det at du ikke har "lov" å trene når du er overvektig? Jeg jobber med saken, men sammen med de andre tingene tar det litt tid. Ergometersykkel hadde kanskje ikke vært så dumt. Men de tar jo så mye plass. (Og blir så synlig for andre, da kan jeg ikke holde på i det skjulte.) Er det bedre enn styrketrening? Har tenkt litt på å trene med strikk, det koster ikke all verden å kjøpe, og fyller ikke halve stua. Jeg her i hele mitt voksne liv prøvd å slanke meg "i hemmelighet". Nå er ikke jeg så stor som deg, men har bare ca 15 kg for mye. Nå holder jeg og gubben på og slanker oss, og det er mye motivasjon i det å være flere. Vi lager mager mat til middag, og har ikke godteri i huset i det hele tatt. I tillegg er vi to som kan si til venner og familie at vi slanker oss, og da er det lettere å stå imot fristelser. Jeg skulle tro dine omgivelser ønsker å støtte deg i at du vil ned i vekt, og ingen som kommer inn i huset ditt vil se rart på en trimsykkel i stua di. Bare sørg for å bruke den jevnlig, så du kan skryte av det ;-) Du burde forresten finne deg en annen lege. Min svigerinne var hos legen til veiing og samtale en gan i uka da hun slanket seg. Hun opplevde dette som positivt. Desverre kom det andre ting i veien, som gjorde at opplegget ble lagt på is. Ikke skjul at du slanker deg. Hvis du lykkes vil jo alle likevel se det, og da blir du nødt til å snakke om det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest dette ble løsningen for meg Skrevet 7. august 2007 Del Skrevet 7. august 2007 er boken bare på engelsk ... Den er ikke oversatt til norsk så vidt jeg vet, dessverre. Nå har jeg ikke lett veldig etter den, heller, da. Men det holder godt med skole-engelsk for å lese den, tror jeg. I alle fall når man kommer inn i det etter de første sidene. Dessuten blir du tvunget til å lese den sakte dersom du ikke er super i engelsk, og det er egentlig bare en fordel. Boken krever refleksjon og selverkjennelse underveis. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest dette ble løsningen for meg Skrevet 7. august 2007 Del Skrevet 7. august 2007 Takker pent for svaret. Endelig noen som forstår. Jeg vet hva som er sunt og ikke sunt, leser stort sett alt jeg kommer over. Og hvem vet ikke at det er bedre å spise gulrøtter enn sjokolade? Er fryktelig skuffet over legen, synes h*n burde hatt noe mer å komme med. H*n "vet om" problemet med tvangsspising/oppkast etter å ha spist, men det er visst ikke noe å bry seg om. Jeg får bare beskjed om å bytte ut sjokoladen med gulrøtter! Helt sant, det var akkurat det h*n sa, uten å komme med noen andre råd. Jeg blir sprø av det. Det er flere grunner til at trening "ute blant folk" ikke er noe for meg, en av dem er helt klart vekta og hvordan jeg ser ut. (Men det er også flere, som jeg ikke vil si noe om her og nå). Du som selv har opplevd det vet kanskje at det er en prosess å komme over det at du ikke har "lov" å trene når du er overvektig? Jeg jobber med saken, men sammen med de andre tingene tar det litt tid. Ergometersykkel hadde kanskje ikke vært så dumt. Men de tar jo så mye plass. (Og blir så synlig for andre, da kan jeg ikke holde på i det skjulte.) Er det bedre enn styrketrening? Har tenkt litt på å trene med strikk, det koster ikke all verden å kjøpe, og fyller ikke halve stua. For å forbrenne fett, er kondisjonstrening det viktigste. Men det er 1000 andre gode grunner til å trene styrke - en av dem er at muskler forbrenner mer kcal enn fett, så når du får mer muskler, øker forbrenningen din på sikt. Også blir kroppen strammet opp, sånn at du begrenser problemene med løs hud så mye som mulig etterhvert som du blir mindre. Og jo sterkere du er, jo mindre er faren for belastningsskader. Men - med et såpass komplisert vekt - og diabetesproblem, synes jeg du skal få en skikkelig sjekk hos legen før du starter med trening av noe slag. Og bytt for all del lege!!! I forhold til deg, så vil jeg si at det at du gjør noe - begynner å bevege deg på ett eller annet vis - er viktigere enn hva du gjør. Men det er vanskelig å beholde motivasjon for hjemmetrening alene, selv ikke min veldig treningsglade mann klarer det. Jeg tror overvektige er altfor opptatt av seg selv når de trener, tror at alle glor osv. I virkeligheten er de fleste mest opptatt av seg selv, og jeg har ALDRI opplevd å få negative kommentarer eller blikk når jeg har trent - uansett hvilket vekt-trinn jeg befant meg på. Syntes det var veldig mye mer ubehagelig å bevege meg på MC Donalds, og ble nok mer sett på de gangene jeg var der (faktisk ikke så ofte, men). Jeg tolker deg dithen at du skammer deg veldig over overvekt og kroppen din. Kanskje har du ikke akkurat et supert selvbilde i bunnen? Jeg synes du skal oppsøke hjelp for det, hos en psykiater eller psykolog. Uten at jeg vet det, annet enn fra egen erfaring, så kan jeg tenke meg at selvforakt er et større problem for deg enn overvekten i seg selv. Husk at du ikke ER kiloene dine. Du er ikke mislykket fordi du er stor - vekten er kun en bitteliten del av livet ditt. Du har ikke fått riktig hjelp, og du skjønner kanskje ikke helt problemet ditt selv en gang. Sånn var det i alle fall for meg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.