Gå til innhold

Mat til 70-åringer?


Gjest appalusa

Anbefalte innlegg

Eller egentlig litt tragisk - er det ingen som ser folk i 70-årene handle vanlige dagligvarer i butikken?

Jeg husker at farfaren min hadde litt problemer med skorper etter at han kom et stykke opp i 80-årene. Han sto grensevakt i 1905, var glad i kjøttkaker med mye løk og ble nesten 95 år gammel.

Jeg er sikker på at han hadde likt tacos, kanskje helst i lefser.

''Eller egentlig litt tragisk - ''

det kan da vel ikke være noen gjengs oppfatning at dagens 70-åringer er tannløse? ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 124
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • morsan

    23

  • mariaflyfly

    9

  • Sofline

    7

  • pekkaline

    6

Mest aktive i denne tråden

''Eller egentlig litt tragisk - ''

det kan da vel ikke være noen gjengs oppfatning at dagens 70-åringer er tannløse? ;-)

Jeg antar vel at de fleste vet bedre, men noen er tydeligvis ikke fremmed for tanken på at de må ha spesialbehandling i matveien.

Nå har jeg sett litt nøyere på tråden og oppdaget at det er samme person som har skrevet alle svarene om gebiss, løse tenner, skorper osv., så da er det vel ikke så ille som jeg fikk inntrykk av.

Sånn er vel enkelte relativt unge folk - det blir som barnehagebarn, som er sikre på at sykehjemsbeboerne er "kjempegamle, sikkert over 50"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg antar vel at de fleste vet bedre, men noen er tydeligvis ikke fremmed for tanken på at de må ha spesialbehandling i matveien.

Nå har jeg sett litt nøyere på tråden og oppdaget at det er samme person som har skrevet alle svarene om gebiss, løse tenner, skorper osv., så da er det vel ikke så ille som jeg fikk inntrykk av.

Sånn er vel enkelte relativt unge folk - det blir som barnehagebarn, som er sikre på at sykehjemsbeboerne er "kjempegamle, sikkert over 50"...

:-)

Artig å høre om bestefaren din, forresten! :-) Grensevakt i 1905, da gitt! det må ha vært spennende å høre hans historier om dette og hint.

Imponerende at han hadde tenna i behold! Min farfar er fra 1890, men jeg mener bestemt å huske at han hadde gebiss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er kanskje lurt, siden de fleste 70-åringer sikkert har svakt hjerte. ;)

... men kanskje de ser så dårlig at de ikke ser at vedkommende stripper? ;-) Har de ikke grønn og grå stær alle sammen i den alderen der? ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi deg da, det er snakk om 70-åringer, ikke 90-åringer!

Dagens 70-åringer har egne tenner, reiser på langweekender til Barcelona og rundreise i Kina. De sitter ikke hjemme og spiser grøt og ser TV og venter på å få plass på pleiehjem.

Er da ikke alle 70åringer som er like?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:-)

Artig å høre om bestefaren din, forresten! :-) Grensevakt i 1905, da gitt! det må ha vært spennende å høre hans historier om dette og hint.

Imponerende at han hadde tenna i behold! Min farfar er fra 1890, men jeg mener bestemt å huske at han hadde gebiss.

Han hadde ikke mye tenner. Vet ikke hvor mye som var protese, men han spiste greit nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han hadde ikke mye tenner. Vet ikke hvor mye som var protese, men han spiste greit nok.

Jeg var dessverre snaue 7 år da farfaren min døde, så jeg husker ikke hvordan spisingen var.

Men min mormor døde da jeg var 23 år. Hun hadde gebiss, og og hun spiste helt vanlig norsk husmannskost - ikke noe spesialtilpasset mat i form av suppe og most mat.

