Gå til innhold

Tilbakevendende sengevæting

Anbefalte innlegg

Gjest Fru Bekymret

Hva kan være årsaken til at en gutt på 5 år som har sluttet å tisse på seg om natten plutselig begynner igjen? Han har vært tørr i hele sommer, men nå er det plutselig på'n igjen. Ikke hver natt, men flere ganger i uken. Er det noe vi kan gjøre annet enn å kutte væskeinntaket på kvelden igjen? Vi lager ellers lite nummer av dette, men jeg merker at jeg begynner å bli bekymret siden problemet har vendt tilbake. Kan det være psykiske årsaker ligger bak i denne alderen? Alle synes å mene at sengevæting er arvelig, men ingen i familien lider av dette, såvidt jeg vet. Gutten er ellers en trygg og fin gutt som har det fint i barnehagen og som lillebror i familie på fire.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/284472-tilbakevendende-sengev%C3%A6ting/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Per H Finne, Professor i barnesykdommer

Nattlig sengeværting er ganske vanlig, sees hos 10-20 prosent hos 5 åringer, og må således betraktes som en normal variant. Alarm matte brukes ofte som første ledd i behandlingen, ved siden av red. av væske inntak slik, du beskriver. Meikamenter som reduserer urinproduksjonen om natten ( Minirin ) er også et altlernativ, evt i tilegg til matten/ alarmen. Psykiske mekanismer kan være medivirkende til væting, slik du er inne på. Det er riktig slik du gjør å ikke gjøre oppstyr omring væringen, ved økende alder og modning forsvinner den. En viss arvelig diposisjon er det enighet om

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...