Gå til innhold

Mat til 70-åringer?


Gjest appalusa

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

  • Svar 124
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • morsan

    23

  • mariaflyfly

    9

  • Sofline

    7

  • pekkaline

    6

Mest aktive i denne tråden

tzatziki1365380058

Er 70-åringer veldig annerledes enn andre mennesker :) ?

Min erfaring er at eldre spiser hva som helst, stort sett er atskillig mindre kresne enn yngre generasjoner, og ofte synes det er hyggelig å bli introdusert til "yngre" mat som de ikke lager selv.

Men hvis du skal kjøre "safe" så kan du jo gå for stekt laks eller kveite med agurksalat og rømme (kanskje heller remulade til kveita), kjøttkaker i brun saus og erterstuing, lapskaus, biff stroganoff eller lannen gryte med godt kjøtt, kjøttsuppe med flatbrød, rømmegrøt og spekemat.

Hvis du skal servere kaldmat, så er rundstykker med godt pålegg helt i orden, eller smørbrød av noe slag (karbonade, reke, skinke, røkelaks osv).

Går så bra så ;) Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at gamle mennesker liker tradisjonell mat.

Men det aller viktigste er at maten du serverer er myk å tygge på!!

Det er flere som har gebiss i den alderen og da er hardt og seigt kjøtt, harde skorper osv. det verste du kan gi til dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest appalusa

Min erfaring er at gamle mennesker liker tradisjonell mat.

Men det aller viktigste er at maten du serverer er myk å tygge på!!

Det er flere som har gebiss i den alderen og da er hardt og seigt kjøtt, harde skorper osv. det verste du kan gi til dem.

Tror nå de har sine egne tenner, det skulle jeg vel ha sjekket :-). Blir vel noe tradisjonelt ja, men noe enkelt. De skal visst være her i hele helga, fikk jeg høre nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest appalusa

Mine besteforeldre spiste alltid det jeg laga til dem, selv om det kanskje var uvant for dem. :)

De syntes det var stas å smake tacos og kyllingsrisotto. :)

Kylling og pasta med salviesmør er lett å lage, og smaker godt både for unger og gamliser. ;)

http://www.doktoronline.no/forum3/bin/show.wa2?MessageId=3598948

Tusen takk, skal ta med meg den :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest appalusa

Er 70-åringer veldig annerledes enn andre mennesker :) ?

Min erfaring er at eldre spiser hva som helst, stort sett er atskillig mindre kresne enn yngre generasjoner, og ofte synes det er hyggelig å bli introdusert til "yngre" mat som de ikke lager selv.

Men hvis du skal kjøre "safe" så kan du jo gå for stekt laks eller kveite med agurksalat og rømme (kanskje heller remulade til kveita), kjøttkaker i brun saus og erterstuing, lapskaus, biff stroganoff eller lannen gryte med godt kjøtt, kjøttsuppe med flatbrød, rømmegrøt og spekemat.

Hvis du skal servere kaldmat, så er rundstykker med godt pålegg helt i orden, eller smørbrød av noe slag (karbonade, reke, skinke, røkelaks osv).

Går så bra så ;) Lykke til!

Mange gode råd her, blir kanskje spekemat imorgen kveld, så får jeg finne på noe resten av helga også. (De blir her til søndag kveld, fikk jeg høre ).

Frokosten er jo enkel, værre med middag, den kyllingen til mariaflyfly var jo en ide på lørdag. Må visst dra på butikken en tur :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nå de har sine egne tenner, det skulle jeg vel ha sjekket :-). Blir vel noe tradisjonelt ja, men noe enkelt. De skal visst være her i hele helga, fikk jeg høre nå.

Selvom de har egne tenner så er det mange som har fått løsere tenner. Og man er følgelig veldig forsiktig med hva man spiser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest appalusa

Selvom de har egne tenner så er det mange som har fått løsere tenner. Og man er følgelig veldig forsiktig med hva man spiser.

Må le litt :-)))). Ser for meg at jeg serverer noe seigt kjøtt og at det står igjen en masse tenner i det :). Tror jeg må ta sjansen på noe annet, kanskje suppe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må le litt :-)))). Ser for meg at jeg serverer noe seigt kjøtt og at det står igjen en masse tenner i det :). Tror jeg må ta sjansen på noe annet, kanskje suppe?

70-åringer er da ikke så gamle. De spiser sikkert pizza og taco og wok som andre folk. Og jeg vil tro de har tennene intakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest annlovinda

Vi har besøk og er på besøk hos mine svigerforeldre innimellom. Svigermor er 76 og svigerfar snart 80.

