Gå til innhold

Er taekwondo o.l greie sporter?

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg la dette ut på tenårings-forumet, for jeg tenkte det var noen der som kunne svare. Fikk to veldig motstridende svar og ble litt i tvil. Noen av dere som kan svare meg?

Gutten min liker ikke fotball. Han sier han har lyst til å begynne på karate. I vårt nærmiljø er det en taekwondo klubb. Er det noen av dere som har erfaring med denne sporten? Selv er jeg helt blank, vet ingenting om kampsport i det hele tatt.

Gutten er bare 6 år, men det står på nettsidene at man kan begynne som 6 åring.

Er interrressert i å høre om andre lignende idretter også.

Tiltrekker disse idrettene seg et dårlig (ala voldelige) miljø, eller er det en myte?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/282554-er-taekwondo-ol-greie-sporter/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Persille

Eksen har trent Taekwondo i Norgeseliten i mange år, så jeg begynner å kjenne endel rundt miljøet ganske godt. Og; jeg har utelukkende positive erfaringer.

For det første lærer man kroppsbeherskelse, styrke, teknikk, utholdenhet osv - rent fysisk er det en kjempefordel.

I tillegg lærer man å kontrollere f.eks voldsbruk. Slik jeg ser det forstår de som utøver kampsport konsekvensen av dette - og ville ikke finne på å bruke teknikkene de lærer der i en gateslosskamp.

Grunnen til at de må være seks år er at de skal forstå at dette ikke er lek, at det kan være farlig om de "angriper" andre barn (barnehagebarn havner jo ofte i konflikter, og forstår ikke nødvendigs konsekvensen av å bruke en teknikk de har sett fungerer for å angripe en motstander).

Det handler vel ikke bare om alder heller tror jeg, men også litt om modenhet? Men det er jeg usikker på.

Så; jeg ville latt ham begynne :) Og jeg innser at Billa kommer til å begynne om et års tid, og det plager meg ikke i det hele tatt...

petter smart

Eksen har trent Taekwondo i Norgeseliten i mange år, så jeg begynner å kjenne endel rundt miljøet ganske godt. Og; jeg har utelukkende positive erfaringer.

For det første lærer man kroppsbeherskelse, styrke, teknikk, utholdenhet osv - rent fysisk er det en kjempefordel.

I tillegg lærer man å kontrollere f.eks voldsbruk. Slik jeg ser det forstår de som utøver kampsport konsekvensen av dette - og ville ikke finne på å bruke teknikkene de lærer der i en gateslosskamp.

Grunnen til at de må være seks år er at de skal forstå at dette ikke er lek, at det kan være farlig om de "angriper" andre barn (barnehagebarn havner jo ofte i konflikter, og forstår ikke nødvendigs konsekvensen av å bruke en teknikk de har sett fungerer for å angripe en motstander).

Det handler vel ikke bare om alder heller tror jeg, men også litt om modenhet? Men det er jeg usikker på.

Så; jeg ville latt ham begynne :) Og jeg innser at Billa kommer til å begynne om et års tid, og det plager meg ikke i det hele tatt...

"I tillegg lærer man å kontrollere f.eks voldsbruk. Slik jeg ser det forstår de som utøver kampsport konsekvensen av dette - og ville ikke finne på å bruke teknikkene de lærer der i en gateslosskamp."

Det var dagens mest naive. Tror du virkelig på dette selv?

Annonse

Gjest mallet

Det finnes gode og dårlige miljøer innenfor kampsport, akkurat som det finnes gode og dårlige miljøer f.eks på treningssentre. De aller fleste steder er miljøet bra, akkurat som at på de fleste treningssentre er det normale, oppegående mennesker som trener og ikke steroideknaskende torpedoer :)

Jeg kjenner mange sunne voksne mennesker som driver med ulike typer kampsport. Et tips om du er bekymret for voldsbruk er å velge en variant som legger vekt på markeringer og samarbeid i stedet for fullkontakt. Aikido f.eks.

Gjest Persille

"I tillegg lærer man å kontrollere f.eks voldsbruk. Slik jeg ser det forstår de som utøver kampsport konsekvensen av dette - og ville ikke finne på å bruke teknikkene de lærer der i en gateslosskamp."

Det var dagens mest naive. Tror du virkelig på dette selv?

Nei - ikke fullt ut.

Men det som ikke skjønner det ville brukt rå vold uansett teknikk.

Og det er sånn at man terper på kropps- og reaksjonsbeherskelse gjennom kampsport-trening.

Min yngste stesønn på snart 8 haaaaater fotball. Alle kompisene spiller fotball, men ikke han. Min samboer og ungenes mamma er enige om at ungene skal ha en eller annen aktivitet, men at de kan velge hvilken selv.

7-åringen har nå trent taekwondo i 1 år, og er kjempefornøyd. Og da er vi fornøyde også! Sambo trente taekwondo i mange år som ung, og han er absolutt ikke kriminell ;)

Eldste stesønnen min på 11 ble så inspirert av lillebroren at han begynte et halvt år etter. Han trives også veldig godt - enda han er fotballspiller på sin hals i tillegg :)

Bare gode erfaringer herfra, altså!

Alle slike kampsporter har veldig fokus på disiplin. Det tror jeg er veldig OK. Trente selv judo et par år, og fikk ikke noe inntrykk av at dette var voldelig på noe vis.

Så jeg tror det er veldi ok. En 6-åring pleier vanligvis ikke å holde på med samme idrett i lang tid, så jeg synes ikke du har noe å bekymre deg over:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...