Gå til innhold

Hva med lillesøster når storesøster gjør lekser?


Anbefalte innlegg

Vi har en 5-åring i hus i tillegg til en nybakt skolejente, og siden de er så jevne i alder er det helt nytt for dem å være på forskjellig sted hele dagen. De er derfor elleville når de møtes igjen på ettermiddagen, og vil gjerne leke sine leker.

Men - så var det dette med storesøsters lekser, da...

Når leksene finnes fram etter middag, blir lillesøster et troll som maser og maser både på oss voksne og storesøster. Dette er jo "litt" slitsomt, for ettermiddagene er jo korte nok som de er. Vi skjønner at det er et uttrykk for sjalusi, men våre forslag om at lillesøster også sitter ved det store bordet sammen med storesøster er heeeelt uaktuelt. Hun skal nemlig ikke gå på skolen, lillesøster, for det er bare dumt og hun vil IKKE lære noe. Basta bom.

Vi har valgt etter middag, og dermed før barne-tv, som leksetid. Er det mulig, prøver vi å få til en halvtimes lek før barne-tv, men det er jo avhengig av hjemkomsttidspunkt. Etter barne-tv blir det en halvtime lek igjen, før det er kveldsmat og klargjøring av lillesøster for senga. Storesøster legger seg en halvtime senere, men da begynner det å bli litt sent for lekser. Dessuten ser vi at det er veldig godt å ha en voksen ved seg når man gjør lekser, og for tiden er det bare jeg som er hjemme på kveldstid.

Så, mitt spørsmål til dere er: Hvordan organiserer dere dette med lekselesing når det er småsøsken i hus? Og når på kvelden gjør dere lekser?

Fortsetter under...

  • Svar 55
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • PieLill

    7

  • laban

    6

  • Lillemus

    4

  • birdie

    2

Mest aktive i denne tråden

Leksene kan bli et vær-så-god-bli-gal-prosjekt noen av gangene vi ikke har mulighet til å splitte ungene. Og det gjelder også når det er flere med lekser.

DVD eller lydbøker er fine ved slike anledninger. Noen ganger har vi dessverre brutalt måttet vise yngre søsken til rommet.

mvh

Yngstegutt sitter sammen med storebroren og får jobbe i aktivitetsbøker. Når han har gjort en side får han klistremerke på den siden. Det synes han er stas. Han er 3 år.

Leksetid her er etter barnetv og til sju (1840-1900). Lekser skal ikke ta mer tid på den alderen han er nå heller... Hvis han tuller og tøyser med leksene får han ikke høre når vi leser bok om kvelden men må legge seg uten noe sånt. Det funker veldig bra. Han prøvde seg en gang, men ikke mer ;-)

Yngstegutt sitter sammen med storebroren og får jobbe i aktivitetsbøker. Når han har gjort en side får han klistremerke på den siden. Det synes han er stas. Han er 3 år.

Leksetid her er etter barnetv og til sju (1840-1900). Lekser skal ikke ta mer tid på den alderen han er nå heller... Hvis han tuller og tøyser med leksene får han ikke høre når vi leser bok om kvelden men må legge seg uten noe sånt. Det funker veldig bra. Han prøvde seg en gang, men ikke mer ;-)

Aktivitetsbøker noteres - det kan jo være verdt et forsøk.

Leksene kan bli et vær-så-god-bli-gal-prosjekt noen av gangene vi ikke har mulighet til å splitte ungene. Og det gjelder også når det er flere med lekser.

DVD eller lydbøker er fine ved slike anledninger. Noen ganger har vi dessverre brutalt måttet vise yngre søsken til rommet.

mvh

Jeg tror storesøster ville oppleve lekser som en straff dersom minstemor fikk se DVD samtidig... Og vi vil jo gjerne at lekser skal være sånn rimelig lystbetont så lenge som mulig.

Men jeg ser at den derre "gå-på-rommet"-greia kommer nærmere og nærmere, og det er jo ikke hyggelig.

Yngstegutt sitter sammen med storebroren og får jobbe i aktivitetsbøker. Når han har gjort en side får han klistremerke på den siden. Det synes han er stas. Han er 3 år.