Men hun var generelt skeptisk til 'etnisk' mat og krydret mat, og ville nok ha trivdes bedre med kjøttkaker enn med tacos, ja! ;-)

Men som sagt - hun er generasjonen OVER dagens 70-åringer;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... men kanskje de ser så dårlig at de ikke ser at vedkommende stripper? ;-) Har de ikke grønn og grå stær alle sammen i den alderen der? ;-)

Jo, selvsagt. Gjerne begge deler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest appalusa

Han hadde ikke mye tenner. Vet ikke hvor mye som var protese, men han spiste greit nok.

Fikk assosiasjoner til en tannløs, gammel dame jeg kjente. Hun puttet hele spekesilda i munnen, så gikk den rundt der inne noen ganger, og ut kom alle beina fra den ene munnviken :-).

Hm, kanskje jeg skulle servere spekesild )). Skulle vel egentlig gjøre noe fornuftig jeg nå, men ble jo litt morsomt dette :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg antar vel at de fleste vet bedre, men noen er tydeligvis ikke fremmed for tanken på at de må ha spesialbehandling i matveien.

Nå har jeg sett litt nøyere på tråden og oppdaget at det er samme person som har skrevet alle svarene om gebiss, løse tenner, skorper osv., så da er det vel ikke så ille som jeg fikk inntrykk av.

Sånn er vel enkelte relativt unge folk - det blir som barnehagebarn, som er sikre på at sykehjemsbeboerne er "kjempegamle, sikkert over 50"...

Femåringen min så bilder av steinaldermennesker i en bok, og lurte på om menneskene var sånn da jeg var liten :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er da ikke alle 70åringer som er like?!

Nei, har jeg sagt det?

Selv om det sikkert forekommer 70-åringer som liker grøt og/eller har gebiss, tror ikke jeg det er veldig vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest annlovinda

Femåringen min så bilder av steinaldermennesker i en bok, og lurte på om menneskene var sånn da jeg var liten :o)

Femåringen min spør ofte om jeg levde i gamle dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, har jeg sagt det?

Selv om det sikkert forekommer 70-åringer som liker grøt og/eller har gebiss, tror ikke jeg det er veldig vanlig.

Bare virket som du mente at ALLE 70åringer har gode nok tenner osv.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest annlovinda

Men det gjorde du da - i hans tidsbegreper? Dog ikke i steinalderen :-)

Hehe.

:)

Har gjerne vært i sammenheng med at han har sett filmer fra riktig gamle dager da.

I tillegg har han spurt om dinosaurene var her når jeg var liten.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest annlovinda

men gjorde du ikke det, da? ;-)

'gamle dager' er et relativt begrep.

Joda, gamle dager er et tøyelig begrep.

Men han har gjerne vært i sammenheng med at han har sett filmer fra riktig gamle dager da.

I tillegg har han spurt om dinosaurene var her når jeg var liten.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.

:)

Har gjerne vært i sammenheng med at han har sett filmer fra riktig gamle dager da.

I tillegg har han spurt om dinosaurene var her når jeg var liten.

:)

Er ikke så rart at de går litt i surr! ;-)

Og det virker jo unektelig som om vi levde i stenalderen når poden spør om hva som var mitt favorittprogram på Diskey Channel, hav som var mitt favoritt gameboy-spill osv.

Det 'verste' er at da jeg var liten og tenkte på alle de tekniske nyvinningene som VI hadde, men som ikke foreldrene mine hadde, slik som f eks TV og kassettspiller, så tenkte jeg at dette jammen kom til å bli annerledes når jeg selv fikk barn, DE ville ikke synes at deres mor vokste opp i gamle dager, for "alt" var jo allerede funnet opp!! ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk assosiasjoner til en tannløs, gammel dame jeg kjente. Hun puttet hele spekesilda i munnen, så gikk den rundt der inne noen ganger, og ut kom alle beina fra den ene munnviken :-).

Hm, kanskje jeg skulle servere spekesild )). Skulle vel egentlig gjøre noe fornuftig jeg nå, men ble jo litt morsomt dette :-)

Skulle ikke du slutte å dol'e og komme i gang med husvasken? ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...