Gå til innhold

Nyresvikt og alkoholforbruk


Gjest TeHa

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg ble lagt inn med akutt nyresvikt for ca.3 uker siden.Jeg lå innlagt i 6 døgn.Jeg ble skrevet ut da nyreverdien gikk nedover og jeg begynte å føle meg mye bedre.Det var ikke nødvendig med dialyse. Nyresvikten kom etter store inntak av paracet og ibux blandet med alkohol. Det jeg lurer på er om det kan være skadelig å drikke alkohol nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Stig Bruset - Alt. medisin

Nyrene har heldigvis en evne til å reparere seg selv, men dette var jo et alvorlig skremmeskudd hvis du vil unngå nyresvikt i fremtiden. Kroppen har en viss evne til avgiftning og ulike stoffer belaster forskjellige organer. Paracet påvirker i hovedsak leveren, men ibux og store mengder alkohol påvirker nyrene. Det kan være lurt å holde seg unna ibux i fremtiden. Når det gjelder alkohol er det spørsmål om kontroll av forbruket. Forskning viser at nyrene tåler godt en liten porsjon rødvin på grunn av det høye innholdet av naturlige fenoler, men at større mengder alkohol definitivt er skadelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 år senere...

Er alkohol i store mengder alene uten noen medikamenter farlig for nyrene. Hvis man får akutt nyresvikt og man stopper opp med alkoholen en lang stund vil nyrene reparere seg selv da. Noen mener at alkohol alene ikke er farlig for nyrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...