Leksetid her er etter barnetv og til sju (1840-1900). Lekser skal ikke ta mer tid på den alderen han er nå heller... Hvis han tuller og tøyser med leksene får han ikke høre når vi leser bok om kvelden men må legge seg uten noe sånt. Det funker veldig bra. Han prøvde seg en gang, men ikke mer ;-)

Forresten, det med hvor lenge man gjør lekser: Her går det fort en halvtimes tid hver dag, ser jeg, og det er altså i 1. klasse. Og ikke har de tilbud om leksetid på SFO heller, hvilket jeg synes er litt dumt og rart - de har da ikke lengre ettermiddager 1. klassingene enn f.eks. 2. klassingene...

Annonse

Jeg tror storesøster ville oppleve lekser som en straff dersom minstemor fikk se DVD samtidig... Og vi vil jo gjerne at lekser skal være sånn rimelig lystbetont så lenge som mulig.

Men jeg ser at den derre "gå-på-rommet"-greia kommer nærmere og nærmere, og det er jo ikke hyggelig.

Og lillesøster vil ikke bli fornøyd om dere kjøpte noen egne skolebøker til henne som hun kunne jobbe med? Finnes mye greit å velge mellom på en velassortert bokhandel.

Et mulig alternativ kan være å la minsten se på DVD i mens leksene ble gjort og skolejenta se den samme filmen mens lillesøstera ble putta i seng.

Det skjærer i hjertet når yngsten blir salderingspost for leksene...

mvh

Forresten, det med hvor lenge man gjør lekser: Her går det fort en halvtimes tid hver dag, ser jeg, og det er altså i 1. klasse. Og ikke har de tilbud om leksetid på SFO heller, hvilket jeg synes er litt dumt og rart - de har da ikke lengre ettermiddager 1. klassingene enn f.eks. 2. klassingene...

Om barna gjorde alt arbeidet på skolen, ville jeg miste kontrollen med og oversikten over hvordan barnets arbeidsvaner var og hvordan det gikk i de ulike fagene. Jeg ville tape et vesentlig kontaktpunkt mot en av de viktigste bitene av barnas liv. Jeg ville også gjøre en dårligere jobb som barnas advokat i forhold til deres behov på skolen.

På vår skole får vi kort og godt greie på at å lære barne gode arbeidsvaner er hjemmets oppgave.

I de laveste klassetrinnene er det i tillegg såpass mange barn som bruker 15 minutter på å ta opp blyanten og forøvrig må fotfølges gjennom oppgavene om noe som helst skal bli gjort at det ikke er tilstrekkelig personale til en vettug leksehjelp.

Men du har helt rett i at det er tungt for en liten kropp å skulle gjøre lekser etter en lang dag på både skole og SFO.

mvh

Vi scanner inn sider fra boka til eldstemann, og så sitter 5-åringen ved siden av og fargelegger disse.

Det vil ikke fungere på nåværende tidspunkt, da lillesøster IKKE vil gjøre noe som ligner på skoleting.

Om barna gjorde alt arbeidet på skolen, ville jeg miste kontrollen med og oversikten over hvordan barnets arbeidsvaner var og hvordan det gikk i de ulike fagene. Jeg ville tape et vesentlig kontaktpunkt mot en av de viktigste bitene av barnas liv. Jeg ville også gjøre en dårligere jobb som barnas advokat i forhold til deres behov på skolen.

På vår skole får vi kort og godt greie på at å lære barne gode arbeidsvaner er hjemmets oppgave.

I de laveste klassetrinnene er det i tillegg såpass mange barn som bruker 15 minutter på å ta opp blyanten og forøvrig må fotfølges gjennom oppgavene om noe som helst skal bli gjort at det ikke er tilstrekkelig personale til en vettug leksehjelp.

Men du har helt rett i at det er tungt for en liten kropp å skulle gjøre lekser etter en lang dag på både skole og SFO.

mvh

Jeg ser absolutt poenget ditt med å ha kontroll, men jeg ser liksom for meg endel kamper utover vinteren, når det blir mørkt og små kropper trenger mer søvn igjen.