De spiser da alt som blir servert dem. De er veldig glade i å få servert taco, pizza og lasagne blant annet. Forrige helg fikk de servert indrefilet og fløtegratinerte poteter.

De er helt sikkert ikke vanskelige å tilfredsstille i matveien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest appalusa

Vi har besøk og er på besøk hos mine svigerforeldre innimellom. Svigermor er 76 og svigerfar snart 80.

De spiser da alt som blir servert dem. De er veldig glade i å få servert taco, pizza og lasagne blant annet. Forrige helg fikk de servert indrefilet og fløtegratinerte poteter.

De er helt sikkert ikke vanskelige å tilfredsstille i matveien.

Ja, det er vel gjerne jeg som må roe meg ned og ikke stille så store krav til alt. Når jeg leser lenger nede om dårlige tenner, begynte jeg å fantasere om suppe og grøt :-). Men det er jo stor forskjell på 70-åringer, noen er veldig spreke, mens andre ikke er langt fra gamlehjemmet. De som kommer hit er veldig spreke, skulle tro de var 10-20 år yngre, så det går nok bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

70-åringer er da ikke så gamle. De spiser sikkert pizza og taco og wok som andre folk. Og jeg vil tro de har tennene intakt.

Det tror jeg også! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har familie i 80-årene og de er da i besittelse av både tenner, appetitt og vanlig høflighet. De spiser slett ikke bare sausemat, men også pizza, tacos osv. En 70-åring er født i 1937, ikke i middelalderen.

Det eneste jeg synes du skal være litt forsiktig med, er ren "fingermat" - legg på kniv og gaffel selv om du kanskje ikke har tenkt å bruke dem selv (hvis du serverer f.eks. reker).

Dessuten kan du la være med å lage en mystisk "vri" på helt tradisjonell mat, f.eks. fårikål med brød i stedet for poteter hvis du forstår hva jeg mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er vel gjerne jeg som må roe meg ned og ikke stille så store krav til alt. Når jeg leser lenger nede om dårlige tenner, begynte jeg å fantasere om suppe og grøt :-). Men det er jo stor forskjell på 70-åringer, noen er veldig spreke, mens andre ikke er langt fra gamlehjemmet. De som kommer hit er veldig spreke, skulle tro de var 10-20 år yngre, så det går nok bra!

Herregud, jeg tror de fleste 70-åriger i Norge har de fleste av tenna sine i behold. Ihvertfall hadde begge mine besteforeldre fortsatt alle sine tenner da de døde som 86- og 89-åringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, jeg tror de fleste 70-åriger i Norge har de fleste av tenna sine i behold. Ihvertfall hadde begge mine besteforeldre fortsatt alle sine tenner da de døde som 86- og 89-åringer.

Mine besteforeldre hadde gebiss, men de var foreldrene til de som NÅ er rundt 70 år i slekta, og dagens 70-åringer har alle sine egne tenner intakt! ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sandra salamander

Det samme som du ville servert til hvem som helst andre selvfølgelig. Dette med løse tenner, osv. er bare tull. Er de skikkelig gammeldagse og ikke vant til vanlig mat, er de helt sikkert høflige nok til å spise og berømme maten allikevel. Herregud, foreldrene mine er sytti, og jeg har kolleger som er sytti. De spiser jo normalt! :) Må le ved tanken på å servere dem grøt eller kjøttkaker med surkål og tyttebær FORDI de er 70.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine besteforeldre hadde gebiss, men de var foreldrene til de som NÅ er rundt 70 år i slekta, og dagens 70-åringer har alle sine egne tenner intakt! ;-)

Akkurat hva jeg mente. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at gamle mennesker liker tradisjonell mat.

Men det aller viktigste er at maten du serverer er myk å tygge på!!

Det er flere som har gebiss i den alderen og da er hardt og seigt kjøtt, harde skorper osv. det verste du kan gi til dem.

Gi deg da, det er snakk om 70-åringer, ikke 90-åringer!

Dagens 70-åringer har egne tenner, reiser på langweekender til Barcelona og rundreise i Kina. De sitter ikke hjemme og spiser grøt og ser TV og venter på å få plass på pleiehjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi deg da, det er snakk om 70-åringer, ikke 90-åringer!

Dagens 70-åringer har egne tenner, reiser på langweekender til Barcelona og rundreise i Kina. De sitter ikke hjemme og spiser grøt og ser TV og venter på å få plass på pleiehjem.

Du glemte kryssord, hekling og Tore på sporet på tv. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...