Vi ønsker absolutt at jentene skal få gode arbeidsvaner, jeg hadde ikke snev av dette i min skoletid og kunne gjerne kaldkvalt mine foreldre for manglende oppfølging.

:-/

Og lillesøster vil ikke bli fornøyd om dere kjøpte noen egne skolebøker til henne som hun kunne jobbe med? Finnes mye greit å velge mellom på en velassortert bokhandel.

Et mulig alternativ kan være å la minsten se på DVD i mens leksene ble gjort og skolejenta se den samme filmen mens lillesøstera ble putta i seng.

Det skjærer i hjertet når yngsten blir salderingspost for leksene...

mvh

Det kan hende aktivitetsbøker kan være tingen, særlig hvis hun får følelsen av å ha funnet på det selv. He-he.

DVD-opplegget er jeg mer usikker på, storesøster sliter veldig med å skru av en film som ikke er ferdig, og på 30 minutter må det bli slik.

Men uansett - takk for tips, vi må finne på noe som gjør at ikke noen av dem blir veldig skadelidende.

Jeg ser absolutt poenget ditt med å ha kontroll, men jeg ser liksom for meg endel kamper utover vinteren, når det blir mørkt og små kropper trenger mer søvn igjen.

Vi ønsker absolutt at jentene skal få gode arbeidsvaner, jeg hadde ikke snev av dette i min skoletid og kunne gjerne kaldkvalt mine foreldre for manglende oppfølging.

:-/

Jeg kunne gjerne kaldkvelt mine foreldre fordi de fulgte meg opp, mens det sto på. Og det forsvever meg at den følelsen tidvis var gjensidig. (Jenta var i hvert fall gjenstridig.)

;-)

Om du belager deg på diverse kamper, men samtidig forsøker å tenke ut måter å komme seg gjennom det mest mulig smidig uten å fire på kravene, har du et fornuftig og realistisk forhold til dette.

For barna er det borte imot klin umulig å forstå at hvordan de skriver en A, kan få stor betydning for deres framtid. Derfor er jeg stor tilhenger av belønningssystemer når det butter imot. Å skape trass og uvilje, er ikke noe gunstig det heller.

Lag en form for belønningssystem for minsta også.

Å følge opp ungenes skolegang kan være en sjokkerende fysisk og følelsesmessig krevende oppgave. (Jeg får mer og mer respekt for hva mine foreldre gjorde på dette området.) Men jeg anser det som minst like viktig som å lære ungene at det ikke er greit å slå og kaste ting veggimellom når verste trassalderen melder seg.

De tilsynelatende trivielle oppgavene vi trør ungene igjenomm når de går i småskolen kan være begynnelsen til til vidåpne eller stengte dører på arbeidsmarkede om 15-20 år.

mvh

Annonse

Jeg kunne gjerne kaldkvelt mine foreldre fordi de fulgte meg opp, mens det sto på. Og det forsvever meg at den følelsen tidvis var gjensidig. (Jenta var i hvert fall gjenstridig.)

;-)

Om du belager deg på diverse kamper, men samtidig forsøker å tenke ut måter å komme seg gjennom det mest mulig smidig uten å fire på kravene, har du et fornuftig og realistisk forhold til dette.

For barna er det borte imot klin umulig å forstå at hvordan de skriver en A, kan få stor betydning for deres framtid. Derfor er jeg stor tilhenger av belønningssystemer når det butter imot. Å skape trass og uvilje, er ikke noe gunstig det heller.

Lag en form for belønningssystem for minsta også.

Å følge opp ungenes skolegang kan være en sjokkerende fysisk og følelsesmessig krevende oppgave. (Jeg får mer og mer respekt for hva mine foreldre gjorde på dette området.) Men jeg anser det som minst like viktig som å lære ungene at det ikke er greit å slå og kaste ting veggimellom når verste trassalderen melder seg.

De tilsynelatende trivielle oppgavene vi trør ungene igjenomm når de går i småskolen kan være begynnelsen til til vidåpne eller stengte dører på arbeidsmarkede om 15-20 år.

mvh

Det er lite å si på storesøsters motivasjon foreløpig, hun skriver og tegner figurer med stor innlevelse. Men jeg ser at det er vanskelig å rive seg løs fra leken for å gjøre lekser, da blir lekser fort blæh!, og det ønsker vi ikke. Vil gjerne få til rutiner på ettermiddagen som kan vare framover, også når hun blir mer selvstendig i forhold til å forstå oppgavene osv.

Det hjelper selvfølgelig ikke spesielt mye når lillesøster er et troll heller, da, for min oppmerksomhet slites mellom disse to. Jeg antar det blir enklere allerede neste år, da har de begge grunn til å sitte ned, men det forutsetter jo selvfølgelig at lillesøster faktisk vil begynne på skolen. He-he.

Jeg må krysse fingrene og håpe at aktivitetsbok kan være susen for trollungen. :-)

Takk for interessant tråd :-).

Har selv en seksåring, og fikk herved en vekker når det gjelder innarbeidelse av arbeidsvaner - som vi foreløpig knapt har tenkt på.

Disse første ukene har vi kun hatt én lekse pr. uke, så det har ikke føltes nødvendig med nevneverdig disiplin, men det kommer vel tidsnok, og sikkert lurt allerede nå å begynne med et fast tidspunkt for leksestund.

Her har Snuppa hele tiden villet sitte ved samme bord og tegne, perle eller holde på med aktivitetsbøker - evt. mase hull i hodet på meg for å få meg til å lage "lekser" til henne også. :o)

Nå går de i 2. og 4. klasse og i hele fjor hadde vi samme system som vi har nå, de er hos meg mandag og tirsdag fast så på mandager har vi middag når vi kommer hjem, så har de fri til å leke, spille på data eller se litt film (de ser ikke barne-tv lenger) og kl. 18:30 har vi leksestund. Da gjør storebror matte / engelsk / norsk / krl mens lillesøster leser for meg, så gjør hun sin matte / norsk-lekse og når storebror har gjort unna en del av skriveleksene så leser han for meg etterpå.

Dette funker helt fint og ungene ble fort vant til dette opplegget, det var egentlig ikke bevisst fra min side, det ble bare sånn og siden det funket kjempegodt så fortsatte vi med det. Leksestunden kan ta opptil en times tid om de suller fælt og det hender jo. :o) Men vi koser oss, prater sammen og de får hjelp om de trenger det.

Tirsdager gjør poden litt mer skrivelekse av en eller annen art om han har noe han ikke er ferdig med og så leser begge for meg, de skal lese litt hver dag, men vi er ikke så strukturerte på leksene denne dagen. Hvordan de gjør det hos pappan på onsdag og torsdag vet jeg ikke.

Det er lite å si på storesøsters motivasjon foreløpig, hun skriver og tegner figurer med stor innlevelse. Men jeg ser at det er vanskelig å rive seg løs fra leken for å gjøre lekser, da blir lekser fort blæh!, og det ønsker vi ikke. Vil gjerne få til rutiner på ettermiddagen som kan vare framover, også når hun blir mer selvstendig i forhold til å forstå oppgavene osv.

Det hjelper selvfølgelig ikke spesielt mye når lillesøster er et troll heller, da, for min oppmerksomhet slites mellom disse to. Jeg antar det blir enklere allerede neste år, da har de begge grunn til å sitte ned, men det forutsetter jo selvfølgelig at lillesøster faktisk vil begynne på skolen. He-he.

Jeg må krysse fingrene og håpe at aktivitetsbok kan være susen for trollungen. :-)

Det gjelder komme i gang med leksene før de er i gang med leken.

Rett etter middag kan være et praktisk tidspunkt. Det er også en rutine barna selv klarer å forholde seg til og forutse. Så er det vel like greit og innføre helt klare krav til lillesøster under lekseperioden. Lager hun bråk bærer det boms på rommet.

Det kan hende at lillesøs' innbitte motstand mot alt som ligner på skole er en overkompensasjon for hennes irrgrønne missunnelse. Det øyeblikket hun får sitt eget posepenal med litt smånips is og skoleaktige bøker med tall og bokstaver som skal skrives, vil kanskje pipen få en helt annen lyd.

Det er ikke sikkert det blir bedre av å skulle holde styr på leksene til to unger på en gang. Det spørs hvor kranglefantete de er....

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...